Délmagyar logó

2017. 09. 23. szombat - Tekla 11°C | 19°C Még több cikk.

Oroszlán vadászott a Gyűrűk urára

Franciaországban oroszlánt általában csak állatkertben lát az ember. Június harmadik hétvégéjén mégis oroszlánvadászatra került sor a Szegednél nem sokkal kisebb Le Mans-ban. A világ leghíresebb 24 órás autóversenyén az oroszlánt a hazai pályán induló Peugeot képviselte, legnagyobb ellenfele pedig a Gyűrűk ura volt, a nemzetközi sajtó így aposztrofálta az Audi R10 TDI-t.

Úgy nézek ki Le Mans-ban, mint egy karácsonyfa. A csuklómon különböző színű, műanyag karperecek, a nyakamban plasztikkártyák fityegnek. Aki valaha is akkreditáltatta már magát nemzetközi versenyre, pontosan tudja, jó dolog karácsonyfának lenni, mert a sok kártya feljogosít arra, hogy az ember sok helyre bejusson. A sajtóanyag egy könyv, a rendezők mintha ezzel jeleznék, ha a 24 óra alatt lankadna a sajtó figyelme, olvasgathatja a könyvet. Élvezet megérkezni Le Mans-ba. A magyar kánikula után 18 fok és szakadó eső fogad. Rutinos Le Mans-i tudósítók dörzsölik a tenyerüket, jó, hogy esik, a csúszós pálya fokozza majd az izgalmakat.

Kisétálunk a 13 ezer 629 méter hosszú pályára. A helyben csordogáló folyóról nevezték el, így lett Circuit de la Sarthe. Nem tegnap kezdték a franciák a versenyeztetést, 1923 óta – a háborút leszámítva – minden évben összegyűlik az autósvilág színe-java. Öt órával a verseny kezdete előtt csapkodó esőben próbálok belegondolni: hogy fogom én ezt kibírni? A 24 óra dübörgést, 24 óra figyelmet, 24 óra talpon maradást? Nemcsak az eső ömlik, a nép is az aréna felé. Sátrakkal, takarókkal, szendvicses szatyrokkal felszerelkezve. A globalizáció itt is tetten érhető.

A kevésbé tehetősebbje majd a vizes füvön áll, fekszik, guggol. Akiket pedig az élet a naposabb oldalra sodort, valamelyik VIP-s sátorban-épületben izgulják végig az álló napot, rogyásig terített asztalok mellett.

Egy álló nap erejéig én is a napsütötte oldalon foglalhatok helyet a győri Audi Hungaria Motor Kft. jóvoltából. S bár az Audi R10-es motorja nem Magyarországon, vagyis Győrben készült, győri TT-ből jó pár tucat feltűnik.

Az autógyárak ugyanis kihasználják az idesereglő több százezer nézőben rejlő PR-lehetőséget, s mindenki megmutatja, miket gyárt. Tíz éve még elképzelhetetlen lett volna, hogy Győrben készült kocsi dübörög a Le Mans-i verseny előtti autós divatbemutatón. Ma már valóság

A bokszutcában: vásári forgatag. Mi, újságírók vagyunk a vásározók, hegyekben állnak a kollégák. Tévések, fotósok, újságírók. Deréknyi vastagságú kerekeket fotóznak szuperközeliben vagy éppen erotikusan dülleszkedő, hosszú lábú lányokat.

Maradjunk az autóknál, noha a másik téma sem áll távol magára valamit is adó férfiembertől. Már csak azért is, mert bombázók négy keréken is akadnak. Az Audi–Peugeot versenyfutásaként beígért futamon úgy fest, hogy másodhegedűs szerep jut olyan márkáknak, mint a Porsche, a Ferrari vagy éppen az Aston Martin. A két fő rivális abban is hasonlít, hogy mindkettő dízelmotorokkal akar nyerni.

Tévék a piszoárok felett

Három óra előtt néhány perccel a Safety Car vezetésével elindul a mezőny. Biztonsági okokból 1970-ben eltörölték az állórajtot, azóta repülőrajt van. Pontban háromkor a biztonsági kocsi elhagyja a pályát, megkezdődik az őrület. A célegyenesben 340 kilométer/órás sebességig pörögnek az autók.

Az első négy óra gyorsan elszalad. Már csak húsz óra van hátra. Csak. Szétszóródik a mezőny. Sokan körhátrányba kerülnek, a szerelők pedig túlóráznak. Hol esik, és esőgumi kell, hol meg kisüt a nap, s ez újabb gumicserét jelent. Tankolás, gumicsere, gyors futómű-beállítás futószalagon. Közvetlen közelről minden, ha kell, élőben, néhányméternyi távolságból, vagy óriáskivetítőn nézve.

Kivetítőkből ugyancsak hegyek vannak. A pálya minden pontján és az összes VIP-teremben.

Kollégám csodálkozó tekintettel tér vissza a toalettről. Először azt hiszem, ugrat, amikor közli, hogy a vizeldés csészék fölött mini LCD-tévék vannak a falba beépítve, nehogy valamiről lemaradjon az ember. Hála a sör vízhajtó hatásának, csakhamar magam is szembesülhetek a ténnyel.

