Délmagyar logó

2017. 08. 20. vasárnap - István 19°C | 34°C Még több cikk.

Régi bútordarab

A világ neves tervezői a kényelmi funkciót messze előtérbe helyezve hosszan elnyújtott formájú pihenőszékeket terveznek.

Fotó:HomeGarden
Már az ókori Egyiptom székei is széles karfákkal és háttámlával készültek, trónusokhoz hasonló formákkal, s ezt a klasszikus stílust előszeretettel idézik fel azóta is a világ bútortervezői. A barokk kor karosszékeire jellemző volt a kor túldíszítettsége, és noha jellemző volt az egyenes vonal, a kissé zömök megjelenést súlyos bársony vagy selyem kárpitozás erősítette. Később, XV. Lajos korában a karosszékek elegáns megjelenést kapnak, méreteik csökkennek. Mára szinte minden kor stílusjegye megjelenik a gyártók karosszék kínálatában, és ezek a „befogadó" ülőalkalmatosságok méltán foglalják el a lakások legbecsesebb helyeit. 

Hosszan elnyújtott formák 

A klasszicizmus korának karosszékeit az ovális vagy négyszögletes formájú támlák, az egyenes lábak jellemezték, a magasságuk pedig attól függően változott, hogy az ülőlap párnázott-e. Az art nouveau székeinek egyértelműen magas és elegáns a háttámlája, intarziás vagy faragott díszítéssel, és az addig héttérbe szorult tartó és áthidaló szerkezeti elemek esztétikai részletként jelennek meg. S míg a régmúlt idők székeinél leginkább a részletgazdag megjelenés dominált, a 21. század karosszékeihez már a kényeztető és a pihenő funkció kötődik.

A világ neves tervezői a kényelmi funkciót messze előtérbe helyezve hosszan elnyújtott formájú pihenőszékeket terveznek. Ezekben a magas vagy alacsony háttámlával készülő, az ergonómia szempontjait figyelembe vevő, az emberi testhez idomuló pihenőszékekben elnyújtózva lehet kipihenni a túlhajszolt mindennapok feszültségeit. A megfelelő testhelyzet megtalálásában segít a magasságállíthatóság és a lábtámasz, a relaxációban pedig adott esetben a masszázs funkció.

A kortárs formatervezők kézműves gondossággal tervezik a karosszékeket, és igyekeznek olyan formákat kialakítani, amelyek a fészek hangulatát keltik, az összekuporodás, a megpihenés igényét ébresztik. Ehhez hasonló gondolatok ihlették Hugo de Ruiter Carabas székét, amelyben a felhasznált anyagokat kézzel és lélekkel formálták meg. A tervező, és a gyártó (LeoLux) célja, hogy a felhasználó azt érezze, ez egy fésze, melyen nem akar majd elhagyni, érezve, hogy mindig is ezt a komfortot kereste. Az izgalmas design jól kiegészíti a legtöbb LeoLux modellt, s a cég által kifejlesztett fixált kárpitozásnak köszönhetően tartós élményt szerez a vásárlóknak.

Szónokoknak és reformereknek 

Hugo de Ruiter egy másik klasszikus karosszékét szónokoknak tervezte. Bárki, aki beleül a Hemingway-be érezheti, hogy ez azoknak készült, akik határozottan ragadják meg a fából készült karfát, letelepednek a puha ülésre és belekezdenek…Természetesen a nyugalmat szeretők és a kevésbé szószátyárak is otthonosan érezhetik magukat a fotelben, hiszen a vastagon tömött ülés és a háttámla ergonomikus formája igazán vendégmarasztaló. A Hemingway karosszék látható farészei tömör fából készültek. Ez lehet tölgy, vagy más meleg-színű fák kombinációja.

Azoknál a karosszékeknél, amelyek a fészek meghitt és védelmező hangulatát szeretnék megidézni a szemlélőben, fontos az organikus forma. Frans Schrofer éppen ezt ragadta meg a széles fejtámasszal, puha kárpitozású karfákkal készült karosszékével. A Formi ugyan forgatható, de kikapcsolva ezt a mechanizmust, előre-hátra hintáztatható a szék. A tojásdad formának köszönhetően a Formi olyan, mint a szoba középpontja, amely kizárja a külvilágot. S, ami nem volt XV. Lajos korában, az a beépíthető innovatív rendszer, ami megszabadít az ülőmunka okozta hátpanaszoktól, javítja a vérkeringést.

A kinti rohanó világot az otthon uralkodó meghittségének kell ellensúlyoznia – vallja Jan Armgardt tervező, aki egy kis kagylóhéjnyi biztonsággal teremti meg ezt az egyensúlyt, vagyis a Solymi fantázianevű puha karosszékkel. Armgardt úgy véli, hogy ez a karosszék a kedves meghittségével és üdítő formájával megtestesíti a bensőséges életstílust ebben a dinamizmussal átitatott korban. A számtalan kárpitvariációval rendelhető karosszék kényelmét lábtartó teszi teljessé.

És ahogy Ruiter a szónokoknak tervezett széket, úgy Armgard a reformátoroknak alkotott „szószéket". Ambiciózus ívek, szakszerűen rajzolt vonalak jellemzik az Echnaton-t, az elavult gondolatok reformátorainak trónját. Ezzel a karosszékkel a nagy tudású műszaki szakemberek és alkotók egy a valóságtól elrugaszkodott karosszéket nyújtanak a megszokott helyett. S az utolsó ceruzavonásokat az Echnaton kárpitozása, a redők, és az okosan megtervezett lábtartó adják, amely befér a szék alá egy entitást formálva meg fantasztikus ülési koncepciójával.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Sánta bravúrjaival megmaradt a gyirmót esélye

Hazai pályán szenvedett kínos vereséget az ETO FC és az FC Sopron a Magyar Kupa tegnapi… Tovább olvasom