Délmagyar logó

2017. 07. 24. hétfő - Kinga, Kincső 21°C | 34°C Még több cikk.

Tatárföldön Rába-futóművel

Három év alatt a négyszeresével növelte eladását a Rába az egykori Szovjetunió utódállamaiban.

– Az idei évre kedvezőek a kilátásaink az egykori Szovjetunió utódállamaiban, ahol három év alatt a négyszeresével tudtuk növelni eladásainkat – fogalmazott a Kisalföldnek adott interjújában Pintér István, a Rába Járműipari Holding Nyilvánosan Működő Részvénytársaság elnök-vezérigazgatója.

– Az év végén Oroszországban, Tatárföldön és Belorussziában járt, s újabb szerződéseket írt alá. Minek köszönheti a Rába a FÁK-országokban elért sikereit?

– Az áttörést egyrészt annak köszönhetjük, hogy a nehéz időszakokban sem vonultunk ki a piacról, a hídfőállásokat nem adtuk fel. Másrészt pedig beérett annak az üzletfejlesztésnek az eredménye, amelyet évek óta következetesen alkalmazunk.

– A közvélemény szinte semmit sem tud Tatárföldről és Belorussziáról. Hogyan jellemezné e két országot?

Amerre a turisták sem járnak

– Való igaz, magyar turisták arrafelé nem járnak, s eggyel sem találkoztunk. Oroszország és Moszkva más, turisták vannak, magyar cégek azonban alig. Szerencsére a Rába ott van, s képes fokozni forgalmát. Minőség szempontjából azonban eltűntek a különbségek kelet és nyugat között, ezek az országok is ugyanazt a magas színvonalat várják el, mint bármely EU-ország. Oroszországba, Tatárföldre és Belorussziába a busz- és trolibuszgyártáshoz szállítunk futóműveket, s a piac hozzávetőleg hatvan százalékát a Rába uralja ebben a térségben.

– Az orosz és FÁK-térnyerés mellett az USA marad továbbra is a futómű fő célországa?

– Az elmúlt év tavaszán hirdettük meg a piacváltási stratégiát, amelynek lényege, hogy Amerikában meg akarjuk tartani részesedésünket, Európában és a FÁK-országokban pedig erősíteni akarunk. Néhány éve még csak 2–4 millió dolláros üzleteket kötöttünk az egykori Szovjetunió helyén létrejött államokkal,  idén ez elérheti a 17 millió dollárt is. Bár a nagyságrendeket dollárban adtam meg, lényeges kiemelni, hogy a FÁK-piacokon az elmúlt két évben fokozatosan tértek át az euróban kötött üzletekre, így is csökkentve a társaság dollár-forint árfolyamtól való függőségét. A szándékunk az, hogy nagyságrendben és árbevételben az európai és FÁK-piacok összevethetőek legyenek az amerikai piaccal.

– Ha már a 2006-os év szóba jött, mivel lenne elégedett 2007 elején?

– Ha folytatni tudjuk azt a növekedést, amit 2004-ben és 2005-ben elértünk, akkor elégedett lennék. Tudom persze azt, ilyen mértékű növekedés nem biztos, hogy tartható, a két számjegyű növekedési ráta azonban teljesíthetőnek látszik. Tervünk az, hogy ezt a növekedést az európai és a FÁK-országok piacain érjük el.

Versengve a munkaerőpiacon

– Egy hónapja adott hírt a Kisalföld arról, hogy a Dana amerikai futóműgyár hamarosan Győrben nyit üzemet. Profitál ebből valamilyen formában a Rába?

– A Danának évtizedek óta szállítunk futóműfőegységeket és alkatrészeket az USA-ba. Három éve tettük fel a kérdést, miért nem szállítunk neki Európába is. A Danával kötöttünk egy eszközalapú üzletvásárlási szerződést, amelynek eredményeképpen a Dana európai telephelyeiről áttelepítettük Győrbe a termelőberendezéseket, s itt készülnek az alapvetően nem országúti futóművek főegységei. Ennek folytatásaként a Dana a szerelést is hamarosan Győrben végzi saját telephelyén, s ez logisztikai szempontból mindkét cég számára előnyös. Azt szeretnénk, s erről tárgyalunk is velük, hogy a termelés felfuttatása után a Rába szállítsa a cégnek az alkatrészeket és főegységeket.

– Nem tart attól, hogy a Dana a Rába legjobb embereit elcsábítja?

– A munkaerőpiacon mindig is volt verseny, s ez tovább növekszik. Alapvetően azonban más tevékenység zajlik majd a Danánál, s más a Rábánál.

Ki lehet részvényes a cégnél?

– Az elmúlt év végén kommunikálták, hogy sajátrészvény-csomag indul a Rábánál. Mit jelent ez, ki lehet tulajdonos?

– A program az összes munkavállaló számára elérhető, az üzemi szinttől a menedzsmentig. A vezetők – mintegy 50 fő – kötelezettségként vállalják a részvényvásárlást. Ennek értelmében havi nettó jövedelmük egy meghatározott részét nem készpénzben, hanem részvény formájában kapják. A munkavállalók számára ez egy választható lehetőség. A cél az, hogy a tulajdonosi szemléletet és a vállalat iránti elkötelezettséget erősítsük.

– Hogyan fogadták a vezetők, hogy a fizetésük 10–30 százalékát részvényre kell költeniük?

– A Rába részéről ez egy teljesen újszerű és egyedülálló kezdeményezés. Az ilyen típusú elkötelezettség újdonságnak számít, hiszen ez nem az a fajta klasszikus részvényjuttatás, ami sok cégnél gyakorlat. Így aztán nem mindenki látja át első pillanatban a program jelentőségét és előnyét a cég, a tulajdonosok és saját maga számára.

– Megkérdezhetem, hogy a Rába elnök-vezérigazgatója nettó fizetésének hány százalékáért vásárol részvényt?

– Nem titok, hogy a harmincszázalékos sávban vagyok.

– Mit gondol, néhány év múlva mennyit érnek ezek a részvények%

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Graboplast-ETO múltja a Bajnokok Ligájában

A Graboplast-ETO eddig egyszer szerepelt a Bajnokok Ligájában. A 2000/2001-es szezon során a… Tovább olvasom