Túl vagyunk a hetedik órán is. Olyan érzés ez, mintha az ember majdnem három Forma–1-es futamot egyvégtében végignézne. Lankad a nemzetközi sajtó figyelme. A kollégák „doppingszerhez" nyúlnak. Van miből válogatni. A francia konyhaművészet remekei sorakoznak előttünk. A pálya melletti teraszon ülünk, autók zúgnak el mellettünk, mi pedig kóstolgatunk. Currys báránysült, baconba csavart ízletes gombák, csigák, kagylók, lazacok hivatottak áthidalni az első fáradtsági hullámot. No és a Loire-völgy meg Bordeaux szőlejéből kipréselt nedű. És ahol németek vannak, ott van bajor sör is. Azt mondják, a pilóták három-négy kilót is ledobnak egy versenyen. Ha így folytatom, a három-négy nálam is kijön. Csak az előjel lesz ellenkező.

Több mint hatszáz lóerős motorok

Krónika 1927-től

A 24 órás maratoni ötlete Charles Faroux francia újságírótól származik, aki szerint e versenyen a gyártók nemcsak az autók sebességét, de modelljeik tartósságát is bizonyíthatják. A Le Mans szülőatyja, Emile Coquille egy éjszakai szakaszt is beiktatott, hogy az elektromos berendezéseket is tesztelhessék. Így született a 24 órás futam. A háborús időszakot leszámítva 1923 óta minden évben megrendezik a 24 órás Le Mans-versenyt, melyen egy autóban kettő, 1977-től pedig három versenyző váltogathatta egymást. Az előírások közé tartozik, hogy mindegyik pilótának minimálisan négy órát kell vezetnie, két kilométernél hosszabb egyenes nem lehet a pályán. Az eredetileg 17,262 kilométeres hossz 13,65 kilométeresre csökkent. A rekordot az Audi tartja 5187 kilométerrel és 215,1 km/órás átlagsebességgel: a kocsiban Kristensen, Capello és Ara váltotta egymást. A gyártóknak óriási presztízst jelent egy Le Mans-győzelem.  
Ha már a pilóták szóba jöttek, róluk is kell szólnom. Harcedzett legények, annyi biztos. Hárman váltják egymást minden autóban, s nem múlhat el úgy négy óra, hogy legalább egyszer ne ülnének kocsiba. Sisakban, lángálló ruhában.

Vagyis alvásra nem sok lehetőségük van, persze nem is aludni jöttek. A verseny alatt alig esznek. Banánt láttam a pihenők kezében, meg multivitaminos löttyöt szürcsölgettek. Óriási koncentrációnak vannak kitéve. Ha hibáznak, kiesnek, rosszabb esetben a falnak csapódnak, és drámai hír lesz belőlük.

Este tíz óra van. A nap még süt, éppen alvásra készül, szokatlan ez a magyar szemnek. A sötét beálltával Le Mans tűzijátékba kezd.

Lassan éjfél lesz. Pazar látványt nyújt a kivilágított Le Mans-i pálya. Most az autók is úgy néznek ki, mint az újságírók. Karácsonyfák lettek ezek is. Rajtuk nem fityeg semmi, viszont lámpafüzérben pompáznak. Kilencórányi nézelődés fogyasztja erőinket. Vidám a hangulat az Audi-központban. Több körrel verik a Peugeot-t. Hol van azonban még a vége?

A Párizsig tartó repülés, a Le Mans-ig tartó vonatozás, a francia konyha- és italművészet remekei, de mindenekelőtt a 11 órája tartó motorzúgás és figyelés kiüt bennünket. Hajnali negyed három környékén a reggeli viszontlátásig elköszönünk a Circuit de la Sarthe-tól. A szálláson párnámig ér a több mint hatszáz lóerős motorok jellegzetes kattogó zaja.

Az Audi legénysége fölénnyel nyer

Az éjszaka megrostálta a mezőnyt. A három Peugeot-ból és a három Audiból egy-egy maradt versenyben. Az Aston Martin állja a sarat, nekik még nincs veszteségük. Igaz, itt nem a veszteségeket mérik, hanem azt, ki fut be elsőnek. Az Audi tíz kört vert a Peugeot-ra. A verseny végét esőisten is érzi. Rázendít, elsiratja a futamot.

A wolsburgi VW és az ingolstadti Audi teljes vezérkara felsorakozik a díszpáholyban. Ünnepelni jöttek. Pontban háromkor leintik a mezőnyt. Az Audi R10 TDI háromfős legénysége, Frank Biela (Németország), Emanuele Pirro (Olaszország) és Marco Werner (Németország) megnyeri a 24 órás autóversenyt. Csapzottak, fáradtak, de boldogok.

A Gyűrűk ura Le Mans ura lett, ahol jövő júniusig a vadászszezont felfüggesztették. Az oroszlán erőt gyűjthet a visszavágásra, Le Mans ura pedig kiélvezheti a sikert, mert a Peugeot hazai pályán sem tudott mit kezdeni vele. Az Audi egyszerűen gyorsabb volt.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tovább olvasom