Délmagyar logó

2017. 10. 24. kedd - Salamon 9°C | 13°C Még több cikk.

Shrek 2.

A tűzokádó sárkány és a gonosz Farquaad nagyúr legyőzése után Shrek, a zöld öklű öldöklő, mindenki kedvenc ogréja ezúttal élete legnagyobb megpróbáltatása elé néz: el kell fogadtatnia magát apósával és anyósával. Érdekességek a produkcióról itt
Miután Shrek és Fiona hercegnő visszatérnek nászútjukról, meghívást kapnak a Mesebeli Királyságba, hogy végre találkozhassanak Fiona szüleivel, a királlyal és a királynéval. Felkerekednek hát a levakarhatatlan Szamárral, hogy kilépjenek az ünneplő tömeg elé. Ám arról senki nem értesítette az örömszülőket, mily különösen fest újdonsült vejük, arról nem is beszélve, hogy leányuk micsoda jelentős átalakuláson ment át…

Harold király bizony másképpen képzelte lánya jövőjét - és a sajátját is. Nem tehet mást: segítségül hívja a hatalmas bűverejű Jótündér keresztanyát, az elragadó külsejű Szőke Herceget és a híres ogre-vadászt, Csizmás Kandúrt, hogy a mese folytatása immár az ő szája íze szerint alakuljon.

A nagy sikerű rajzfilm, a Shrek várva-várt folytatása temérdek mesébe illő fordulatot, mesébe nem illő poént, mesteri geget és látványos izgalmat tartogat kicsi és nagy nézői számára egyaránt.
A Shrek című komputeranimációs vígjáték 2001-ben hódította meg a világ nézőit. Óriási közönségsikert aratott, még a kritikusok is rajongtak érte, így nem csoda, hogy ez a produkció nyerte el az abban az évben először odaítélt, legjobb animációs nagyjátékfilmnek járó Oscar-díjat. Ezek után azonnal hozzáláttak a Shrek 2. munkálataihoz, ám az alkotók tudták, nehéz fába vágták a fejszéjüket, mert felül kell múlniuk még az első rész magas színvonalát is.

„Munka közben egyfolytában azt kérdezgettük magunktól: elég vicces ez? - magyarázza Aron Warner producer. - Eléggé szívhez szóló? Van annyi mondanivalója, mint az első résznek volt?"
„Nem akartuk ismételni önmagunkat - teszi hozzá David Lipman producer. - A már ismert mesevilágba szerettük volna elkalauzolni a közönséget, de még meglepőbb és izgalmasabb kalandokkal szórakoztatva őket, mint az első részben."

Andrew Adamson forgatókönyvíró-rendező: „Amikor a stúdió megkeresett, hogy folytatni kellene a Shreket, először gondban voltam, mert azt hittem, jó kis zsákutcába értünk az első rész végén. Hiszen úgy ér véget, mint egy hagyományos tündérmese: a fiatalok összeházasodnak, és boldogan élnek, amíg meg nem halnak, itt a vége, fuss el véle. Ám gyorsan rájöttem, hogy ez egészen jó kezdet az új történet számára. Belegondoltam, mi jön a házasság után, hiszen az ember nemcsak a párjához köti hozzá az életét, hanem megkapja annak egész családját is, ha akarja, ha nem."

Ők a legkevésbé sem szerepeltek Shrek terveiben, amikor szó szerint levette lábáról Fiona hercegnőt, és kimondták egymásnak a boldogító igent. Ám nincs mit tenni, mert az örömszülők meghívják a fiatalokat királyságukba, hogy fényűző bállal ünnepeljék meg egybekelésüket. Itt figyelhető meg a történet egyik új aspektusa. Felmerül a kínzó kérdés: hogyan alakul a mesehősök sorsa, amikor meg kell felelniük bizonyos elvárásoknak, miközben jól tudják, hogy nem tudnak megfelelni?
„Fiona hercegnő a mesebeli hercegre várt, akivel boldogan élhet, míg meg nem halnak - folytatja Adamson. - A szülők ugyanerről álmodtak, ezért amikor a lányuk beállít egy ogréval az oldalán, miközben ő maga is ogrévé változott, egy kicsit padlóra kerülnek."

