Délmagyar logó

2017. 04. 29. szombat - Péter 7°C | 22°C Még több cikk.

Sürgős átgondolásra szorul a hazai pedagógusképzés

Komoly átgondolásra szorul a hazai pedagógusok képzése a szakmai szervezetek szerint. Miközben egyre kevesebben jelentkeznek természettudományi karokra, túltermelés folyik a humán szakokon, és sok pályakezdő nem tud elhelyezkedni. A leendő tanítókat, tanárokat arra sem készítik fel eléggé, hogyan oktassanak hátrányos helyzetű gyerekeket.
A pedagógusképzés átalakítása évek óta zajlik az úgynevezett bolognai folyamat részeként, a magyar közoktatás elvárásai és a felsőoktatás elképzelései között még mindig sok a nézetkülönbség. Ezeknek a megbeszélésére szerveztek konferenciát csütörtökön Budapesten a szakmai szervezetek.

Árok Antal, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke a Független Hírügynökségnek elmondta: nemcsak a tudományos és technikai fejlődés kihívásaira kell felkészíteni a leendő pedagógusokat, hanem arra is, hogy miközben egyre csökken a gyerekek létszáma az iskolákban, egyre nagyobb a hátrányos helyzetűek aránya. A pedagógusképzésben résztvevő hallgatók kapnak gyakorlati képzést, de rendszerint a főiskolák, egyetemek gyakorlóiskoláiban. Ezek azonban zömmel "elitintézmények", vagyis nem tükrözik hűen azokat az állapotokat, amelyek majd a tényleges munka közben várnak a pályakezdő tanítókra, tanárokra - tette hozzá.

Az Európai Unióban is egyre fontosabb kérdéssé válik a pedagógusképzés minőségének javítása és egységesítése. Gondot okoz az is, hogy miközben nálunk alig tudnak elhelyezkedni a pályakezdők, addig más országokban nincs elég fiatal, akik betöltenék az üres állásokat- tette hozzá Árok Antal. A PSZ alelnöke szerint ugyancsak fontos lenne a továbbképzések fejlesztése, hiszen a pedagógusoknál elengedhetetlen az élethosszig tartó tanulás. A továbbképzések kínálata, minősége, hatékonysága azonban rendkívül egyenetlen, ezen is sürgősen változtatni kellene. A szakszervezetek a javaslataikat eljuttatják a kormányhoz, és bíznak abban, hogy hatásos lépések születhetnek - tette hozzá.

A régi hagyományoknak megfelelően társadalmi ösztöndíjakkal motiválná a leendő pedagógusokat a Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezetének (FDSZ) elnöke. Kis Papp László úgy véli, hogy ha az önkormányzatok vagy a cégek ilyen módon segítenének, akkor el lehetne érni, hogy a hátrányos helyzetű vidéki településekről származó pályakezdő tanítók, tanárok szívesen visszatérjenek és otthon vállaljanak munkát. A konferencián a szaktárca képviselői beszéltek arról, hogy a kormány Új Iskola programjában jelentős támogatást kapnának a pályakezdő fiatalok- tette hozzá.

Kis Papp László arról is beszélt, hogy a hazai felsőoktatásban idén még a tavalyinál is kevesebben jelentkeztek természettudományi szakokra. A legnagyobb hiány fizika, biológia és matematika tanárokból várható, miközben a humán szakokon "túltermelés" folyik. A helyzet orvoslásához sürgősen meg kell vizsgálni a munkaerőpiaci igényeket, és azoknak megfelelően kell változtatni a beiskolázási létszámokon- tette hozzá.

A FDSZ elnöke szerint vissza kell állítani a pedagógus szakma tekintélyét, és ennek egyik megoldása a bérek közelítése lehet. Példaként Németországot említette, ahol hasonló fizetést kap egy frissen végzett fizikus, ha egy kutatóintézetben vagy cégnél helyezkedik el, illetve ha pedagógus állást vállal, sőt a tanári fizetés még valamivel magasabb is.

Olvasóink írták

  • 4. warix 2008. április 24. 23:30
    „Elképzelem, hogy a nehéz fizikai munkát végző munkásosztály véres verítékkel tartja el az ingyenélő közalkalmazottak tömegeit. 160 évvel a "kiáltvány" első mondata még mindig masszívan kísért. Jó demagógia szembe állítani a különféle szakmákat. Legalább van egy cél, hogy kit kell utálni.”
  • 3. szerintem 2008. április 24. 22:37
    „Riasztóan hektikus a győri korosztályok létszáma. A ma 32 évesek cca 2600-an vannak, mig a 8 évesek létszáma 960 körüli. Igy a gyermekek száma még mindig csökken, és pl. a középiskolákban 5 év múlva 3000 fős hiány keletkezik, azaz 100 osttállyal lesz kevesebb.
    A létszámleépítések elsősorban a nyugdíjba vonulókat érintik, és így egyre öregszik a nevelőtestületek átlagos életkora. Ez pedagógiai és fiskális szempontból egyaránt nagyon káros.
    Pályakezdő pedagógus számára szinte nincs is lehetőség arra, hogy kipróbálja magát, viszont alig kap felkészítést más életpályák befogadására.
    Nagyon komolyan igaza van annak, aki a gyakorló iskolák életszerűtlenségét észrevételezi, sőt részemről az ellen- szegregációt is megemlíteném, mert a halmozottan hátrányos helyzetűek tömege ( Győrben több, mint 500 fő ) vajon miként képviselteti magát a gyakorló iskolában ? Ez a körzet nélküli elitképzés disszonanciája !
    Fontos kérdéseket feszegetnek a hozzászólók !”
  • 2. gyalu 2008. április 24. 21:26
    „"A pedagógusképzésben résztvevő hallgatók kapnak gyakorlati képzést, de rendszerint a főiskolák, egyetemek gyakorlóiskoláiban. Ezek azonban zömmel "elitintézmények", vagyis nem tükrözik hűen azokat az állapotokat, amelyek majd a tényleges munka közben várnak a pályakezdő tanítókra, tanárokra - tette hozzá."

    Az lehet, de ott a barátnőmmel legalább foglalkoztak és nem csak annyil volt a képzése, hogy menj be, aztán tarts egy órát, mint egy-két csoporttársának máshol. Aztán rá se néztek se előtte se utána.”
  • 1. Putyilov 2008. április 24. 20:51
    „Az FDSZ elnökének üzenem,hogy Németországban sem fenékig tejfel az élet.
    Először harcolja ki azt,hogy azoknak a bére legyen magasabb,akiknek az adójából vannak eltartva a közalkalmazottak százezrei.
    Majd utána lehet matekozni. Addi csak a többiek lehúzásának néz ki a dolog.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bankot raboltak a budapesti Fehérvári úton

Fegyveres férfi rabolt ki egy bankfiókot a XI. kerületi Fehérvári úton, a Kondorosi lakótelepnél… Tovább olvasom