Délmagyar logó

2017. 06. 24. szombat - Iván 19°C | 33°C Még több cikk.

Társadalmi partnerség - a sikeres vállalati viselkedés kulcs

A vállalatok alapvető célja a nyereségesség, de létezik a „jó vállalat" fogalma – vannak akik valóban tesznek környezetükért.

A nyereség felelőssége

A vállalatok alapvető célja a nyereségesség, de létezik a „jó vállalat" fogalma – vannak akik valóban tesznek környezetükért, alkalmazottaikért, társadalmi partnereikért. Nem csupán adományaikkal, hanem általános viselkedésükkel is. A felelős viselkedés, a sikeres vállalati viselkedés – a kamara ebben is példát mutat, tanácsot ad.

A CSR, a corporate social responsibility vagy ahogy még gyakrabban emlegetik, a CR, a corporate responsibility, a vállalatok társadalmi felelősségének rövidítése. Manapság a stratégiai tervezésében nagy szerepet játszik. Azt jelenti, hogy a cég integrálja szociális és környezetvédelmi tevékenységét üzleti műveleteibe – méghozzá önkéntesen. Nemcsak a jogszabályok betartásáról, hanem előzékenységről is szól, ugyanakkor üzleti hozadéka is van. A gazdasági szereplőket egyre jobban foglalkoztató eszköz megtérülő befektetésnek tekinthető, de persze ehhez tudni kell, hogy az ajándékozásnál, a szponzorációnál jóval több. És mikor is lehetne ez a téma aktuálisabb, mint karácsony közeledtével.

A CSR-t sokan csupán egy modern marketingeszköznek, míg mások inkább a vállalatok lelkiismeret-furdalását enyhítő eszköznek tekintik. Az Egyesült Királyság kormánya által adott definíció szerint: A vállalati társadalmi felelősségvállalás azt jelenti, hogy a vállalkozások működésük során figyelembe veszik a gazdaságra, a társadalomra és a környezetre gyakorolt hatásukat, a lehető legtöbb hasznot hajtva a lehető legkevesebb hátránnyal. Ez konkrétan azokat az önkéntes lépéseket jelenti, amelyeket egy vállalkozás a törvényben előírt minimális követelményeken felül tehet annak érdekében, hogy egyaránt megfeleljen a verseny diktálta saját és a szélesebb értelemben vett társadalom érdekeinek.

A társadalmi felelősségvállalás nem a vállalat gazdagságától, nagyságától függ, hanem az átgondolt és jól kommunikált vállalati kultúrától, a vezetési mentalitástól. Hallatni is kell a vállalatoknak a hangjukat, nyilvánossá kell tenniük tevékenységüket, döntéseiket és szembe kell tudniuk nézni a kritikákkal is.

Európai kamarák projektje

Az Eurochambers a Caesar projektet ajánlja az európai kereskedelmi kamaráknak, hogy fejlesszék kapacitásukat a vállalatok társadalmi felelőssége témában. A társadalmi felelősség a jogi elvárásoknak való megfelelésen túl nagyobb a ráfordítást jelent a humán tőkére, a környezetre, a munkavállalók és a munkaadó közti kapcsolatra, a részvényesekkel, a befektetőkkel, a fogyasztókkal, a közszférával ápolt kapcsolatra. A vállalkozásokat egyre inkább foglalkoztatja ez a téma, így fontos, hogy hozzáférjenek a legfrissebb információkhoz, útmutatást és eszközöket kapjanak a célok megvalósításához. A Caesar projektet financiálisan az EU-s keretprogram „Az alapvető társadalmi felelősség a kis- és középvállalkozások között" támogatja. Ezzel a projekttel a kis- és középvállalkozásokat akarja segíteni az Eurochambers, hogy elérjék céljaikat praktikusan kialakított szolgáltatásaikkal.
A legfőbb célja a programnak, hogy bátorítsa az európai kkv-kat a társadalmi felelősség gyakorlatainak átvételére, így segít nekik megérteni, hogy ezeknek a tevékenységeknek mekkora az üzleti hozadéka, és hogy mennyire járul hozzá a hosszú távú versenyképességhez. Kétszáz kkv kap vállalatra szabott útmutatást tanácsadóktól a Caesar-kampány során.

A Caesar-kampány fázisai

1. Training fázis: Egy két napos program során Lisszabonban (Portugália) a kutatók a kamarák fejlődését célozzák meg a CSR terén. A rendezvényen hálózatokról, tapasztalatcseréről, a legjobb gyakorlati módszerek elsajátításáról lesz szó training formájában. Ötven kamarai delegáció huszonnyolc európai országból vesz részt a képzésen.
2. Vállalati tapasztalatok: A tanácsadók ezután kétszáz céget látogatnak meg. Egyrészt a tanácsadók képességeiket, rátermettségüket le tudják tesztelni, másrészt a kkv-k segítséget kapnak CSR-fejlesztéseikhez.
3. Megsokszorozódott tudás: Az első két szakasz eredményeként a harmadik szakaszban praktikus útmutatót készítenek, amely fizikailag és az interneten is elérhető lesz az európai kereskedelmi kamaráknál. Az útmutató a legjobb megoldásokat, tippeket ajánlja a CSR gyakorlati megvalósításához. A weboldalon CSR eszközöket, képzési módokat és vitafórumot találhatnak az érdeklődők.

