Délmagyar logó

2017. 10. 17. kedd - Hedvig 9°C | 24°C Még több cikk.

Páholyban a Páholy

A győri Revita Televízió immár másodszor nyert Páholy című kulturális műsorával az ORTT pályázatán.

A 2002-ben indított kulturális magazin úgy tűnik, nemcsak a nézők, de az ORTT elismerését is elnyerte. A rendszeresen vasárnap este 7 órakor jelentkező népszerű televíziós programról Orosz Andrea szerkesztővel beszélgettünk.

Orosz Andrea
Nem is jöhetett volna jobbkor az ORTT sikeres pályázata, hiszen Győr – akárcsak a még versenyben maradt városok – az Európa Kulturális Fővárosa cím elnyeréséért zajló verseny lázában ég. A kultúra és eseményei iránt egyre nagyobb a figyelem. A Páholy ebben a helyzetben a korábbiaknál is fontosabb szerepet játszhat.

– Kétségtelen, hogy a kulturális főváros cím elnyerése óriási lehetőségeket rejt magában. Nemcsak a kultúra értékelődik fel, de maga a város és persze a lakói is, akik aktív résztvevői a programoknak. A kulturális főváros ugyanis nemcsak azt jelenti, hogy sok minden történik a városban – számtalan nívós program, fesztivál kínálja magát, vannak múzeumok, színházak, képtárak, kiállítások –, hanem kifejezi a mindennapok kultúráját is, ahogy a győriek viszonyulnak váro-
sukhoz, élik mindennapjaikat. A Páholy úgy segíti a város törekvését, hogy bemutatja a pályázatot, a hozzá kapcsolódó kezdeményezéseket, és folyamatosan tájékoztat a város kulturális életéről.

A műsor címe arra is utal, hogy nem csupán informál az eseményekről, de úgy avatja be a programokba a nézőket, mintha a kulturális, művészeti eseményeken ők is jelen lennének. Felkelti az érdeklődést, kíváncsivá tesz, miközben beavat bizonyos alkotói folyamatokba.

– A Páholy célja valóban sokrétű. Egyrészt bemutatja azt a sokszínű palettát, ami jellemzi a város eseményekben gazdag kulturális életét az alkotásokkal és alkotókkal együtt. Ott vagyunk minden aktuális színházi, művészeti eseményen és igyekszünk kalauzolni a nézőt. Másrészt a műsor teret ad olyan kezdeményezéseknek, olyan alkotóknak, akiknek tevékenységét nem olyan egyszerű értelmezni, mint a „macskát gombolyaggal". Ezekben az esetekben a „Mitől szép?" felismeréséig, megértéséig be kell tekinteni az alkotás mögé is. A kortárs művészetet az első pillanatban nem olyan könnyű befogadni, mint például egy impresszionista festményt. A Győri Ütős Fesztiválon találkozhattunk például Móder Rezsővel, aki acélszobrokat készít, és ezeken jelenít meg hangokat. Ez első pillantásra elég meghökkentő. Amikor a műsornak bemutatta a szobrokon a hangok terjedését, már befogadhatónak tűnt a performance.

A Páholy műsorstruktúrájából az is kitűnik, hogy bár fontos az aktualitás, de törekszik arra, hogy betekintést adjon az alkotói folyamatba. Különös figyelemmel fordul a formabontó személyiségek, előadások és stílusok irányába.

– Meggyőződésem, hogy napjainkban is működik, ha nem is hivatalosan, a híres-hírhedt 3T, azaz a támogatni, tűrni, tiltani. Persze nem a korábbiakban megismert módon, de ma is vannak kevésbé támogatott stílusok és művészek a hivatalos kultúrán kívül. Megpróbáljuk bemutatni, hogy igenis egyenrangúak az elismertekkel, amelyek ott vannak minden utcasarkon. Egy jól feldolgozott kiállítás, amelynek megmutatjuk az értékeit, felhívja magára a figyelmet, felkelti az érdeklődést. Olyan háttér-információkat igyekszünk nyújtani a nézőinknek, hogy kedvet kapjanak arra, hogy ők is megtekintsék az adott kiállítást, tárlatot, előadást.

A „Miért szép?" kérdése állandó műsoreleme is a magazinnak. Nem véletlenül, hiszen nagyon hálás téma. Valójában megfoghatatlan, és hosszan lehet vitatkozni rajta.   
– Egy alkotásnak nem feltétlenül szépnek kell lennie. Nem az a feladata. Inkább lehetne az a kérdés: „Miért jó?" vagy „Miért logikus?" A műsorban egyébként nem egy-egy kiállítást, előadást szeretnénk reprodukálni. Sokkal inkább arra késztetni, hogy elmenjenek a nézők a kulturális eseményekre, és ha már megtették, akkor riportjaink, háttér-információink, magyarázataink alapján újraértelmezhessék a látottakat. Számos visszajelzést kapunk telefonon és szóban egyaránt, ami azt is jelenti, törekvéseink találkoznak a nézők igényével. S számunkra ez a legfontosabb – mondja befejezésül a szerkesztő, Orosz Andrea.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fehér zaj

Imádott felesége hirtelen és titokzatos haláláig Jonathan Rivers építész racionális embernek… Tovább olvasom