Délmagyar logó

2017. 07. 21. péntek - Dániel, Daniella 22°C | 35°C Még több cikk.

Távolsági övezetenként fizetünk busz- és vonatjegyért

Módosul a közösségi közlekedésben alkalmazott díjrendszer szeptember 1-jével, az emelt szintű szolgáltatások pótjegyárai az utazási távolsággal arányosan alakulnak
Az autóbuszos felár bevezetése versenyképesebbé teszi a vasúti InterCity (IC), EuroCity (EC) járatokat, a jegyek esetében megszűnik, a bérleteknél azonban megmarad az 5 kilométeres övezetű helyközi tarifa.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az MTI érdeklődésére közölte: a közösségi közlekedés versenyképességének javítása érdekében a vasúti utazást támogató és a szolgáltatások színvonalához igazodó tarifarendszer kialakítására törekszenek.

Az átalakítás első lépcsőjében az eddig egységes tarifarendszert - a személyszállítási törvénynek megfelelően - országos, elővárosi és regionális szolgáltatásokra bontott elemek váltják fel, döntő részben változatlan díjtételekkel.

Az új felosztás a későbbiekben lehetőséget nyit többszintű díjszabás alkalmazására az eltérő minőségű és jellegű szolgáltatások igénybevételekor.

Az emeltszintű szolgáltatás nyújtó országos vonatjáratokon (IC, EC, EuroNight) fizetendő pótjegy díja az utazási távolsággal arányosan, a menetjegyek övezeti besorolásához igazodva nő. A kiegészítő díj a 280 kilométernél rövidebb utazások esetében a jelenleg jellemző 400 forintos szint alatt marad. Így több vidéki megyeszékhely és a főváros közötti utazás is olcsóbban tehető meg szeptembertől az IC és EC járatokon, a minőségi vonatokat érdemes lesz rövidebb távú utazásokhoz is igénybe venni.

A kezdetben korlátozott körben bevezetendő autóbuszos felár szintén a távolsági övezettel arányosan nő, és olyan viszonylatokban kell megfizetni, ahol a sűrűn közlekedő vasút magas szintű szolgáltatást biztosít, ezáltal az autóbuszok utasai számára valódi alternatíva.
Szeptembertől a következő útvonalakon közlekedő buszjáratokon kell felárat fizetni: Budapest-M1 autópálya-Győr, Budapest-M1 autópálya-Szombathely, Budapest-M3 autópálya-Nyíregyháza, Budapest-M5 autópálya-Szeged.

A magasabb autóbuszos felár bevezetésével megszűnik a vasút versenyhátránya az emelt szintű szolgáltatások területén. A kedvezőbb áraknak köszönhetően az utasok nagyobb arányban választhatják az IC és EC vonatokat - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.

A tarifarendszerek közötti feszültségek feloldása érdekében a jegyek esetében megszűnik az 5 kilométeres tarifa. A helyközi bérletek változatlanul kiválthatók a legalacsonyabb díjövezetre is, így a napi rendszerességgel kis távolságra utazók kiadásai nem nőnek.

A módosítások az előzetes becslések szerint növelik a szolgáltatók bevételeit, ezzel kismértékben csökkennek a költségvetés terhei is. A bevezetett változtatások utasforgalomra gyakorolt hatásait a szaktárca legkorábban fél év múlva felméri, majd a tapasztalatok alapján megteszi az esetleg szükséges korrekciókat - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az MTI érdeklődésére.

