Délmagyar logó

2018. 01. 16. kedd - Gusztáv -4°C | 4°C Még több cikk.

Tanácsok repülőgéppel utazóknak

A légi közlekedés bevonult mindennapjainkba, a világ minden pontját rövid időn belül elérhetjük. A mai modern repülőgépek kényelmesebbek, biztonságosabbak is, mint a közúti közlekedés. A repülés azonban mesterséges környezetben történik, mely némileg eltér a megszokottól, és közben nem mindennapos hatások léphetnek fel. Ezeket néha az egészségeseknél is figyelembe kell venni.

Mérsékelten csökkent légnyomás

A távolsági utasszállító repülőgépek 10–20 ezer méter magasságban szállnak, így természetesen az utastérben túlnyomást kell biztosítani a külső környezethez képest. Ilyen magasan ugyanis annyira alacsony a levegő nyomása és oxigéntartalma, hogy az ember életképtelen. Gondoljunk csak arra, hogy a 8000 méteres hegycsúcsokat meghódító, edzett hegymászóknak is szükségük van oxigénpalackra. Az utastér légnyomása a közhiedelemmel ellentétben technikai okok miatt nem egyezik meg a tengerszintivel. Az utazómagasságban a légnyomás több mint 1000 méteres tengerszint feletti magasságnak felel meg. A mérsékelten csökkent légnyomás miatt a belélegzett levegő és ennek következtében az artériás vér oxigéntartalma is kissé csökken. Vagyis enyhe oxigénhiányos állapot (hipoxia) alakul ki a szervezetben.

Élettani változások

Egészséges emberen ez semmiféle problémát nem okoz. Észrevétlenül kissé szaporább lesz a légvételek száma, és ez biztosítja a megfelelő oxigénellátásunkat. Az utastér légnyomásváltozása fel- és leszálláskor fokozatos. A gép emelkedése közben kb. 6000 méterig a légnyomás a tengerszintivel egyezik meg, majd fokozatosan csökken a fent említett értékre.

Dohányosok

Egészséges dohányosokon mérsékelt nehéz légzés jelentkezhet, mert a dohányfüst szén-monoxid-tartalma az oxigént szállító hemoglobin 5–10%-át átmenetileg képtelenné teszi feladata ellátására. Már az utazás megkezdése előtt néhány órával ne dohányozzanak, mert idő kell ahhoz, hogy a hemoglobinhoz nagyon erősen kötődött szén-monoxid kiürüljön a szervezetből.

Hasi puffadás

A külső légnyomáscsökkenés következtében a zárt testüregekben (pl. has) lévő levegő viszonylagos túlnyomással rendelkezik. A fizikából ismert gáztörvényeknek megfelelően tehát a rugalmas üregek kitágulnak, a szilárd fallal rendelkezőkben pedig a nyomás nő meg. A légnyomáscsökkenés a hasi gázok térfogatának kb. 25%-os növekedéséhez vezethet az utazómagasságon. Arra érzékenyeken ez a fokozott hasi gáztartalom puffadásérzést, mérsékelt hasi fájdalmat okozhat. Ezért már a repülést megelőző napon is tartózkodjanak a puffasztó ételektől, ne igyanak szénsavas üdítőket sem.

Enyhe dobhártyafeszülés

A 8000 méteres hegycsúcsokat meghódító, edzett hegymászóknak is szükségük van oxigénpalackra.
Az emelkedés alatt enyhe dobhártyafeszülést érezhetnek, ez veszélytelen és minden esetben magától megszűnik. Ilyenkor a középfülből (dobüregből) a magasabb nyomású levegő a fülkürtön keresztül spontán távozik a garat felé. A leszállás közben jelentkező tompa fültáji nyomás azonban veszélyes lehet, átmeneti halláscsökkenés, igen ritkán középfülgyulladás is felléphet, mivel ilyenkor a fülkürt nem nyílik meg magától. A fülkürt aktív nyitására van szükség a légnyomáskülönbség megszüntetésére, ezt a nyelés segíti elő. Leszállás idején ezért ne aludjanak, szopogassanak cukorkát, igyanak néhány korty folyadékot. A kisebb gyermekeket cumiztassák. Ha a fültáji nyomás az előbbiekre nem szűnik meg, szájukat becsukva, orrukat befogva kilégzést megkísérelve hozzanak létre túlnyomást az orrgaratban. Ez általában elég arra, hogy a fülkürtöt kinyissa, és a panaszokat megszüntesse. Ha a repülés végeztével a füldugulásérzés nem szűnik meg, akkor forduljanak orvoshoz. Nátha esetén recept nélkül is kapható érszűkítő orrcsepp repülés előtti és alatti alkalmazása segít nyitva tartani a fülkürtöt.

Mozgáshiány

A zárt térben a mozgásszegénység is okozhat problémát. A hosszabb üléskor az alsó végtagok izmai elernyednek, tehát kiesik a szív felé a vénás vért továbbító „izompumpa", emellett a térdhajlati vénák összenyomódása szintén akadályozza a vénás visszaáramlást. Utazás közben szabályos időközönként tornáztassák a lábaikat. Lábak mozgatása a bokaízületben, az alsó végtag izmainak rendszeres, mozgásmentes megfeszítése igen hatékony eszköz mind az ártalmatlan szimmetrikus bokaduzzanat, mind a féloldali duzzanattal járó trombózis megelőzésére.

Néhány tanács
Az 5 óránál hosszabb repülés ideje alatt még teljesen egészséges utasoknak is ajánlott kompressziós harisnya viselése 40 éves kor fölött. Az igen alacsony utastéri páratartalom miatt bőséges folyadékbevitelre mindenképpen szükség van, ez konkrétan óránként minimum 2–3 dl pótlást jelent. Kerüljék a szénsavas üdítőket és az alkoholt!

Dr. Strényer Ferenc (belgyógyász, kardiológus főorvos)

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A felüljáróról vetette a vonat elé magát egy 19 éves fiú

A felüljáróról vetette a vonat elé magát, és meghalt egy 19 éves fiú a fővárosban. Tovább olvasom