Délmagyar logó

2017. 03. 30. csütörtök - Zalán 8°C | 18°C Még több cikk.

Tel-Busz a városban és környékén?

A Széchenyi-egyetem közlekedési tanszéke újfajta tömegközlekedés vizsgálatát és majdani megvalósítását javasolja Győrben és a megyeszékhelyhez közeli 26 településen. A Tel-Busz nem autóbusz, és nem taxi, mondhatni, egyszerre mind a kettő, hiszen hívható, de rugalmasabban közlekedik, mint az autóbusz.
A győri felsőoktatási intézmény két éve európai uniós kutatási-fejlesztési támogatást nyert, így öt féléves programban vehet részt belga, portugál, skót, ír, finn és olasz résztvevőkkel. A kutatásban részt vevők egyebek között Finnországban már működő rugalmas közlekedési rendszereket tanulmányoztak, azzal a céllal, hogy azt átültessék a maguk térségére. A Széchenyi-egyetem közlekedési tanszéke ennek a munkának az eredményeként kidolgozta Győr és a győri kistérség 26 településére a rugalmas tömegközlekedési rendszert, javasolja annak vizsgálatát, és majdani megvalósítását. Nemrég az egyetem közlekedési szakemberekkel, polgármesterekkel fórumon vitatta meg a tanulmányt.
Rugalmas tömegközlekedés, egyelőre szokatlanul hangzik a fülünknek. Lényege, hogy az utazni szándékozó egy diszpécserközponthoz jelenti be telefonon, SMS-ben, e-mailben, hova is szeretne utazni, eljutni. A központ rögzíti ezt a szándékot, és a hozzá befutott többi igény alapján számítógép segítségével összeállítja a járatok útvonalát, s az utasok számára ajánlatot vagy ajánlatokat dolgoz ki. Ezt visszaigazolja az igénylőnek, közölve vele, hogy mikor számítson az utazásra. Az autóbusz, 10–20 személyes jármű menetrendjét induláskor töltik fel az autóbuszon elhelyezett számítógépben mely egyúttal helymeghatározó és -követő rendszerként is működik. A jármű vezetője ennek alapján veszi fel az utast az előre meghatározott időpontban és helyen. Sok változata van a rugalmas közlekedési rendszernek, ám mindegyikben közös, hogy olyan területen és időszakban alkalmazzák, ahol és amikor a hagyományos tömegközlekedési szolgáltatás már nem üzemeltethető. A perifériákon, például távol a hagyományos tömegközlekedés megállóitól. A rendszer legfontosabb sajátossága, hogy egyéni utazási igényeket is ki tud elégíteni. Lehetőséget ad arra, hogy mozgásukban korlátozottak, rokkantak, idősek, babakocsival utazók igényeit kiszolgálja. Háztól házig eljuttathatják a rokkantkocsival közlekedőket.
A Széchenyi-egyetem tanulmánya szerint a győri kistérség 175 ezer lakójának mintegy háromnegyede a központban él. A megyeszékhely lakóinak 9 százaléka, míg a térség lakóinak 40 százaléka viszont olyan területen lakik, amely messze esik a megállóktól. S még egy adat. Mintegy négyezer a térségben azoknak a száma, akik mozgáskorlátozottságuk miatt nem tudják igénybe venni a hagyományos tömegközlekedést. Az egyetem a Győrben és vonzáskörzetében lakók számára gondolva dolgozta ki a tanulmányát a mozgáskorlátozottak, a betegségük vagy koruk miatt nehezen közlekedők számára az újfajta rugalmas közlekedési szolgáltatást. A tanulmány egyik változata hat járművel számolna, azok beszerzési költségeként pedig 65 millióval, s évi üzemeltetési költségként mintegy ötmillió forinttal. A rugalmas közlekedési szolgáltatást, azaz a Tele-Buszt igénybe vevők regisztráltatnák magukat előzetesen, s előző nap jelentenék be másnapi utazási sz ándékukat. A diszpécserközpont telefonon, SMS-ben jelezné vissza, hogy elfogadták azt, és milyen módon teljesítik. Az újfajta közlekedési vállalkozás szerveződhetne a tanulmány szerint a hagyományos tömegközlekedéssel közös szervezetben, de működtethetné erre a célra létrejött új vállalkozás is.
A fórum résztvevői üdvözölték az elgondolásokat. Idősödik a népesség, a lakosság mozgásában nehezül, mondta például a Petz Aladár Megyei Oktató Kórház nevében dr. Király Géza. Ám az is kiderült a fórumon, hogy a rugalmas közlekedés megvalósítása egyelőre idea. A honi törvények szerint ugyanis nem számítana közszolgáltatásnak, ezért aztán sokkalta drágább lenne, mint az egyébként támogatott tömegközlekedés. Olyan szociális kedvezmény, mint amit nálunk élveznek az emberek a közlekedésben, kevés országban van, mondta a vitában Pócza Mihály, a Kisalföld Volán Zrt. vezérigazgatója. A járművek beszerzésében, az üzemeltetésben nagyon alulterveztek a tanulmány készítői – jegyezte meg a vezérigazgató. Végül az körvonalazódott a vitadélutánon, hogy a rugalmas, hívható autóbusz-közlekedési szolgáltatás megszervezéséhez egyelőre nincs forrás, más kérdés, hogy a működtetéséhez se lenne. Legalábbis most nem, de nagy kár lenne eldobni a kutatási anyagot.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elfogadták a schengeni övezet kiterjesztését

Az Európai Unió igazságügyi és belügyminiszterei elfogadták a schengeni övezet kiterjesztését az… Tovább olvasom