Délmagyar logó

2017. 06. 27. kedd - László 17°C | 33°C Még több cikk.

Szegény vásárlók: olcsóbb áru az akciós helyett

Az olcsóbb termékek népszerűbbek a szegények körében, az viszont nem jellemző rájuk, hogy keresnék az akciókat - derül ki a GfK Hungária a létminimumon élők fogyasztását vizsgáló felméréséből.
Több mint 3 millió ember él a létminimumon ma Magyarországon, vagyis szegénynek nevezhető. Ennek a nagy létszámú csoportnak a fogyasztását térképezte fel legfrissebb felmérésében a GfK Hungária. Annak ellenére, hogy valaki szegény, jelentős költéssel jelenik meg a piacon, viszont máshol, másképp vásárolnak, mint a többi csoport tagjai.

Az olcsóbb termékek a legnépszerűbbek

Nem meglepő: az olcsóbb termékek népszerűbbek a szegények körében. Az azonban már nem jellemző rájuk, hogy az akciókat jobban keresnék. Mindez természetesen összefügg a korlátozott boltválasztási lehetőségekkel, hiszen minél kisebb településen él valaki, annál kevesebb bevásárlási helyszín közül tud választani. A mostanában megfigyelhető "árvadász" viselkedésforma tehát sokkal inkább a városokban élőkre jellemző.

A szegényebbek az olcsó termékeket keresik. Gyakran el sem jutnak a szupermarketekbe. Illusztráció: internet

A szegényebbek az olcsó termékeket keresik. Gyakran el sem jutnak a szupermarketekbe.
Illusztráció: internet


A szegényebb fogyasztói csoportok körében figyelhető meg leginkább az otthoni étkezések dominanciája, vagyis nagyobb mennyiségben fogyasztanak olyan élelmiszer kategóriákat, mint például a szódavíz, a szörp, a tejföl, a pudingporok, amelyek a család napi ellátását biztosítják. A kényelmi termékek közül az otthon használatos hajfesték magas aránya a szembetűnő.

Mindenki próbál túlélni

A tartósan korlátozott anyagi körülmények között élők életét nagy mértékben befolyásolja mennyi szabadon elkölthető jövedelmük marad a fixen jelentkező költségek mellett. A lakhatás költségei (áram, gáz, hitelrészletek) nőttek az elmúlt években, így ez a napi cikkekre elkölthető forintok összegét korlátozta. Mivel enni és inni mindenkinek kell, felmerül a kérdésű: vajon hogyan reagált ez a nagy létszámú réteg a megváltozott körülményekre.
 
 

- Minél fejlettebb egy gazdaság, annál kisebb az élelmiszerekre és a napi megélhetésre költött összeg aránya a teljes fogyasztói kosárban. A 2004-2007 közötti javuló tendenciát megtörte a 2008 őszén kirobbant gazdasági válság. Az alapvető termékek aránya nem csökkent tovább országosan, de a megemelkedett lakhatási költségek (hiteltörlesztés, áram és gázdíj) és a csökkenő jövedelem miatt a szegényebb fogyasztók jelentősen visszafogták élelmiszer-vásárlásaikat – mondta el Dörnyei Otília, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.

A legtehetősebb települések közel négyszer annyi vásárlóerővel bírnak, mint a legszegényebbek – állapítja meg a GfK Hungária Általános Vásárlóerő Index 2009-2010 tanulmánya. A szegénységhez vezető főbb társadalmi jelenségek, mint az alacsony foglalkoztatottság, a magas munkanélküliség, az alacsony iskolai végzettség megmutatkoznak valamennyi szegény településen. Mindebből szinte egyértelműen következik, hogy – kivéve az agglomerációs településeket – ha valaki kistelepülésen él és nincs munkája, nagy valószínűséggel a szegény fogyasztók közé kerül.

- A kistelepülésen való élet egyúttal azt is jelenti, hogy az itt élők kevesebbszer vásárolnak a modern kereskedelmi csatornákban. Egy kevésbé tehetős vásárló 100 Ft-ból 36 Ft-ot kisboltokban költ el, míg a tehetősebbek, illetve a középosztály tagjai, csak 26 Ft-ot – tette hozzá Dörnyei Otília.

Tej, mosószer, sajt és joghurt

 
Érdekes tanulság, hogy a szegény gyermekes családok napi fogyasztása bizonyos kategóriákban egyáltalán nem, míg más kategóriákban gyökeresen különbözik a középosztálybeliektől. A GfK Hungária ConsumerScan adatai szerint az olyan alapkategóriák, mint például a tej vagy a mosószer bármilyen anyagi körülmények között élő gyermekes háztartásban magasabb fogyasztást mutat, mint a gyermekteleneknél.

Az egyedi termékkategóriák körében azonban már találunk jelentős különbségeket: a középosztálybeli gyermekes háztartásokban közel másfélszer annyi sajt és kétszer annyi joghurt fogy el, mint a szegények körében. Ezzel szemben a kevésbé tehetős gyermekesek körében népszerűbb az étolaj, a zacskós leves, illetve a tészta, viszont nincs olyan vegyiáru, amely esetükben nagyobb mértékben fogyna, mint a középosztálynál.

