Délmagyar logó

2017. 03. 23. csütörtök - Emőke 11°C | 21°C Még több cikk.

Rába-motorok Moszkvának

A miniszterelnök decemberi, moszkvai látogatásakor magyar autóbusz-motorok szállításáról állapodott meg az orosz féllel, így a Rába Győri Motor Kft. az idén 6 millió dollár értékben exportál termékeket a 12 milliós fővárosba.

Az idén emlékezhet meg az önállósult és különvált üzem, a Rába Győri Motor Kft. indulásának 35. évfordulójáról. A motorgyár ügyvezető igazgatójával, Szakács Józseffel arról az üzletről beszélgetünk, amelyik decemberben Moszkvában köttetett meg, s amely-
nek hasznát a következő évek hozhatják el.
A társaság 2001-ben kezdte meg a tárgyalásokat a moszkvai autóbuszpark motorjainak korszerűséítéséről. Moszkvában ötezer Ikarus autóbusz közlekedik. Használóik elégedettek ezekkel a járművekkel,
szervizelésük minden tekintetben megoldott. Az orosz főváros folyamatosan szeretné korszerűsíteni és a kor követelményeihez igazítva, a mai környezetvédelmi követelményeknek is megfelelő, a környezetet a
legkevésbé szennyező motorokkal felváltani, lecserélni ezeket a járműveket.
A Rába dízelmotorjai az euro I-es, II-es, III-as szabványoknak is megfelelnek. A társaság új fejlesztésű, földgázzal üzemelő motorjaira más előírások vonatkoznak, mint a dízelberendezésekre. Ezek még kevésbé szennyezik a környezetet. Magyarországon Szegeden és Debrecenben is  gyakorlati használatban bizonyítottak. Mint az ügyvezető igazgató elmondta, az idei 6 millió dolláros moszkvai szállítás a 170 munkatársat foglalkoztató győri motorgyár kapacitásának 25–30 százalékát köti le. Az idei szállítás egy hosszú távra vonatkozó együttműködés kezdete és sok további üzlet előfutára lehet.
Szófia földgázzal üzemelő motorokkal szeretné megújítani autóbuszparkját, Belgrád a Rába Győri Motor Kft.-vel együtt kíván pályázni a földgázmotoros programban. A győri cég szeretne együttműködni több orosz autóbuszgyárral, traktorgyárral. A Moszkvában közlekedő Ikarus autóbuszok korszerűsítéséhez szállítandó győri földgázmotorok 250–260 lóerősek, a MAN alapmotorokat győri szakemberek fejlesztették tovább, s a korszerű erőforrásokhoz a magyar társaság holland céggel működik együtt. A győri motorokba holland gázellátó berendezést építenek.
Motortörténelem röviden
A jelenlegi Rába Motorgyártó Kft.-t az 1896. december 28-án alapított ába Magyar Vagon- és Gépgyár Rt. hozta létre. A gyár már a kezdeti időkben érdeklődést tanúsított a motoros járművek és a motorok gyártása iránt. A vagongyár 1903-ban megvette a berlini Stoltz-féle gőzmotor gyártási jogát, azonban az érdeklődés nagyon hamar a benzinüzemű járművek irányába fordult.
Az V. Bécsi Nemzetközi Autókiállításon 1905. március 20-án mutatta be a Rába azt a benzinüzemű járművét, amelynek 40 lóerős motorja volt. 1927-ben a Krupp-gyártól vásárolt licencet a vagongyár, így megkezdhették a 45 lóerős, négyhengeres és 70 lóerős, hathengeres motorok gyártását. 1928-ban a Rába megszerezte az osztrák Austro-Fiat gyártási jogát, majd a harmincas évek közepén a gyár vezetői elhatározták, hogy olyan gyártmányokra térnek át, amelyeket külföldön is sorozatban állítanak elő és speciális munkát igényelnek. Így került sor 1937-ben a MAN dízelmotor licencének megvásárlására. E sorozat tagjai 65, 80, 100 és 110 lóerős teljesítményűek voltak. A legkisebb motort kivéve mindegyik hathengeres kivitelű volt. Az 1950-es években a Jendrassik-féle dízelmotort gyártotta a Rába – elsősorban vasúti alkalmazásra. 1964-ben döntés született, hogy 1968-ig megszüntetik a lassú égésű dízelmotorok gyártását.
A mai nagysorozatú közúti dízelmotorgyártás alapja Győrben az 1967. január 7-én a Technoimpex és a MAN–Renault–Ferrostaal konzorcium között aláírt licencszerződés aláírásával teremtődött meg. A licencszerződés alapján a MAN akkori legkorszerűbb D2156 típusú dízelmotorjának gyártása igen széles területen érintette az akkori magyar ipart.
Jelentős háttéripari fejlesztések indultak meg melléklicencek, know-how alapján. Az előzőek eredményeként 1969 áprilisában a motorgyárban megindulhatott a magyar közúti járműipar részére a 192 LE, 2100
ford./perc teljesítményű, fekvő hengerelrendezésű autóbuszmotor és a 200 lóerős, 2200 ford./perc teljesítményű, álló hengerelrendezésű tehergépkocsi-motorok sorozatgyártása.
A győri motorgyártás újkori története immár 35 éves. A három és fél évtized alatt folyamatosan korszerűsödött a MAN-tól átvett licenc.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Átütő sikerű Modigliani-kiállítás Párizsban

Negyedmillió látogató kereste fel január elejéig a tragikus sorsú Amadeo Modigliani befejezetlen… Tovább olvasom