Délmagyar logó

2017. 10. 24. kedd - Salamon 9°C | 13°C Még több cikk.

Pszichodráma - kiképzett állásvadászok

Az egyre élesedő álláskeresési versenyből csak azok a pályakezdők kerülhetnek ki győztesen, akik sikeresen haladnak végig a kiválasztási folyamaton. Ebben segít a pszichodráma – nemcsak nekik.

Egyre több az álláskereső, egyre kevesebb az állás. A pályakezdők különösen nehéz helyzetben vannak: teljesen kezdőket nem sok cég fogad  szívesen, friss diplomásként gyakorlatot sem tudnak felmutatni, így önéletrajzukban szinte csak ugyanaz szerepel, mint társaikéban. Egyetlen eszközük maradt arra, hogy a cégnek bebizonyítsák, rájuk van szükség: a kiválasztás során tanúsított magatartásuk. Ha sikeresen veszik a felvételi interjú és az Assessment Center akadályait, elhappolhatják mások elől a munkaszerződést.

Önértékelési válság
 
A pályakezdők önértékelése automatikusan csökken a visszautasítások miatt, pedig ezzel csak rosszabb helyzetbe hozzák magukat. Először kognitív szinten kell tudatosítani bennük, hogy kudarcaik a kiválasztási folyamat miatt is bekövetkezhetnek. Pályakezdők esetén a túlkínálat és a hasonlóság miatt a fejvadászok hajlamosak arra, hogy szubjektív alapon és minél szűkebb körre szűkítsék le az önéletrajzok számát, így sokan önhibájukon kívül kieshetnek. Másodszor viszont személyes élményként is fel kell dolgozniuk a visszautasításokat. A workshopon végiggondolhatták, mivel jár, ha valaki beleesik a frusztráció csapdájába, és hogy ebből hogyan tudnak kilábalni. 
Sajnos az idősebbeknek még ebben is több a tapasztalatuk, mert néhányszor már átestek ezen a folyamaton. A pszichodráma segítségével viszont a pályakezdők is felvehetik velük a versenyt. A pszichodráma hozzásegíti a pályakezdőket ahhoz, hogy ne vizsgahelyzetként, hanem felnőtt módon, sőt minél inkább partnerként éljék meg a felvételi beszélgetést. Nehéz kiszabadulni a gyermeki státuszból. Pedig sokkal rosszabb pozícióban van az interjún az, aki gyerekként meg akar felelni a fejvadásznak, mint az, aki meg tudja mutatni: olyan munkát keres, amit szeret, amiben alkotni tud valamit, és ami érték a munkaadónak is, neki is.

 
Az alapok is hiányoznak

Móra Xavér pszichológus - aki korábban már több pályakezdőknek szóló pszichodráma csoportot indított -, az OD Partner tanácsadó cég munkatársa „Karriertámogatás – avagy felkészítés a kiválasztásra" címmel tartott kétnapos workshopot pályakezdő diplomásoknak. Meglepődve tapasztalta, hogy a pályakezdők mennyire tájékozatlanok: még az önéletrajz- és a kísérőlevél-írás gyakorlati kérdéseivel sincsenek tisztában, ugyanakkor ki voltak éhezve az információkra.

Szorongás

A pszichodráma játékok során abban erősítették meg a frissdiplomásokat, hogy ők értékes felnőttek. Tamás, az egyik résztvevő, amikor eljátszotta, hogy belép a fejvadászhoz, megfogalmazta, hogy ez olyan érzés neki, mintha kihívnák felelni. Ezt követően Móra Xavér azt ajánlotta, játsszanak el egy emlékezetes felelést. Tamás ebben a jelenetben nyolcéves volt, és azt élte meg, hogy a tanár nevetségessé teszi az osztály előtt, mert nem tudja a választ a kérdésre. Tamás közben azt is tudta, hogy otthon az anyukája le fogja szidni a rossz jegyért. Közben azt élte át, hogy milyen buta is ő és mennyivel rosszabb az osztálytársainál.
Ezután sorban szerepet cserélt néhány osztálytársával, majd a tanító nénivel és az édesanyjával. Átélhette, hogy az osztálytársai egyáltalán nem tartják butának, inkább annak örülnek, hogy nem ők állnak kint a katedrán, hogy ők megúszták a felelést. Átélte Tamás azt is, hogy a fiatal tanító néni az osztály feletti kontrollt és a tekintélyét akarja fenntartani, miközben a lelke mélyén nagyon bizonytalan tanítói szerepében. Végül édesanyjával szerepet cserélve megértette, hogy édesanyjának sem vele van baja, hanem ő is meg akar felelni a tanító néninek, és attól fél, hogy Tamás nem fog megbirkózni azokkal az álmokkal, amiket helyette kellene megvalósítania.
Ezután a csoport megerősítette a nyolcéves Tamás önértékelését. A pszichodramatikus színpadon megjelenítették nagypapáját, aki mindig nagy biztonságot és elismerést adott Tamásnak. Tamás meghallgathatta nagypapája néhány támogató mondatát, majd ezekkel az érzésekkel és a nagyapa fizikai közelségében újra eljátszhatta a felelést. Ekkor már sokkal erősebb volt, és nem élte meg megalázottságként azt sem, hogy nem tudott minden kérdésre válaszolni.
A játék úgy ért véget, hogy ismét eljátszották a felvételi interjút. Két dolgot változtatott a pszichológus a realitáson: egyrészt odahívta Tamás hát mögé a nagypapáját. Ezzel azt kívánta fizikailag is láthatóvá tenni, ami Tamás lelkében valóság: nincs egyedül, a nagypapa a lelkében elkíséri, bátorítja és hisz benne. A másik változtatás az volt, hogy a felvételi helyzetet egy rövid telefonbeszélgetés előzte meg az édesanyával, amiben sikerült Tamásnak felnőttként viselkednie.
A workshop alatt többen átélhették, milyen emlékek gátolják őket abban, hogy a legjobbat hozzák ki a felvételi helyzetből, és a helyzetek lejátszásával, átdolgozásával több esetben sikerült lépni egyet afelé, hogy lazítsanak rossz tapasztalataik szorításán.    