Olvasóink írták

  • 15. ferdzso 2010. június 04. 09:31
    „"6., papsajt". Remélem, hogy nem úgy érted, hogy kötelező! Ha üres, akkor el kellene menni, ha nem másért, csak egy kis alkalmi munkával tenni bele valamit! Jobb lenne, ha üres zsebbel, lepusztult házak között, buckákon botorkálnál? "Bontsuk vissza!: Jobb kedve lesz a szegényeknek"! Otthonosabban éreznék magukat....”
  • 14. nagypappa 2010. június 04. 03:43
    „Menyivel csökkent a dohány és az alkoholitalok forgalma?
    A Diófánál lévő kis piacon, a gyerkőc könyörög az anyjának vegyen neki almát.
    -Hagyjál békén, nincs rá pénz!
    Természetesen a cigaretta a szájában, a sör meg a tömény meg kilátszik a szatyorból.

    WEB

    A munkabérnek egy nagyon nagy a baja, a rárakodó költség. Ha majd a költségek csökkenek lesz lehetőség a béremelésre. Túl kevés dolgozó jövedeleméből, túl sok segélyest, rokkantnyugdíjast kell eltartani.”
  • 13. flexsnake 2010. június 04. 00:11
    „Tessék már végre felfogni, hogy az akció nem árcsökkentés jelent. Az AKCIÓ ÁRUBEMUTATÁS! Nem kell hogy olcsóbb legyen a termék akciós időszakban, sőt akár meg is emelhetik az árát. Nehogy elhiggye már valaki hogy az 500g darált sertéshús akción kívüli ára 800ft. Ember, az 1600ft-os kilónkénti ár! Az emberek nem az akcióra mennek hanem a tartósan alacsony árú termékekre.”
  • 12. g.foyle 2010. június 03. 16:03
    „Baszhatom azt az akciót, ami 3-ától 9-éig tart, ha egyszer egy fillérem nincs fizetés elött (jobb esetben 10-e, rosszabb esetben 11).”
  • 11. web 2010. június 03. 12:46
    „A szegényebb fogyasztói csoportok körében figyelhető meg leginkább az otthoni étkezések dominanciája,..........igen de az hogy szegények nem az ő szégyenük! Hanem csak egyszerűen nem tudnak kitörni a szegénységből.A társadalom szégyene, hogy még mindig minimál bérből tengődik az ember.Csak a szavazatokra kalkulál minden politikus de a béremelés nuku.”
  • 10. persona 2010. június 03. 11:43
    „ugyanmár! meg kell nézni a Tecso meg egyéb multikat péntek-szombati napokon. nem igazán a válság szelleme lebeg bennük :)”
  • 9. _palla_ 2010. június 03. 11:31
    „Az egészséges ételek, sovány hús, sajt, tejtermékek,zöldség-gyümölcs drágák, és mi olcsó? A tészta például. Az otthoni hajfestéket nem hiszem, hogy pénzszórásból, heppből használják,inkább azért, mert nincs pénze fodrászra, és egy 35 éves vagy még fiatalabb nő nem akar ősz fejjel járni.”
  • 8. gumikacsa111 2010. június 03. 11:07
    „A Gfk Hungáriának üzenem, hogy én azért veszem a sok olcsó .zart mert jobban szeretem mint a libamájat.”
  • 7. Virtuozo 2010. június 03. 10:58
    „Nem "vegyi árú", hanem vegyiáru.”
  • 6. papsajt 2010. június 03. 10:24
    „üres zsebbel, szép díszburkolatos utcákon sétálhatsz a városban :)”
  • 5. macs 2010. június 03. 10:21
    „Csak kérdés:

    "A kistelepülésen való élet egyúttal azt is jelenti, hogy az itt élők kevesebbszer vásárolnak a modern kereskedelmi csatornákban. Egy kevésbé tehetős vásárló 100 Ft-ból 36 Ft-ot kisboltokban költ el, míg a tehetősebbek, illetve a középosztály tagjai, csak 26 Ft-ot - tette hozzá Dörnyei Otília."
    A jelenség magyarázata, abban keresendő, hogy a tehetősebbek nem a kistelepülésen dolgoznak, hanem mondjuk egy közeli nagyobb helyen és ott vásárolnak is. A kis településen, meg a "jaj, elfelejtettem" dolgokat veszik meg?”
  • 4. macs 2010. június 03. 10:17
    „Érdekes, hogy a kisebb településeken lévő boltok sokszor drágábbak, mint a nagyobbakban lévők. Bizrtos több költségük van, de például személyes tapasztalat, amikor megnyílt egy másik bolt is, mindjárt csökkentek az árak.
    Egyébként az konkluzió, hogy a gyerekes családokban több mosószer fogy, nagy felfedezés. :-)”
  • 3. nyomdasz63 2010. június 03. 08:57
    „.....már nem jellemző rájuk, hogy az akciókat jobban keresnék...
    Hogy is keresnék,mikor sunyiság van az "akciók" nagy részében ! Az akciós termék majdnem mindig drágább úgy,mint normál esetben.”
  • 2. jq 2010. június 03. 08:02
    „Az áru rövid "U"!!!!!!!!!!!!!!”
  • 1. tarkan 2010. június 03. 07:34
    „Sajnos!!!!!Elég szomorú ez kérem hogy egy átlag család már lassan lassan az olcsó élelmiszereket sem tudja megvásárolni,hisz az energiák már szinte minden jövedelmét elviszi az embernek,mert a bérek persze nem emelkednek ám ilyen gyors léptékben,a nettó:70-80 000ft az éhenhaláshoz sok,a megélhetéshez kevés!!!!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Összeírják a mezőgazdasági termelőket

Június 21-ig összeírja a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a mezőgazdasági termelőket - olvasható… Tovább olvasom