Olvasóink írták

30 hozzászólás
12
  • 30. uborka 2012. augusztus 28. 11:33
    „Gyerekek,uraim, ne vitatkozzanak semmit nem old meg, emeljék jó magasra mindent, meg érdemeljük, mikor a benzin 2 ft-al emelkedett lezárták az országot a sztrájkkal. most miért nem megyünk tüntetni???? mert félünk ugye????Végül kitől???? Már mindenünket elvettek.......”
  • 29. szegedivagyok 2012. augusztus 27. 14:24
    „28. Queenmargareth 2012.08.27. 13:40

    igen,bagóznak.nem érdekli a parasztot, hogy tilos jó ideje a dohányzás, akkor is rágyújt.

    valóban környezettudatos vagyok, hiszen nem egyedül utazom az autóval, hanem olyan emberekkel, akik szintén megutálták a vonatot az említett okok miatt.lehet papolni a környezetvédelemről, de az egész mér régen arról szól. a kormány sem a környezet védelme miatt változtatja a menetdíjakat, hanem mert a költségvetést érintő tétel. különösebben nem érdekel, ha valaki irigykedik, mi továbbra is autóval utazunk, kényelmesen, bagószagmentesen, gyorsabban és kényelmesebben, és ami nagyon fontos olcsóbban.még mielőtt burzsuj újgazdagnak gondolnál elárulom, hogy sem én,sem az utasaim nem vagyunk azok, többnyire diákok, illetve olyanok akik a munka miatt rendszeresen utaznak, és jobban megéri nekik beszállni a benzinköltségbe, mint vonatozni.ez nem fog változni a jövőben.
    további kellemes aszalódást a MÁV vagonokban!!”
  • 28. Queenmargareth 2012. augusztus 27. 13:40
    „26. szegedivagyok 2012.08.27. 12:57
    bagóznak a vonaton?hol???????

    "klíma van"):)és környezettudatos vagy:)a lényeg, hogy te nyomhatod a káros gázokat más nem.ki is a bunkó ilyen szempontból?”
  • 27. macs 2012. augusztus 27. 13:18
    „26. szegedivagyok,
    akkor én félreértettem valamit:
    "Én kb. fél éve átszoktam az autóra.Egyrészt az ára miatt, ami a szolgáltatás színvonalához képest drága, ezen kívül a kulturálatlan és bunkó utasok miatt, mert sajnos itthon az emberek többsége képtelen normálisan, kulturáltan utazni.Büdösek, igénytelenek, bagóznak a vonaton stb..."
    Forrás:24. szegedivagyok 2012.08.27. 10:48”
  • 26. szegedivagyok 2012. augusztus 27. 12:57
    „25. macs 2012.08.27. 11:20

    ezt hol olvastad?mert,hogy én nem írtam.

