Délmagyar logó

2016. 12. 07. szerda - Ambrus -5°C | 3°C

Pillanatnyi állapotból fakadó veszélyek

Alkohol

Az alkohol hatása a gépkocsivezetésből már ismert. Ugyanez a probléma itt is: Egyszerűen kikapcsolódnak azok a testet védő reflexek, amelyek hiányát nem is érzékeli a pityókás síelő. Talán azt érzi helyette, hogy bátrabb... A sípályán nem szondáztatnak és nem bűntetnek, de a veszély semmivel sem kisebb! 
A veszély csökkentése: Az alkohol nem a sípályára való! Este a bejövetel után, mértékletes mennyiségben senkit sem veszélyeztet! 

Első nap

Megfigyelték, hogy a legelső nap sűrűbben fordulnak elő töréses, roncsolódásos balesetek. Ennek az oka, hogy a szervezet még nem alkalmazkodott a számára szokatlan terheléshez. Ugyanaz a mennyiségű síelés lényegesen nagyobb fáradtságot vált ki, mint egyébként, lényegesen lelassítva ezzel a reflexeket! A szokásos mozdulat-beidegződések sem működnek még teljes mértékben. 
A veszély csökkentése: Az előkészítő szárazedzés sokat könnyít ezen az átálláson. Fokozott figyelmet tanácsolunk ilyenkor, és kerüljük a teljesítőképességünket végsőkig igénybevevő pályaszakaszokat, helyzeteket! Az első nap a "besíelésé"! 

Hideg, bemelegítetlen izmok

Síeléskor sokszorosára ugrik az izmok oxigén-igénye. A szervezetnek időre van szüksége, amíg az izmok hajszálerei kitágulnak! Több hormon is feldúsul ilyenkor a véráramban, és az egész idegrendszer felkészül az igénybevételekre. Ehhez a folyamathoz időre van szükség. E nélkül fokozott veszélyben vagyunk, hiszen a reflexeink "rozsdásak", az izmok az elégtelen vérellátás következtében, talán épp egy kritikus pillanatban hagynak cserben bennünket! Esetleges eséskor olyan mértékig is megrántódhatnak bizonyos izmok, hogy a felkészületlen, nyújtatlan izom részlegesen vagy teljesen elszakadhat! Ugyanez a helyzet az izületekkel: az izületi folyadék ideiglenes hiánya miatt nagyobb az izületi sérülések kockázata! 
A veszély csökkentése: Az előkészítő szárazedzések után gyorsabban áll "bevetésre" a szervezet. Másfelől bemelegítő tornát javasolunk, minden kijövetelkor 5-10 percet, amely minden izomcsoportot kíméletesen megnyújtogat, elő-dolgoztat. Harmadrészt pedig tanácsoljuk az első két menetben kerülni a szélsőséges erőfeszítéseket igénylő pályaszakaszokat! 

Nagy sebességű síelés

Ez hasonló probléma, mint amikor a gépkocsivezetőkre mondják, hogy "nem az útviszonyoknak megfelelően vezette az autóját". A "veszélyes sebesség" mértéke tehát függ a pályaviszonyoktól, de függ a síelő tudásától, reflexei állapotától is. Általánosan mondhatjuk, hogy a sebesség növekedtével hatványozottan nő a veszélyes esések kockázata! Amikor azt tanácsoljuk valakinek, hogy óvatosan síeljen, akkor elsősorban arra gondolunk, hogy semmiképpen se engedje a síjét a számára veszélyes sebességre felgyorsulni! Aki nem tudja szabályozni a sebességét, vagy ez a sebességszabályozás időnként kihagy, az ugyanolyan veszélyben van, mint egy autó, amelynek nem jól működik a fékje! 
A veszély csökkentése: A síoktatáskor a legfontosabb szempontként kezeljük, hogy ki-ki 100 %-osan képessé váljék a sebessége szabályozására, lehetőleg nehéz körülmények között is! A gyerekeket nem is engedjük addig lejtős pályára, ameddig nem látjuk a biztos fékezési képességét! Azoknak a felnőtteknek, akik e készség nélkül önállóan szeretnének síelni, azt tanácsoljuk, hogy feltétlenül olyan sípályát válasszanak, ahol nem jelent gondot a lefékezés! Akiknek először van a lábukon sí, ez a teljesen vízszintes terepnek felel meg. 

Kialvatlanság

Sok szó esett eddig a testi épséget védő reflexekről. Nagyon fontosnak tartjuk e reflexek jó állapotát. A kialvatlanság is lassítja ezeket a reflexeket! 
A veszély csökkentése: Semmilyen más mód nincs a megfelelő megelőzésre, mint az elegendő alvás! Kávé és egyéb szerek balesetmegelőző hatása kétséges! Azt mondhatjuk, hogy inkább rontják a helyzetet, mert csupán megtévesztik az illetőt, hogy reálisan érzékelje a fáradtságát! Aki mégis álmosan szánja rá magát a síelésre, tanácsunk szerint ne aznap tegye próbára a sítudása végső határát! 
Figyelmetlenség: Talán meglepő, hogy a síbalesetek nagy hányada pusztán arra vezethető vissza, hogy az illető nem abba az irányba nézett, amelyik irányba haladt... 
A veszély csökkentése: Bárki áll is a pálya szélén, bárhogy szólongat is, a körülnézésnek, a hátranézésnek akkor jött el az ideje, amikor a sí már megállt! 

Virtuskodás

Sajnos ez is sok baleset forrása! Mindannyian tudjuk, hogy a sítudásunkat csodáló szemekből sohasem elég! Mégis rendszeresen tapasztaljuk, hogy aki erre túlságosan "rájátszik" az sokkal inkább az esni tudásáról győzi meg a körülállókat. 
A veszély csökkentése: Tanácsunk szerint ne vállaljon senki nehezebb "figurákat", csak azért, mert gyönyörködő szemek kísérik minden mozdulatát! Különösen ne a felvonónál állók sora előtt 1 méterrel rántsa be valaki a porfelhőt hintő, bravúros vészféket! Minden sítáborban látok olyan vészfékezést, amely egy apró hiba következtében a sorbanállók lábai között ér véget! Néha csak az őrangyalok lélekjelenlétének tulajdonítható, hogy nem egy gyanútlanul sorbanálló ember sípcsontja bánja!

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Balettovi

Horváth M. Lillát, a Győri Balett művészét ígéretes te hetségként emlegetik a tánccal foglalkozó… Tovább olvasom