A kétnapos foglalkozás alapvetően nem a szóbeli információátadásra épült. „Itt nem karriertanácsadás a cél, hanem az, hogy a résztvevők a pszichodráma eszközeinek segítségével átélhessék például a felvételi interjút, de nemcsak a maguk, hanem az állást meghirdető cég, illetve a fejvadász szempontjából is. Így tudatosabbá válhat számukra, hogy milyen érzelmeket, milyen hatást is kelt a fejvadászban a viselkedésük, illetve hogy mi alapján fogalmaz meg a másik fél feltételezéseket az alkalmasságukról" – mondja Móra Xavér.

Az igazság a túloldalon van

A workshopon kívül-belül végigjártak minden témát, ami a kiválasztási interjú kapcsán felmerül. Kezdve azzal, hogy mely fejvadász cégeket érdemes megkeresniük friss diplomásként, folytatva azzal, hogy milyenek lehetnek azok a fejvadászok, akik kérdezik őket, befejezve az interjút eljátszó helyzetgyakorlatokkal, amelyek során a legtöbb hasznos tapasztalatra tehettek szert.

A pszichodráma csoport vezetője kérdéseivel abban segít, hogy a másik oldal szerepébe is bele tudjanak helyezkedni a résztvevők. Innen látva önmagukat, rögtön megértik, miért visszatetsző az, ha valaki nem készül fel a cégből, túlságosan magabiztos, csendes, vagy minden érdekli, és mindent hajlandó megtanulni. Természetesen nem előre gyártott viselkedéspanel betanítása a cél, hanem az, hogy a pályakezdők a többféle magatartásmódból a helyzetnek megfelelővel éljenek.

Nemcsak a fejvadászt, hanem az őt megbízó céget is meg kell nyernem a felvételi interjún magamnak – erre a nagyon fontos szempontra sokszor még csak nem is gondolnak a pályakezdők. Pedig a fejvadász után a felsővezetői interjún is át kell esniük. A felvételizők hajlamosak elfelejteni, hogy a vezető milyen közegből jön. Neki a profit és a cég növekedése a legfontosabb, és környezetében vagy ügyfelekkel, vagy beosztottakkal találkozik, de általában partneri viszonyban áll mindenkivel. A pályakezdőnek is ezt a partnerséget kell kialakítania, nem szabad alárendeltként megilletődve viselkednie.

Assessment Center – mit várhatnak?

Miután vezetőjük már többször részt vett a kiválasztásban a másik oldalon, tanácsadóként, a frissdiplomások megérthették az Assessment Center (AC) logikáját – amiről egyébként nem sokat tudtak –, hogy mire kíváncsiak ilyenkor a megfigyelők. Megpróbáltak a kiválasztást végző tanácsadó fejével gondolkodni: Végiggondolták, mik lehetnek azok a kompetenciák, magatartásformák, amik a leendő munka szempontjából fontosak, és számba vették azt is, hogy ők miben erősek, és miben gyengék. Ebben a tréning végén a többi résztvevőtől is kaptak segítséget, elmondták, milyennek látták egymást a tréning során.

Az AC-n előforduló gyakorlatok megoldása és a szerepcserék közben rájöhettek arra is, hogy sokkal jobb benyomást keltenek a megfigyelőkben, ha jó csapatjátékosok, mint ha le akarnák győzni a többi jelöltet. A megnyerő legtöbbször az, ha a jelöltek a feladatot akarják a többiekkel együtt minél jobban megoldani, és nem az, ha elsők a akarnak lenni. „A cél nem az volt, hogy megtanítsuk szerepet játszani a résztvevőket - mondta Móra Xavér -, hanem az, hogy használják képességeiket az interjú során, és megtudják azt is, mit kell még fejleszteni magukban."

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nem csökkentette az alapkamatot az MNB

A Monetáris Tanács nem változtatta meg a jegybanki alapkamat 9 százalékos mértékét hétfői ülésén. Tovább olvasom