Délmagyar logó

2018. 02. 22. csütörtök - Gerzson -1°C | 3°C Még több cikk.

Takarították a győri csatornákat

Matuzsálemi korú csatornák vezetik el a főgyűjtőkbe Győr szennyvizét. Van közöttük olyan „beton alagút”, amelyik 1936-ban épült. Egy betoncsatorna 50 évesen már öregnek számít, 66 évesen pedig már rég megérett a felújításra, amire közel 15 kilométernyi vár, főként a belvárosban.
Az első szennyvízcsatornákat 1908-ban fektették le Győrben. A város alatt húzódó elvezetőket folyamatosan ellenőriznie kell a szolgáltatónak, mert a beton elöregedik s a repedéseken keresztül a szenny a talajba szivároghat. Az öregedési folyamatot a viszonylag savas talaj, s a belváros északi részén a Mosoni-Dunán tavaly levonult árhullám okozta hidrológiai problémák is elősegítik.
– A szennyvízcsatornák állapotát folyamatosan ellenőrizzük – tájékoztatta a Kisalföldet Nyíri Lajos, a Pannon-Víz rt. üzemmérnökség-vezetője –, a legnagyobb figyelmet a belvárosi csatornahálózatra kell fordítanunk, életkora miatt.
A szakember elmondta, hogy 2005–2006-ban mintegy 8,2 kilométer szennyvízcsatornát kell felújítaniuk. Ennek 90 százaléka Győr belvárosában, például az Apáca, a Király, a Jedlik, valamint a Czuczor utcák alatt húzódik. A tervek szerint 2007–2008-ban 3–3 kilométert újíttat fel a társaság. Ez összesen mintegy 1 milliárd 164 millió forintba kerül négy év alatt. Ha erre a Pannon-Víznek ennyi pénze lenne, már most bele kellene fogni, s hogy ütemesen haladjanak, évente 5–6 kilométert kellene felújítaniuk.
– A nagy átmérőjű főgyűjtő csatornákban – a belvárosban és Adyvárosban van ilyen – jelentős szennyeződés rakódott le az évek során, azokat is tisztíttatni kellett.
„ A munkát végző budapesti ipari búvárcsapat közel háromszáz köbméter csatornaiszapot takarított ki belőlük. Velük végeztettük el a vasút alatti átvezetések ellenőrzését is, amire a Tihanyi Árpád úti aluljáró építése miatt is szükség volt.”
A társaság a betoncsatornák felújítását az egri Umwelt Technik Kft.-től rendelte meg, akik korszerű technikával kibélelik a csöveket. Így, szemben az útfelbontással, a forgalom akadályozása és a lakosság zavarása nélkül elvégezhetik a munkálatokat.
Az üzemmérnökség-vezető elmondta, hogy a béleléses eljárás költsége 30–40 százalékkal alatta marad a feltárásos technológiáénak. A szakember példának hozta: a Corvin utcában ki kellett cserélni az öreg csatornát, ami 8 millió forintba került. Ezenkívül 4 millió forintért állították helyre az utat a munkák befejezése után.
– Ivóvízvezetékeink elfogadható állapotban vannak. Jelentős feladataink nincsenek, az acélcsöveket kell kibélelni. Mintegy ezernégyszáz méter vezetéket kell felújítanunk. A csomóponti rekonstrukciók is jelentős feladatot adnak szakembereinknek. Egy tolózárcsere több mint félmillió forintos költséget jelent a társaságnak. Ezek mellett a sürgősségi javításokat kell elvégeznünk, amelyeket felújításokkal jelentősen megelőzhetünk – mondta el lapunknak Nyíri Lajos.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Négyezren eva-körben

Megközelítően négyezren vannak a megyében, akik az eva adókörhöz tartoznak, közülük 2660 egyéni vállalkozó. Az eva-körösök novemberig 2,6 milliárd forinttal járultak hozzá a költségvetés bevételeihez, országosan az eva-befizetés 65 milliárd forint volt. December 1. és 20. között kell bejelentkezniük az APEH megyei igazgatóságához azoknak, akik az új évtől az evát választják. Tovább olvasom