Délmagyar logó

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Nyár és füst a negyedik emeleten

A színház negyedik emeletére kell felkapaszkodnia a nézőnek, hogy a Kisfaludy Terem kamaraszínpadán teremtett előadásokat megnézhesse. A győri publikum aligha bánta meg a „fáradságot” , mert eddig emlékezetes előadásokat láthatott. Így volt ez szombaton is, a Nyár és füst című Tennessee Williams-darab premierjén.

Jelenet a darabból
Sokan leírták már, hogy a híres amerikai író már életében klasszikussá vált. Az ismert szófordulattal élve, a Nyár és füst ékes bizonyíték. A századfordulós amerikai történet sokkal több egy szerelmi viszonynál, ahogy a darab fiatal rendezője, Fuchs Andrea mondja, az emberi szenvedés pszichológiai, társadalmi és filozófiai összefüggéseit kutatja a darab. Szerencsére az előadás mégsem filozofál, hanem szórakoztat, megőrizvén a színház eredeti funkcióját. Teheti ezt azért, mert nagyon szerencsés a szereplők kiválasztása.
Molnár Judit Alma szerepében emlékezetes pillanatokkal ajándékozza meg a nagyérdeműt, Turek Miklós John Buchananként szinte ideális. Nem jelenti ez azt, hogy játékukban nincsenek egyenetlenségek, de ez annak számlájára írandó, hogy e híres Tennessee Williams-mű súlyos terhet rak a vállukra. Molnár Judit a második rész végére kissé elfárad, Turek lelassul. Adódik ez a mű dramaturgiájából.
A dr. Buchanan halála utáni rész már kevéssé hordoz annyi lélektani feszültséget, mint az azt megelőző. Bár Alma és John találkozása (a katarzisban) mégis tetszetős. Molnár Juditnak van számos „ félbehagyott mozdulata " a vágyakozást kifejezendő. Turek Miklós indulati hullámveréséhez nagyszerű „ illusztráció " , ahogy megigazítja a könyvet a (felső) polcon.
Számos ilyen finomság van a darabban, jelzéséül annak, hogy remek mű ez, szép végeredménnyel. És még nem említettük Szilágyi István tiszteletesszerepét, Horváth Ibolyát mint tiszteletesnét, Áts Gyulát, az öreg doktort, akik találóan érzékeltetik, milyen az ember, ha tradícióinak foglya. Agócs Judit, Dósa Zsuzsa egyaránt ráérez arra, hogy Almához, a „ lelki " nőhöz képest miféle fehérnépet kell megjeleníteniük. Eszközeik ugyan felszínesebbek és elnagyoltabbak, mint a többieké, de a mű egészébe mégis jól illenek, akárcsak Csudai Csaba a kereskedelmi utazó, vagy Fésüs Tamás Gonzales papa epizodistájaként.
Az előadás erejét jócskán növelték a díszletek és a jelmezek,
A néző szerencséje még annyi, hogy a darab rendezője sejtésünk szerint az érzelmek analizálását tartotta elsődleges feladatának, ily módon elkerülte a hosszú darabokat fenyegető unalmat, amely – mint említettük – a második részben kicsi árnyként megjelent.
Ám feltételezhető, hogy ő is igazodott a szerző intelméhez, amelyet egykoron Elia Kazanhoz intézett: „ Take it orleave it. " (Fogadd el úgy, ahogy van, vagy add vissza.)
Mi elfogadjuk. Az amerikai nyár, mint a füst, mindazokban kavarog, akik fent voltak a negyediken.

Korábban:

Nyár és füst >>

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Rajzolt muzsika

Még mielőtt valaki is fából vaskarikát sejtene, álljon itt Oláh László neve. A fiatal festőművész… Tovább olvasom