Délmagyar logó

2017. 11. 23. csütörtök - Kelemen, Klementina 3°C | 13°C Még több cikk.

Tartós stressz állapotában élünk

Élvezeti szerekkel igyekszünk formában tartani magunkat, és nem figyelünk testünk vészjeleire.

Rohanó világunk egyik legfőbb kérdése, hogyan tudunk minél hatékonyabbak és eredményesebbek lenni, mind személyes, mind üzleti kapcsolatainkban, hogy közben testi és lelki egyensúlyunkat is megtartsuk. A munkahelyek döntő többségénél a munkatársak jelentős mértékű stresszhatásnak vannak kitéve, függetlenül attól, hogy az illető személy vezető, középvezető vagy feladatot végrehajtó kolléga.

Rohanó hétköznapok


Tartós stressz állapotában élünk, amiről sokszor nem is veszünk tudomást, a változások, melyeket a hosszan fennálló feszültség okoz (pl. csökkenő tolerancia, ingerlékenység, fáradékonyság…), már a mindennapjaink részévé váltak. A feladatokkal teli, rohanó hétköznapok, a feltöltődésre, ellazulásra kevés időt engedő hétvégék, hoszszú távon kiegyensúlyozatlanságot, ellazulásra való képtelenséget, hanyatló testi és fizikális állapotot eredményeznek. Manapság sokat beszélünk a stressz hatásairól, de igazából nem vagyunk tisztában a következményekkel. Pedig a tartós stressz az immunrendszer gyengítésén keresztül akár nagyon komoly testi megbetegedésekhez is vezethet. A „nem kell mindenen idegeskedni", „másoknak is sok a feszültség", „mindenki hajt…" kezdetű mondatokkal igyekszünk nyugtatni magunkat, de ezek még átmeneti feszültségoldásra sem alkalmasak, és másnap ugyanúgy idegeskedünk, szorongatnak a határidők, a tornyosuló feladatok, időzavarral küzdünk.

Nap mint nap ismétlődő konfliktusok

Élvezeti szerekkel igyekszünk formában tartani magunkat, és nem figyelünk testünk vészjeleire: nyugtalanul alszunk, fáradtan ébredünk, nap mint nap ugyanazokba a konfliktusokba futunk bele, ugyanazokat a hibákat követjük el, ettől egyre feszültebbek és ingerlékenyek leszünk. A stresszel való megbirkózás – és itt nem a tünetek átmeneti enyhítésére gondolunk – tudatos életvezetéssel, szervezettséggel, hatékony időgazdálkodással, kellő türelemmel és kitartással elérhető.


Mondj nemet is!

Az időnk képezi az egyik legértékesebb erőforrásunkat, mégis többnyire könnyen elpocsékoljuk azt. Amikor valaki az idődre tart igényt, gondold át, hogy mit fogsz cserébe kihagyni a napodból. Ez segíteni fog abban, hogy szükség esetén nemet mondj! A nem kimondása egy remek stresszcsökkentő segédeszköz lehet. Figyelj oda gondolataidra! A „pozitív szavak hatalma" közhelynek tűnhet, de ettől függetlenül igaz. Igyekezz pozitívan gondolkodni, egy-egy problémás helyzetre tekints árnyaltabban, hisz a szörnyű és tökéletes között szép számmal akad átmenet. Újraértékelve nem biztos, hogy annyira tragikus a probléma, így nem leszel annyira stresszes, többet fogsz tudni teljesíteni.


Rendszeres testmozgás

A tudatos életvezetés fontos velejárója a rendszeres testmozgás, a hangsúly a rendszerességen van. A mozgás feszültségoldó és egészségmegőrző hatása rég ismert, amennyiben sikerül életed részévé tenni, a pozitív hatás nem maradhat el! A fizikai tréninget kiválóan kiegészítik a különféle relaxációs technikák, melyek rendszeres alkalmazással nyugtató, ellazító hatásúak. Példaképpen: az autogén tréning egy komplex relaxációs módszer, mely egy mélyebb önismereti folyamattal is párosul, alkalmazása egyszerű, elsajátítása szakember segítségével történik, de a befektetett idő és energia megtérül.

Fontos az elhatározás

A fent említett módszerek csak éppen betekintést adtak, hogyan küzdjünk a stressz negatív hatásai ellen. Sok lehetőség van még arra, hogy uraljuk saját helyzetünket, mielőtt az uralna minket. A stressz kezelésében nagyon fontos az egyéni elhatározás, eleinte elég néhány dolgot kipróbálni, majd lehet bővíteni az eszköztárat. Amennyiben egyénileg valaki sikertelenül próbálkozik, a szervezett stresszkezelő tréningek tartós megoldást nyújthatnak a probléma megoldásában.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mégsem lesz vényköteles az Algopyrin

Molnár Lajos egészségügyi miniszter azt mondta, hogy az eredeti tervektől eltérően keddtől… Tovább olvasom