    a szolgáltatási színvonal és a bunkóság két különböző dolog, nem feltétlen jár együtt!!”
  • 25. macs 2012. augusztus 27. 11:20
    „24. szegedivagyok,
    ha jól értelek, a szolgáltatás színvonala és az utasok bunkósága tart vissza a vonattól + ár. Szerinted, ha olcsóbb lesz a közösségi közlekedés, akkor az utasok kevésbé lesznek kulturálatlanok és bunkók?”
  • 24. szegedivagyok 2012. augusztus 27. 10:48
    „Én kb. fél éve átszoktam az autóra.Egyrészt az ára miatt, ami a szolgáltatás színvonalához képest drága, ezen kívül a kulturálatlan és bunkó utasok miatt, mert sajnos itthon az emberek többsége képtelen normálisan, kulturáltan utazni.Büdösek, igénytelenek, bagóznak a vonaton stb...
    Autóval négyen utazunk, rövidebb idő alatt megtesszük pl. a Bp-szeged távolságot, nyáron nem izzadunk hiszen klíma van az autóban, és háztól-házig utazik mindneki.Lehet papolni, és a viteldíjakkal trükközni, amíg ilyen állapotú a közösségi közlekedés Magyarországon, addig igenis autóval jobb és célszerűbb utazni.Akinek nem jut autó,az sajnos szív.Ez van.”
  • 23. macs 2012. augusztus 27. 10:35
    „22. Tolpal,
    mázlista vagy, hogy Budaörsön meg Csepelen van dolgod. :-)
    Nekem többnyire a belvárosba kellett mennem, és hiába próbáltunk időben elindulni, az esetek többségében belefutottunk a reggeli dugóba és természetesen elkéstünk. :-)
    Arról nem is beszélve, ha nem volt mélygarázs, bizony futkosni kellett a parkolás miatt. :-)
    Őszintén számomra, úgy látszik lusta vagyok, de a vonat a legjobb megoldás, Pesten meg a metró és a villamos. Persze nem vagyunk egyformák, de néha olyan jó egy kicsit ülni, bambulni, vagy olvasgatni, és ezt a vonaton kiválóan meg lehet tenni. :-)”
  • 22. Tolpal 2012. augusztus 26. 23:49
    „16. Szemif
    Valóban csúnyán elszámoltam, ez elég kellemetlen, meg a napijegyről tényleg nem tudtam.
    Viszont azt eléggé rosszul gondolod, hogy nekem derogál a vonatozás, sőt! Ha úgy utazom, hogy nem számít különösebben az idő sokkal szívesebben megyek vonattal, mert különösebben nem szeretek vezetni és sokkal kényelmesebb a vonaton üldögélni. Eddig rengeteget vonatoztam és autóztam is, nem látok benne semmi különöset, hogy felvállaljam amit tapasztaltam. Nem állítom, hogy a vasút ócska és sz.r, de nem áll tőle messze az tény. Egy Szeged-Budapesti menetrend szerinti 2 óra 27 perces menetidő pl., ekkora távolságon elég durva. Mi általában ketten közlekedünk és alkalmanként Csepelen és Budaörsön van dolgunk, mondjuk mindkét helyen legfeljebb 2 óra. Ha reggel 7-kor indulunk, akkor délután 5-nél még soha nem értünk később haza. Ez tömegközlekedve aligha menne.
    A győri útról meg talán nem is érdemes beszélni. 11 órára kellet odaérni, így biztonsági időtartalékot hagyva is elég volt elindulni 7-kor és gond nélkül pontosan ott voltunk.
    Ha vonattal akartunk volna menni akkor bizony a 4:36-os vonatot kellett volna választani, ami azt jelenti, hogy itthonról legkésőbb 4-kor kellet volna indulnunk. Hazafelé pedig 19:15-kor értünk volna Szegedre az állomásra, onnan haza majdnem 8-kor. Szóval, autóval 7-tól 17 óráig tartott a történet, vonattal 4-től 20 óráig tartott volna. (Ha kockáztatok, indulhattunk volna vonattal egy órával később). Nos autóval, ez a nem egy észbontó távolság 6 órával kevesebb volt, és valamivel olcsóbb mint vonattal.
    Ez nem egyfajta racionalizálás, hanem tény. 6 óra pluszért többet, vagy akár ugyanannyit fizetni, van amikor megéri, attól függ miből kapunk 6 órát. Az utazás nekem nem ilyen szórakoztató, de ha eljut a tömegközlekedés oda, hogy a fenti esetben a különbség mondjuk 2 órára csökken, tuti a vonatot fogom választani.”
  • 21. azbest 2012. augusztus 26. 20:29
    „ilyenkor kellene végigpofozni a felelős vezetőinket a övezetenként a vonalakon. Nálunk az áremeléssel lehet versenyképességet növelni? Eleve hogy kartellezhet a két vállalat? Nem az a kérdés, hogy hülyének néznek-e, hanem az, hogy miért nem lehet helyretenni a dilettáns pénznyelő bandát.”
  • 20. macs 2012. augusztus 26. 19:58
    „Szemif,
    jó volt, hogy leírtad.
    Sajnos sokan még mindig úgy gondolják, hogy azzal, ha a közösségi közlekedést használják, akkor csökken a presztízsük, pedig igencsak csökkenteni kéne az ökológiai lábnyomunkat.”
  • 19. deszkás 2012. augusztus 26. 19:04
    „SZEMIF! Nagyon korrekt tájékoztatás,köszönjük.”
  • 18. hungarianjobless 2012. augusztus 26. 18:44
    „Szemif: köszönöm :)”
  • 17. lepkehalo 2012. augusztus 26. 18:42
    „"a közösségi közlekedés versenyképességének javítása érdekében a vasúti utazást támogató és a szolgáltatások színvonalához igazodó tarifarendszer kialakítására törekszenek."
    A busz nem közösségi közlekedés? Hagyjuk már a púdert!”
  • 16. Szemif 2012. augusztus 26. 18:29
    „10. Tolpal