Amennyiben a program felkeltette érdeklődését, vegye fel a kapcsolatot Julie Hertsensszel (hertens@eurochambres.eu), vagy nézze meg a honlapot: http://www.eurochambres.eu/activities/csr.shtml.

Világos üzenet a cégfilozófiáról

A cégek egyre inkább tisztában vannak azzal, hogy a CSR iránt kinyilvánított elkötelezettség gyakran magasabb színvonalat eredményez. Egyúttal demonstrálja az ügyfelek és a befektetők felé, hogy a vállalat tudatában van a szociális és a környezeti problémáknak, kész vállalni az azokból eredő kihívásokat. A CSR-kötelezettségek önkéntes vállalása világos üzenet a cég filozófiájáról, meggyőződéséről és hatékonyan javítja tevékenységének társadalmi megítélését.

A CSR-ről hazánkban többen is azt gondolják: „Ez is egy olyan nyelv, amiről sokan beszélnek, mégis kevesen értik.". Sokat emlegetjük ma a fenntartható fejlődést, a felelős gondolkodást, a társadalmi, a gazdasági történések azonban mégsem ezek mentén zajlanak. Ma még inkább divat a vállalatok öncélú, csupán a profitmaximalizálást szem előtt tartó működtetése. Ezzel a stratégiával azonban nemcsak a magunk, hanem utódaink jövőjét is lehetetlenné tesszük.

A hármas egyensúly fenntartása

A gazdaság-társadalom-környezet hármas egyensúlyának fenntartása mára az egész világon napirendre került. Egyre nagyobb kihívást jelent a természeti értékek védelme, a környezetszennyezés megfékezése, a társadalmi folyamatok iránt érzékeny vállalat működési feltételeinek megteremtése. A társadalom bizalmának megőrzésére azonban sokan még manapság is csak a szponzorációt, az adományozást és a jótékonykodást alkalmazzák.

Persze adott helyzetekben ezekre is szükség van, azonban egy felelősen gondolkodó vállalat számára mindez csak egy szűk mezsgyét jelent. A CSR, vagyis a vállalatok társadalmi felelősségvállalása ennél sokkal több, hisz ide tartozik többek között a munkahelyi környezet, az alkalmazottakkal való bánásmód, az emberi jogok tiszteletben tartása, a civil kapcsolatok rendszere, a felelős marketing és a környezetvédelem kérdése is.

Megéri a civilekkel együttműködni

A CSR-t nem mint elszigetelt valóságot, hanem mint a világban zajló gazdasági-társadalmi-környezeti folyamatok eredőjét kell megismerni. Tudni kell, hogy milyen konkrét társadalmi, gazdasági kihívásoknak kell ma eleget tennie a modern vállalatoknak, hogyan alakíthatják ki saját CSR-stratégiájukat. Fontos a CSR gazdasági, értékteremtő funkciója is és az innovációval való kapcsolata. Remélhetőleg manapság még világosabbá válik, miért éri meg a felelős vállalatoknak a civil szervezetekkel, az önkormányzatokkal való együttműködés. De emellett azt is tudatosítani szükséges, hogy nem a nagyvállalatok kiváltsága mindez, hanem az egész nemzetgazdaságot érintő kérdéskör.
A környezetvédelem gazdasági és szociális kérdésekkel való összefonódását már több tanulmány feltárta. A fenntartható fejlődés alapját a környezeti, a gazdasági és a szociális pillérek együttesen jelentik, ami egyben arra is figyelmeztet, hogy a konkrét intézkedésekben, cselekvésekben egyszerre mindhármat mérlegelni kell. Az Európai Bizottság és az Európa Parlament állást is foglalt e kérdésben, sőt az utóbbi által elfogadott Zöld Könyv gyakorlatilag az uniós szabályozás alapját teremtette meg.

A profit és az értékteremtés

Természetesen hiába lennének keretek, ha közben azokat az egyes nemzetek, hangsúlyosan pedig a vállalatok nem próbálnák meg a maguk szintjén értelmezni, gyakorlattá tenni. Egy-egy cég, ha elkötelezett, úgy építheti fel valamennyi projektjét, hogy az említett gazdaság-társadalom-környezet hármas mindig egyensúlyban lehessen egymással. Vállalatirányítási rendszerét, környezetvédelmi programjait, támogatási politikáját ugyanaz az értékrend és cél határozhatja meg: gazdasági értékteremtés a fenntartható fejlődés feltételeinek folyamatos biztosítása mellett.

Korábban a beruházások, üzletfejlesztések legfőbb és szinte egyetlen motorja a pénzügyi befektetés tervezhető megtérülése volt. Ma már ennél árnyaltabb a kép, hiszen minden üzleti döntést környezeti és társadalmi hatáskontroll előz meg, s ennek eredménye mutatja meg, valóban megvalósítható-e a projekt.

A felelős gondolkodás értéke leginkább a napi gyakorlatban mutatkozik meg. Ma már szinte egy cég sem teheti meg, hogy döntéseit pusztán a profitmaximalizálás érdekében, környezetével nem törődve hozza meg. A cég fenntartható fejlődésének alapja, napi működésének záloga éppen az a bizalom és támogatás, amit a környezettel való folyamatos párbeszéd teremt meg. Az eredmények azt mutatják, hosszú távon csak a civil szervezetekkel való együttműködés, az egymásra figyelés teheti eredményessé a vállalatot.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Schnitzer Erik-emléktorna

Mosonmagyaróvár. Az egyetemi csarnokban Schnitzer Erik kispályás labdarúgótornát rendeznek január… Tovább olvasom