Délmagyar logó

2016. 12. 07. szerda - Ambrus -5°C | 3°C

Nincs jegy a vonatokra

A zsúfoltság ezen a nyáron sem lesz kisebb a vasúton. De nem kell ahhoz nyár, hogy péntekenként a vidéki nagyvárosokba induló intercityjáratokra ne lehessen helyjegyet kapni. A rutinos utazók évszaktól függetlenül jó előre gondoskodnak a bilétáról.

Erre a gondra – a jelek szerint – még nem terjed ki a MÁV korszerűsítési programja. Hosszan kicsöng a telefon, de senki nem veszi fel. A Keleti pályaudvar helyfoglalási irodájában nem kapkodnak a kagyló után. Az utas egyre ingerültebben tárcsáz, majd feladja. Úgy dönt, a helyszínen vásárol magának helyjegyet. Kis híján az arcába nevetnek: az indulás előtt, jóember? A hét végi miskolci intercityjáratra már tegnap sem volt helyjegy. Így már érthető, hogy nem vették fel a telefont. Aki gyorsan el akar jutni a városba, két dolgot tehet: vagy autóval megy, vagy beül gyorsan a büfékocsiba, és az elfogyasztott sör vagy rántotta árán kívül a bírságot is kifizeti. Aki egyiket sem választja, gyorsvonattal megy. Sokkal hosszabb ideig.

Bírsággal apasztják az utazási kedvet

Az első intercity éppen Budapest és Miskolc között kezdett közlekedni 1991 júniusában. Az első idők utastoborzó akciói ma már érthetetlennek tűnnek. Az IC-t megszerették az utasok. Túlságosan is. A Magyar Államvasutak viszont képtelen kielégíteni a maga keltette vágyat a kulturált, kényelmes utazásra. Az idén 160 millióra duzzadó utaslétszámból hétmillióan ezekre a vonatokra váltanak jegyet. Lennének többen is, de nem férnek fel a szerelvényekre. Az IC-kocsikban hétvégeken rendre „tarol" a kalauz. A MÁV ezerforintos bírsággal próbálja visszatartani az utazókat. A hét végi járatok különösen zsúfoltak. Pénteken és vasárnap harminc százalékkal több vonat közlekedik, csakhogy az utasok száma is legalább ilyen arányban nő ezeken a napokon.

Hamarosan nő a sebesség?

A MÁV – legalábbis a sajtószolgálat szerint – mindent elkövet, hogy enyhítse a zsúfoltságot. A társaság néhány évvel ezelőtt nagyszabású – valamennyi fővonalat érintő – pálya-korszerűsítésbe kezdett, s a program végére az IC-vonatok jelenlegi 120 kilométeres átlagsebességét óránként húsz kilométerrel növelhetik, elérve ezzel az uniós tagországokban általános értéket. A jó minőségű pályákon azután nemcsak gyorsabban, hanem sűrűbben is közlekedhetnek majd a szerelvények. Nemzetközi előírás szabályozza a kocsiszámot is – a személyszállító szerelvények a világon mindenütt legfeljebb 10-13 kocsiból állnak. Ennél hosszabb vonat ugyanis nem fér el a szabványperon mellett. A MÁV csúcsidőszakban ezzel a maximális kocsiszámmal közlekedteti a vonatokat. Ilyenkor a társaság valamennyi üzemképes vagonját befogják – tájékoztatta lapunkat Prónay-Zakar Gina sajtóreferens.

A cég fejlesztési terveiben egyébként interregionális expresszvonatok közlekedtetése is szerepel a tervekben. Addig utazzunk hétköznap.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ámen (Amen)

Két rendszer: a náci gépezet... A Vatikán és a szövetséges diplomácia. Két férfi belülről veszi fel… Tovább olvasom