Délmagyar logó

2017. 08. 20. vasárnap - István 19°C | 34°C Még több cikk.

Sokba kerülhet az olcsó szerviz

A magyarországi autóeladások 40-50 százalékos visszaesésével szemben a szervizek forgalma az általános piaci tapasztalatok szerint idén "csupán" 10-25 százalékkal csökkent.
Amíg a szigorú hitelfeltételek, a magas euróárfolyam, az importőri árképzés módosítása vagy éppen az áfaemelés hatására az autószalonokból szinte percek alatt eltűnhetnek az ügyfelek, a szervizeknél e változások nem jelentkeznek ilyen hirtelen - állítja Örkényi Gyula, a CarNet Invest Zrt. operációs vezetője. A társaság érdekeltségébe tartozó mintegy 30 márkakereskedőből és szervizből álló hálózat forgalma 20-25 százalékkal csökkent ebben az évben.

A tapasztalatok szerint a magyarországi autótulajdonosok egyre többször választják a márkaszervizeknél alacsonyabb szolgáltatási és minőségi színvonal miatt olcsóbb független szervizeket. A márkaszervizek elhagyása azonban nem mindig váltja be a spóroláshoz fűzött reményeket: a gyenge felszereltségű, sokszor a legfontosabb diagnosztikai eszközökkel sem rendelkező műhelyekből kikerülő autók hibái ugyanis sokszor megmaradnak vagy rövid időn belül újra jelentkeznek.

Az elmúlt hónapokban erősödött az a korábbi tendencia, hogy a garanciaidőn belül elvégeztetett javítások után az autósok már ritkábban térnek vissza a márkaszervizekbe és az olcsóbb, úgynevezett sufnituning-megoldásokat választják - számoltak be lapunknak az elmúlt hónapok tapasztalatairól a Peugeot és Suzuki szervizt üzemeltető Autó Kompakt Kft.-nél.


A társaság eddig mintegy 10 százalékos forgalomcsökkenést érzékelt, amiben az is közrejátszik, hogy a járműtulajdonosok egyre kevesebbet használják autóikat és meghibásodás esetén biztonsági szempontból is csak a legszükségesebb javításokat végeztetik el, kockáztatva ezzel egy későbbi, komolyabb meghibásodást. Csuba Gábor szervizvezető szerint az árérzékenység eltérően jelentkezik az ügyfeleknél: míg az alacsonyabb kategóriájú autók tulajdonosai a legsürgetőbb javításokat is halogatják, addig a felső-közép szegmensben a komolyabb alkatrészcserékkel járó munkák költségeit is vállalják az ügyfelek.

A járművek elértéktelenedéséhez vezethet, ha a tulajdonosok halogatják a közlekedésbiztonságot veszélyeztető hibák javítását - figyelmeztet Nagy Csaba, a Schiller Opel műszaki igazgatója. Míg egy olajcsere néhány hónapos kitolása nem jelent komolyabb problémát, a fék- vagy futóműjavítások elhalasztása az eredeti költségek sokszorosára rúgó értékromlást idézhet elő.

Azt a CarNet Investnél is megerősítették, hogy a garanciaidőn túl a gépkocsi-tulajdonosok igyekeznek csak a legfontosabb javításokat elvégeztetni. A társaság hálózatában mintegy 30 százalékot tesz ki a garanciális javítások aránya. A munkadíj mellett az autósok azzal is igyekeznek spórolni, hogy az eredeti helyett utángyártott alkatrészeket választanak. A Renault Baumgartner tapasztalatai szerint az ügyfelek harmada azonban kitart a minőségi szolgáltatás és alkatrészek mellett.

A szervizek nettó óradíjai nem emelkedtek, miközben az üzemeltetési költségek 14-18 százalékkal nőttek az év első négy hónapjában - mondta Örkényi. Jelenleg 15-25 euró között mozognak a hazai szervizóradíjak, miközben a nyugat-európai piacokon a legalacsonyabb díjak is 40 eurónál kezdődnek - mondja Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke.

A legális piac szereplői Magyarországon nem tudnak versenyezni a részben vagy teljesen törvénytelenül működő szervizekkel, miközben költségalapon is legalább 35 euró körüli óradíj lenne indokolt. A Gémosz elnöke szerint a jelenlegi körülmények között nincs realitása annak, hogy a szervizek érvényesíteni tudják költségeiket a díjakban, ezért egyre több műhely válik a fekete- vagy szürkegazdaság szereplőjévé.

Olvasóink írták

27 hozzászólás
12
  • 27. abrakapokusz 2009. május 26. 18:48
    „A legális piac szereplői?

    Ne röhögtessenek.
    VW Transporter sérült köténylemez és lökhárító csere: 700 ezer Ft.