    A számításod több helyen is hibás, és láthatóan szándékosan autópárti...

    pl. Vagy nem tudsz róla, vagy szándékosan nem veszed figyelembe, hogy Budapesten is van napijegy 1550Ft-ért, tehát a két 10darabos gyűjtőjegy 5.600Ft-os ára helyett 3100Ft a két napijegy. Bónusz, van csoportos jegy is családosoknak, ami két napijegy ára, tehát pl. két felnőtt két gyerekkel 3100Ft-ért BKV-zhat egész nap...

    Továbbá szándékosan IC jegyekkel számolsz 3790Ft-ért, miközben a sima másodosztályú 3410Ft, ráadásul itt még egy számolási hibát is vétettél, ugyanis 7580x2 az 15.160Ft és nem 17.160.

    Tehát helyes számítással sima másodosztályon 13.640Ft és nem 17.160 és a helyi közlekedés sem 5.600, hanem 3100Ft. Így a te általad kiszámolt 22.760Ft helyett már 16.740Ft-t kapunk. Ez már kapásból 6020Ft-tal kevesebb, mint amit te számoltál és alig több, valamivel, mint a te általad számolt autós költség.

    Továbbá, te nagyvonalúan figyelmen kívül hagyod, hogy minden nagyobb városban fizetni kell a parkolásért, persze erre mondhatod, hogy megállsz olyan helyen, ahol nem kell, csak onnan meg vagy gyalogolni kell sokat, vagy minimum venni kell néhány bkvs vonaljegyet. Meg ha kocsival mégy időveszteségként merül fel a parkolóhely keresés vagy extra üzemanyagköltségként a pesti kóborlás a város egyik végéből a másikba. Ráadásul nem vagy helybéli, egy BKV-s villamos vagy busz ritkán téved el, ugyanezt egy vidéki autósról viszont el lehet mondani.

    De ha pl. amúgy is veszel napijegyet, akkor leszállhatsz a vonatról Kőbánya-Kispesten, és ott át metróra, ami további spórolás, aztán ha valaki rendszeresen vonatozik vehet Klub kártyát, ami már visszahozza az árát, ha egy évben tízszer felmégy Pestre...

    Nem azt mondom, hogy a vasúti közlekedés tökéletes Szeged-Budapest között, de amit te csinálsz az egyfajta racionalizálás, megpróbálod bebizonyítani, hogy a vasút ócsaka, drága, sz.r. De ez nem igaz, az, hogy neked derogál vonatozni, az egy dolog, akkor vállald fel ezt a véleményedet, de ne próbálkozz olyan bizonyításával, ami nem igaz.”
  • 15. Szemif 2012. augusztus 26. 17:48
    „8. hungarianjobless

    "Ezt nem értem, valaki megmagyarázná?"

    A lényege az, hogy a helyközi közlekedésben van 5-10-15 stb. kilométeres jegy. Van ugyanilyen bérlet is. Ez gondolom eddig evidens. Ha te mondjuk felszállsz egy buszállomáson, és egy olyan megállóig mégy, ami 4.8Km-re van, akkor kapni fogsz egy 5Km-es jegyet, legalábbis eddig kaptál 5Km-es jegyet, ezután csak 10Km-est fogsz kapni.

