Délmagyar logó

2017. 01. 18. szerda - Piroska -7°C | 1°C

Pákh Imre: a Munkácsy-trilógiának Debrecenben kell együtt maradnia

Munkácsy Mihály Krisztus-trilógiájának együtt kell maradnia, és Debrecenben kell együtt tartani - mondta Pákh Imre, a trilógia egyik darabjának, a Golgotának a tulajdonosa csütörtökön az MTI-nek.
Az Egyesült Államokban élő, jelenleg Magyarországon tartózkodó műgyűjtő emlékeztetett arra, hogy a Golgota letéti szerződése 2013 novemberében lejárt, jelenleg érvényes szerződés nélkül van a debreceni Déri Múzeumban. Ugyanakkor reményét fejezte ki, hogy ott is marad, és a három nagyméretű festmény - a Golgota, a Krisztus Pilátus előtt és az Ecce Homo - továbbra is együtt lesz látható a Déri Múzeumban, amely egyfajta zarándokhely lett az elmúlt években.

Arra a hírre, hogy komoly vevő akadt a Golgotára, Pákh Imre elmondta: amikor az alkotás "kimozdul Debrecenből", mindig jelentkeznek vevők a megvásárlására. Így volt ez, amikor Bécsben mutatták be, és akkor is, amikor Budapesten. Van egy amerikai társaság, amelyik szívesen megvásárolná, de a Golgotának Debrecenben kell maradnia - hangoztatta. Pákh Imre közölte, egyetért Kósa Lajossal, a város polgármesterével, aki szerint a képek Debrecenben tartását állami tulajdonba kerülésük tudná végérvényesen biztosítani.

Külön felhívta a figyelmet a kanadai tulajdonban lévő Krisztus Pilátus előtt című festményre, amelynek július 31-én jár le a bérleti szerződése, és már június végén elvihetik Debrecenből. A kanadai tulajdonosnak nincs más lehetősége, vagy elviszi, vagy eladja a képet, ezért most ezzel kell elsősorban foglalkozni - tette hozzá Pákh Imre, aki reményének adott hangot, hogy az illetékesek sikerrel járnak el ebben az ügyben.

Elmondta azt is, hogy ő egy évvel ezelőtt tárgyalt a magyar kormányzattal a Golgotáról, és abban állapodtak meg, hogy a kormány "hajlandó a vételre", ő pedig "hajlandó eladni a képet a magyar államnak".

Pákh Imre üdvözölte és rendkívülinek nevezte a Magyar Nemzeti Bank értéktárprogramját, amelynek keretében visszavásárolják a külföldön lévő magyar nemzeti kincseket. "Ez a két kép, a Golgota és a Krisztus Pilátus előtt kimeríti ezt a fogalmat, beleillik ebbe a programba" - mondta a műgyűjtő. Felidézte, hogy amikor tíz éve megvásárolta a Golgotát egy szintén Amerikában élő műgyűjtőtől, az az egyetlen cél vezette, hogy egyben tartsák a híres trilógiát. Most eljött az idő erre, és, főként a Krisztus Pilátus előtt helyzete miatt, gyorsan kell cselekedni - mondta Pákh Imre.

Néhány nappal korábban Kósa Lajos is arról beszélt az MTI-nek, hogy szerinte egyben tartható a Munkácsy-trilógia. A polgármester elmondta: jelenleg nemzetközi értékbecslőktől kérnek konkrét árajánlatot a képekre, de a tárgyalásokat nem a város, hanem a kormányzat folytatja. A Krisztus Pilátus előtt, a Golgota és az Ecce Homo című nagyméretű festményeket először - világpremierként - 1995. augusztus 25-én láthatta együtt a közönség a debreceni Déri Múzeumban. Az Ecce Homo a debreceni múzeum tulajdonában van, a Golgota Pákh Imréé, a Krisztus Pilátus előtt pedig a kanadai Hamilton Galéria tulajdonában van, és a tartós letéti szerződése július 31-én jár le. Utóbbit - ha a magyar állam nem vásárolja meg - addig az időpontig vissza kell szállítani Kanadába.

Kósa Lajos korábban úgy nyilatkozott: Debrecennek szándékában áll, hogy valamilyen módon megvegye az alkotást. Olyan kulturális örökségről van szó, amelyre mindenképpen kell pénzt keríteni - mondta. A debreceni polgármesteri hivatal korábbi közleménye szerint pedig "Debrecen önkormányzata számára kiemelt fontosságú cél, hogy nemzeti kincsünk, a Munkácsy-trilógia a Déri Múzeumban maradhasson. Folynak a tárgyalások az érintettek között, a kormányzat és az önkormányzat vezetői közösen keresik a jogi és pénzügyi megoldást. Minden érdemi változásról, illetve eredményről természetesen tájékoztatást fogunk adni". +++ btár/kut/ppd
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Velencei Biennále - Megnyílt a magyar pavilon kiállítása

A közös építés erejét mutatja be a 14. Velencei Nemzetközi Építészeti Biennále magyar pavilonjának kiállítása. Tovább olvasom