    Rablás.
    A legális piac szereplői???????????”
  • 26. flexsnake 2009. május 26. 17:26
    „velorexet ki javít? :D”
  • 25. liteon 2009. május 26. 15:39
    „na ez a cikk is jól felhúzta az agyamat!!! szakszervíz? ne röhögtessenek már.. drága pénzért kókány munka.. nekünk folyton kiszámláztak olyanokat amik be se kerültek az autóba. Nyaralás elött 1 órával meghalt ez okból kifolyólag a klíma, azóta márkaszervízt soha többé! Haverom autószerelő, tudom mit rak bele és hogyan, illetve mindig felhívja a figyelmemet arra hogy mit kell majd a késöbbiekben. Nem érhet meglepetés. Árban pedig fele annyi azt garantálom és legalább szépen megvan minden csinálva.ennyi...”
  • 24. Mike3 2009. május 26. 12:52
    „Szakszervíz?

    1. A szakszervízek mindig a frissen végzett autószerelőket alkalmazzák, mert nekik nem kell annyit fizetni. Nagyon meggyőző amikor a TIS-t lapozgatja a kis lurkó, hogy mit is kellene az autóval csinálni

    2. A megoldás mindre az, hogy a fél autót ki kell cserélni és akkor még közel sem biztos, hogy eltalálják a hiba okát

    3. Minden megkezdett AV-t ki kell fizetni

    Sokat foglalkoztam autókkal és ez alapján kijelentem, hogy az egyetlen lelkiismeretes és hozzáértő szalon-szakműhely Szegeden a Skoda Ikeszé. A Porsche Szegednél pl. öcsém inspekcio visszajelzését nem tudták kiütni olajszervíz után, azt mondták, hogy nem olyan zavaró, éljen vele együtt. Érdekes a Darázs simán megcsinálta.

    Van egy szerelő Újszegeden, a szakszervízes szopások után hozzá kezdtem hordani az autóimat. Ennek már bő tíz éve. Csak jó tapasztalataim vannak, sőt a családomnak és az összes haveromnak is, pedig általában rendkívül bonyolult autókat hordunk oda.

    A felvázolt tévhit abból állhat, hogy a kedves járműtulajdonosnak kérésre a szerelő beépíti az utángyártott, Pilenga féktárcsát is. Ezek az utángyártott szutykok töredékét sem bírják a gyári cuccoknak és ezáltal keltik a privát autószerelők rossz hírnevét. Jómagam megveszem az origi gyári alkatrészt és kész. Nem húznak le undorító rezsi óradíjakkal, a szerelő meg pontosan tudja, hogy kell hozzányúlni az autóhoz.

    m.”
  • 23. Zs 2009. május 26. 10:39
    „Giga
    Forráskúti címekről van szó; Dobó, Gyuris -autóvillamosság, Szekeres - elektronika, klíma
    A nevek alapján bármelyikük könnyen megtalálható”
  • 22. davidm 2009. május 26. 10:18
    „Zs!

    Köszönöm!Majd felkeresem valamelyiket. Egyébként nem baj ha nem szegedi, persze ha csak nincs túl messze!”
  • 21. mentelmi-jog 2009. május 26. 10:03
    „"ritkábban térnek vissza a márkaszervizekbe és az olcsóbb, úgynevezett sufnituning-megoldásokat választják"

    Persze! Amíg másol is megkapják ugyanazt olcsóbban, vagy még jobbat is, addig miért vigye márkaszervizbe a kocsiját a kötelező garanciaidőt túl? Hogy, jó sokba kerüljön? Egy autószerelő ismerősöm most jött rá, hogy egy márkaszerviz hozzá vitte az összes egy bizonyos típushibás autót (asszem valami klíma elektronika bajjal, amit Te sohasem fogsz megbontani!), amit ő 15eért megcsinált, a márkaszerviz meg kiszámlázott új alkatrészt és munkadíjat is 80 ezerért!”
  • 20. Giga 2009. május 26. 09:57
    „Engem konkrétan korrekt és megbízható autószerelő érdekelne (de köszi a többit is)”
  • 19. wargaborka 2009. május 26. 09:53
    „újabb PR cikk az autókereskedőknek.
    1. mért nem szólal meg a másik oldal?
    2. az a szervíz amelyik nem márkaképvisletti tulajdon az x*r?
    kissé egyoldalú megközelítés, nem?
    azt mért nem írják h ha kell ha nem rátukmálják a vevőre a különböző javításokat, természetesen jó magas áron. Egy megbízható szerelő fele-harmad rezsióradíjból dolgozik és meg tudja csinálni az autót rendesen. egy idegen helyen meg olyan alkatrészt cserélnek olyanra amilyenre akarnak..”
  • 18. Zs 2009. május 26. 09:46
    „Giga, davidm
    Melyik szakterület érdekel? Nem mind szegedi; az első három helyből nem... :) futómű-gumi fronton: Algyői út, Tyúkász kocsmával szemben a Hoványék mellett... festők pl.: Car-O-Mega - bár ott komplett javítást is vállalnak vagy a Pappas-ék festőműhelye is jó”
  • 17. davidm 2009. május 26. 09:34
    „Engem is érdekelne egy jó, megbízható futóműves és egy fényező!”
  • 16. Giga 2009. május 26. 09:07
    „Zs:

    Mondj már legalább egyet a négy törzshelyed közül ahová érdemes a kocsit vinni! Érdekelne.”
  • 15. Zs 2009. május 26. 08:47
    „És a legolcsóbb reklám az elégedett ügyfél!!!!
    A "sufni"-k meg minimum aknás (vagy emelős), egy-két autót befogadni képes jól felszerszámozott, számítógépekkel, autódiagnosztikai cuccokkal felszerelt műhelyek...
    És azért mert nincs ügyfélváró, attól még jobb szívvel hagyom ott a verdáimat, mint a garanciális javítást kimagyarázó szakszervízben...”
  • 14. web 2009. május 26. 08:33
    „Egy szerviz nem attól törvényes,hogy az árakat a csillagos égig emelik.Ez nem jelenti azt,hogy a hibát meg is találják.Abban a bizonyos sufni műhelyben becsületesen dolgoznak,számukra fontos,hogy a kuncsaft máskor is hozzájuk menjen javításra.MEGBÍZHATÓ MUNKA,ELÉRHETŐ ÁRON!”
  • 13. 620829 2009. május 26. 08:29
    „ha majd ráérek sajnálom őket.....a szervízek óriási árréssel dolgoznak......”
  • 12. bespin 2009. május 26. 08:29
    „Bocsánat így a pontos!

    OBD (On Board Diagnosis) fedélzeti diagnoszikát az USA-ban vezették be az 1988-as modellévtől kötelezően.A műszaki előírásokat a SAE (Society of Automobile Engineers) szabványok tartalmazzák.Az OBD-I szerint ellenőrizni kell az emissziókorlátozó azon rendszereit melyek a központi vezérléssel kapcsolatban állnak.A keletkező hibák kijelzéséhez a műszerfalon elhelyezett MIL (Malfunction Indicator Light) lámpát helyeznek el.
    A keletkezett hibát villogókódokkal vagy arra alkalmas kiolvasóval ( interfész ) lehet meghatározni.Az európai autógyártók részre az előírásokat az ISO (International Organization for Standardization) szabályozza.Alapnorma az ISO 9141,mely tartalmazza pl.: a diagnosztikai csatlakozó adatait,valamint a diagnosztika műszer adatait (csatlakozási paraméterek,protokoll,adatforgalom jellemzői).

    Az OBD szabványt 1994-ben felváltotta az OBD2.

    USA-ban készült gépjárműveknél 1996-tól kötelező az OBD2.
    EUrópában az Otto motoros gépjárműveknél 2001-től a dízel üzemű autóknál 2003-tól és a teherautóknál 2005-től kötelező az OBD II szabvány használata.

    Forrás: http://www.obd-diag.hu/”
  • 11. bespin 2009. május 26. 08:26
    „sevenof9, a régi notebookom soros portján, 7000 forintos rendelhető kábellel, simám kommunikálok a kocsimmal.
    Ezt minden valamire való autószerelő is tudja már.US szabvány 96 óta az OBD csatlakozó, EU-ban 2000 óta.”
  • 10. pille 2009. május 26. 08:08
    „Nem tudnak annyit rabolni a szervizek, mint eddig tették, s ezért kell egy kis reklám?”
  • 9. Zs 2009. május 26. 08:03
    „Arról nem is beszélve, hogy természetesen ők tudják, hogy melyik alkatrész melyik beszállítótól is van és eleve töb elemet onnak kérnek. Pl. sok Merci alkatrész spanyol és ha még nincs rajta a célkereszt, akkor 1/3-ba kerül és még az is lehet, hogy hamarabb megvan, mint a pappáséktól :) - ennyi...
    Nekem másom van, csak ez is egy jó példa a pofátlan árfelpumpálásokra - a franciák ebben még nagyon nagyok és még lassúak is borzasztóan”
  • 8. NTK 2009. május 26. 08:03
    „[...] miközben költségalapon is legalább 35 euró körüli óradíj lenne indokolt [...]

    Aha. Nekem meg legalább 2000 EUR-s nettó fizetés ...”
27 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Változnak a gyes, a gyed, a családi pótlék szabályai

A gyed-jogosultsághoz szükséges munkaviszony ideje 180 napról 365-re emelkedik, a gyes időtartama… Tovább olvasom