„A Shrek 2. azt boncolgatja, mi lesz, ha felborul a tündérmesék természetes egyensúlya - veszi át a szót Kelly Asbury rendező. - Mi is történt az első részben? Fionát egy toronyba zárták a szülei, és várták a herceget, aki megmenti, és megtöri az átkot - a lány ugyanis napszálltával mindig ogrévé változik. Nyugodtan várták a pozitív fejleményeket, hiszen a tündérmesékben a végén minden jóra fordul. Nem számoltak azzal, hogy jön egy Shrek nevű ogre, és megtöri ugyan az átkot, de úgy, hogy a fordítottjára változtatja. A hercegnő most már éjjel-nappal ogre, mert a mi mesevilágunk törvényei szerint Shrek olyan szerzet, aki egy kicsit megváltoztatja a dolgok menetét - leginkább az ellenkezőjére."

A Shrek lehengerlő humora abból fakadt, hogy kifigurázta a legismertebb tündérmeséket. A folytatás még messzebbre megy, ízzé-porrá zúzza a bevett szabályokat, és még néhány népszerű filmen is elveri a port.


A produkcióról

Az elmúlt évtizedben a 3D-s számítógépes animáció hatalmas változáson ment át: érdekes újdonságból az animációs filmkészítés legfontosabb eszközévé vált. Ennek következtében számos animátor - köztük James Baxter, a Shrek 2. egyik főanimátora - egérre cserélte a ceruzáját. „A fő különbség az, hogy az új technológiának köszönhetően egy már elkészült modellel dolgozhatunk, tehát nem kell minden egyes karaktert az elejétől a végéig megrajzolnunk - magyarázza Baxter. - De ami figurák életre keltését illeti, ugyanazokra a képességekre van szükségünk, mint a hagyományos animációnál. A számítógép is csak egy újabb eszköz, legfeljebb különbözik egy kicsit a ceruzától."

A számítógépes animáció lehetővé teszi, hogy sok ezer fős statisztéria népesítse be a vásznat, és ahogy telik az idő, minden komputeranimációs filmben egyre finomabb és összetettebb lesz a „statiszták" karaktere. A Shrek 2 legnagyobb tömegjelenetében például Mesebeli Királyság hatezer polgára köszönti a hazatérő hercegnőt és férjét.

A Shrekben férfiak, nők és gyerekek digitális alaptípusait hozta létre a számítógép. Bizonyos elemek variálásával - alak, haj és öltözék - ezekből az alaptípusokból végtelen számú új tömegfigurát lehetett generálni. Az animátorok az „akciókönyvtárból" választották ki, milyen mozgást végezzen a tömegkaraker, s az ennek megfelelően tapsolt, integetett vagy sétált.

A Shrek 2-ben a „tömeg" már jóval fejlettebb. A „dinamikus tömegfigura" (DCC - dynamic crowd character) többféle parancsnak képes engedelmeskedni, így már reagálni is tud a körülötte zajló eseményekre. Mint az ilyen effektusoknál elvárható, a DCC nagyszerűsége abban rejlik, hogy jelenléte fel sem tűnik. Kevésbé fejlett animálás esetében például a tömeg valamennyi egyede ugyanabba az irányba nézne, ami természetellenes. A DCC-figurák azonban mind megkapták a „hova nézz"-parancsot, így a tömeg minden egyes figurája saját nézőponttal rendelkezik. Így meg is osztható a tömeg figyelme, mondjuk az üdvözlési jelenetnél egyesek Fionát bámulják, míg mások le sem tudják venni a szemüket Shrekről.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Díjmentes hívásfogadás külföldön a T-Mobile-nál

A T-Mobile Magyarország előfizetéses és Domino kártyás ügyfelei a következő két… Tovább olvasom