Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

Tanár-diák szerepcsere az abdai iskolában

A Dalton-órákon a tanulók a főszereplők, önállóan dolgoznak, döntenek olyan kérdésekben, amikben a tanár szokott. A módszert a megye pedagógusainak az abdai Zrínyi-iskola mutatta be, amely a kompetenciamérések alapján a kistérség legsikeresebb iskolája.
Már két éve tanulja abdai pedagógusok egy csoportja a Dalton-módszert, amelynek alapelve a szabadság. Megváltoztatja a tanár-diák szereposztást. A tanulók nem passzív befogadói az ismereteknek, hanem főszereplői az órának, végigdolgozzák azt képességeiknek megfelelően, a felkínált változatos – többféle nehézségi szintű – feladatokból válogatva. Hiszen nem egyformák, nem egyforma képességűek. Így mindenki a maximumot hozhatja ki magából. Legalábbis ezt mutatják az abdai tapasztalatok, amiket az iskola nemrégiben szakmai napon osztott meg az érdeklődő pedagógusokkal az EdQ Akadémia szervezésében.

Mozoghatnak, mégsem rosszak

Ahogy több általános iskolában, Abdán is a hagyományos oktatást kiegészítve alkalmazzák a Dalton-módszert, tudtuk meg Szabó Zsoltnétól. A Zrínyi Ilona Általános Iskola igazgatója maga is szívesen veti be óráin, amelyeken az önálló tanulásnak és döntésnek nagy szerep jut. A diák maga választja ki, kivel dolgozik együtt, kitől kér segítséget, megoldásait maga ellenőrzi. Összesítőn jelöli, hol tart, ez jelent számára motivációt. Ebből következően mozognia kell, ez pedig jobban megfelel a kora sajátosságainak, mint a „csendben kell ülni a padban” előírás.
– Csak az hiszi, aki látja, de nem élnek vissza szabadságukkal, sőt, sokkal intenzívebben dolgoznak. A magatartásproblémák megszűnnek, a módszer már csak ezért is nagyobb hatékonyságot biztosít, mert a fegyelmezés nem viszi az időt – hangsúlyozta Szabóné, aki úgy véli, ez a módszer jelenti a jövőt, s egy kis gyakorlat után a tanárnak sem jelent nagyobb munkát. Persze előre kell megterveznie az órát, s azon már szinte csak figyelnie kell. Van ideje arra figyelni, aki segítségre szorul.

Többmilliós támogatás

Amit a gyerek elolvashat a tankönyvben, azt a tanár nem ismétli el szó szerint, viszont kíváncsi a diákok véleményére. A módszernek az a lényege, hogy amiről maga gyűjt anyagot a tanuló, amit maga dolgoz fel, arra jobban emlékszik. Mindemellett a Dalton-program a gyakorlatias, valóságközeli ismeretekre koncentrál. Az abdai iskola, amely szívesen beépít hasonló korszerű programokat nevelési tervébe, pályázati úton 18 millió forintot nyert a kompetenciaalapú oktatás előkészítésére.
Győr és Kistérsége Önkormányzatainak Többcélú Társulása összehasonlító elemzésben vizsgálta 25 község iskoláját. A Zrínyi-iskola a kompetenciamérések alapján a kistérség legsikeresebb iskolája. Eredményei a községek átlageredményei felett vannak, több szempontból az országos átlag felett is.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kórházi parkolás

„ Mikor tűnik már fel valakinek, hogy Csornán a kórháznál szinte képtelenség parkolóhelyet… Tovább olvasom