    A helyközi buszokat felhasználhatod városon belüli utazásra is, ha nincs külön erre vonatkozó tiltás, (pl Szőregen nem szállhatsz fel a Szeged felé tartó helyközi buszokra, itt kivételesen alkalmazzák ezt) így sokan a kisvárosokban a helyi buszjáratok helyett inkább a helyközieket preferálják (hozzáteszem az utóbbi tíz évben szinte szisztematikusan számolták fel a kisvárosi tömegközlekedést, tehát ez érthető is), a baj csak az, hogy a helyi vonaljegy pl. 200 forint, de akkor is ennyi, ha 10Km-t utazol a kisvárosi helyijáraton, meg akkor is, ha csak két megállót.
    Emiatt sokan a helyközi buszzal utaznak (már ha van párhuzamos) az adott szakaszon, mert olcsóbb, hiszen van (vagyis volt) 5Km-es jegy is, ráadásul a helyközin van diák és 90%-os jegy is, míg a helyijáraton ilyen csak bérletből van háromféle, jegyből csak egyféle vonaljegy létezik.
    pl. Szentes buszállomás és Szentes Tesco táv 2.8Km ez szentesi helyi vonaljeggyel 185forint, elővételben 165, de ki fogja megvenni elővételben, ha a helyközi buszokon a vezetőtől vehet 155Ft-ért 5Km-es helyközi jegyet.
    Ha mondjuk egy szülő két gyerekkel utazott ebben a viszonylatban, akkor nekik 315Ft-ba került (két 50%-os + egy egész 5Km-es jegy.) Ha mindhárman helyijárati jeggyel mentek volna, akkor az 495Ft mivel nincs 50%-os helyi jegy.
    Ezért, hogy ezt a kvázi kiskaput bezárják ezt az 5Km-es jegyet megszüntetik.
    Ha szeptember 1. után akarja ugyanez a felnőtt+két gyerek leutazni a Szentes buszállomás-Tesco távot, akkor már kénytelenek lennének 10Km-es jegyet venni, ami miatt 500Ft lenne az útiköltség, tehát spórolhatnak 5forintot, ha vesznek elővételben három helyi vonaljegyet. (azt nem írtam korábban, hogy Szentesen a helyi jegy jó a buszállomás és a Tesco között a helyközi buszon.)

    Így azt remélik, hogy a kisvárosokat érintő helyközi járatok helyijáratként való használata csökkenni fog, és az utasok inkább a város kasszájába jutó helyi jegyeket fogják választani. Legalábbis ez az elmélet, a gyakorlat meg szerintem az, hogy eztán inkább gyalogolnak két kilométert, bár ne legyen igazam.
    A kisvárosok szempontját megértem, de az utasokkal szemben ez egy elég durva áremelés.”
  • 14. macs 2012. augusztus 26. 17:48
    „10. Tolpal,
    hát ha belegondolok, hogy egy Bécs-Budapest retúr kirándulójegy városi közlekedéssel 33 euró. (33*280=9240) :-)”
  • 13. X_Y 2012. augusztus 26. 16:02
    „Az Orbnán dinasztia felscsúti rezidenciája és a Puskás Fociakadémia közötti vasútszakasz fejlesztésére 2012-ben majdnem annyit költött az állam mint az összes többi vasúti fejlesztésre...”
  • 12. NTK 2012. augusztus 26. 15:23
    „Az a baj, hogy adminisztratív próbálják meg az embereket a vasút felé terelni. Miért nem a sebesség növelésével vagy a szolgáltatási színvonal javításával teszik ezt? Valószínűleg ha Szeged és Budapest között a vonat menetideje 1 óra lenne, akkor senki sem menne busszal. De amíg a menetidő most is annyi mint a múlt században, - vagy még több - addig kár erőszakkal kényszeríteni az utasokat a vasút igénybevételére.”
  • 11. X_Y 2012. augusztus 26. 15:06
    „10. Tolpal 2012.08.26. 14:48

    2 utas esetén már eddig is olcsóbb és kényelmesebb volt az autó...
    Vonattal csak az unatkozó milliomosok utaznak :)”
30 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Két személygépkocsi ütközött a 49-es főúton Szabolcsban

Négyen sérültek meg egy karambolban a 49-es főút Kocsord és Mátészalka közötti szakaszán szombat… Tovább olvasom