Délmagyar logó

2017. 11. 20. hétfő - Jolán 1°C | 8°C Még több cikk.

Nyaralás – stressz nélkül

Ha lehetséges, a szabadság tartson legalább két, vagy még inkább három hétig. Az első héten ugyanis a legtöbbünk még csak éppen le tud ereszteni a napi pörgésről, így általában a második hét szokott lenni a kikapcsolódás csúcspontja: az ember élvezi a pihenést, a társaságot, a környezetet, az élményeket. És persze az utolsó napokban óhatatlanul ismét beúszik a képbe a napi rutin, az előttünk álló és megoldásra váró feladatok sora, mely persze újból a stressz-szint valamilyen mértékű emelkedésével jár.
Nyaralás során figyeljünk arra, hogy ez a néhány nap vagy hét mindnyájunknak pihenés legyen Illusztráció: MTI
A szervezés második fontos része, hogy nyugodtan tudjunk elindulni. Ebben segítséget nyújt, ha a nyaralás pontos időpontját, elejét, végét kitűztük, de félbemaradt munkát, elintézetlen ügyeket sem hagyunk hátra.

Krémek, fejfedők

Ilyenkor ugyanis – főleg a nagyfokú precizitásra, lelkiismeretességre hajlók – nem tudnak lazítani, mert folyton csak arra gondolnak, mi is lesz az elvégzetlen, befejezetlen feladatokkal. Tehát mielőtt nyaralni indulunk, fontos dologba ne kezdjünk bele, és ne hagyjunk nyitva nyugtalanító munkahelyi problémákat.

Harmadsorban pedig figyelembe kell vennünk, tulajdonképpen miből is fog állni maga a szabadság. Ha például a vízpart mellé, forró, napsütéses üdülőhelyre készülünk, akkor az előkészületek közé tartozik az előnapozás, illetve a megfelelő fényvédő krémek, fejfedők beszerzése. Ahol a testmozgásé, gyalogos vagy kerékpáros kirándulásoké a főszerep, ott az előtréningezés, a jobb kondíció megszerzése alapkövetelmény. Az előkészületek megóvják az embert a kellemetlenségektől, mint például a leégés vagy az izomláz.

Helyi betegségek

Az egészség lehetőség szerinti megőrzése külön figyelmet igényel: külföldi útra készülés előtt – különösen trópusi vidékre, vagy más kontinensre utazáskor – szerencsés, ha tájékozódunk az esetleges helyi betegségekről, védőoltásokról.

Ilyen helyeken leggyakoribbak az emésztőrendszert érintő bántalmak, amelyek a legtöbb esetben egyszerű higiéniai szabályok betartásával elkerülhetők, de a napszúrás sem ritka. Fogyasszunk bőven ásványvizet, mert ezzel a folyadékvesztésen túl nélkülözhetetlen ásványi anyagokat is juttatunk a szervezetbe. Vigyünk azonban magunkkal mindig egy kis „elsősegélycsomagot" is: orvosi széntabletta, fájdalom- és gyulladáscsökkentők, ragtapasz, fertőtlenítőszerek mindig legyenek nálunk, és senki ne felejtse otthon megszokott, rendszeresen szedett gyógyszereit!

Tudni kell azt is, hogy amennyiben utazásunk alkalmával több időzónát lépünk át, alvás-ébrenlét ritmusunk felborulhat, ami rossz közérzetet, komoly kialvatlanságot eredményez.

Szakemberrel beszéljünk

Az általában 3-5 nap alatt lezajló jelenséget jet-lagnek hívják, és egy kéthetes utat eléggé megzavarhat. Ilyen típusú út előtt tehát célszerű szakemberrel konzultálni, mert a jet-lag kiküszöbölésére van megoldás.

Dr. Radics Judit
Pszichiáter, humántréner

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Traktorral látogattak Ágfalvára

Schefflenzből, Ágfalva németországi partnertelepüléséről fellobogózott traktorok nyergében érkezett… Tovább olvasom