Délmagyar logó

2017. 03. 29. szerda - Auguszta 4°C | 20°C Még több cikk.

Tengerpartról nem bombaüzlet hajót behozni

Mintegy hét-nyolcszáz hajó lehet a vízen a Tisza alsó szakaszán. Ennek háromszorosa is elférne – mondják a szakértők. Mind több igény van a kisebb lakóhajókra, melyeken néhány napot is eltölthet a család, kirándulva-horgászva. Horgászladikot is sokan vesznek. A kikötési-tárolási lehetőségek jók – és egyre jobbak lesznek.
A tápéi jachtkikötő a tavalyi árakon várja a hajókat. Fotó: Schmidt Andrea
Egyre inkább terjed a víziturizmus. Mind többen tűzik maguk elé a célt, hogy egy-egy hétvégét vízen töltsenek – saját hajójukban. Hajót lehet venni újat is, és használtat is. A használtakra jelenleg nagyobb a kereslet, mint a vadonatújakra. Egy használt, fölújított lakóhajó – nem lehet kisebb 5 méternél; inkább nagyobb –, melyen egy négytagú család el tud tölteni egy-két napot, 150-200 ezer forint, megfelelő motorral ellátva mintegy 500 ezer – mondja Hasznos Pál, szegedi hajó-, csónakmotor-kereskedő. Egy nagyméretű, „szinte új" kategóriába tartozó hajó ára 2 millió forinttól 6 millióig terjed itt.

A só megeszi az alkatrészeket

– Sokan úgy szereznek be hajót, hogy megvásárolják a tengerparton, jól is mutat, s olcsó is. Azt hiszik, bombaüzletet kötöttek, és csak itthon derül ki, nem lehet vele menni, mert a tengeri só „megette" az alkatrészeket – mondja a szakember. Javítást is vállalnak; egy kisebb javítás 15-20 ezerbe kerül, egy nagyobb elérheti a 300 ezret is – legtöbben épp javításügyben keresik őket.
– Ha valaki használt vízi járművet vesz, csak olyat célszerű vennie, ami korábban kizárólag édesvízen ment – hívja föl a figyelmet a tulajdonos. Új hajókat is árusít; a legdrágább túracsónak mintegy 590 ezer forintba kerül, plusz a motor, ami mintegy 300 ezer forint kiadást jelent.

Az emberélet ára

Kötelező biztonságnövelő eszközök is tartoznak a csónakokhoz, illetve a sportcélú kishajókhoz. Például mentőmellény, mentőgyűrű, huszonöt méteres kötél, megfelelő világítóeszközök, evezők, csáklya. Mintegy húsz-huszonötezer forint e kiegészítő fölszerelések ára összesen – olykor pontosan ennyibe kerül egy emberélet.

Kikötőre is szükség van


– Egy egyszerű, fából készült horgászladikot, motor nélkül, már lehet venni 80 ezer forintért – halljuk Füzesi Gergőtől, a szegedi Trinexus Aqua Kft. vezetőjétől. Ehhez a legkisebb teljesítményű motor mintegy 150 ezer forintba kerül. Persze száguldozni nem lehet vele, de az nem is kell. Kaphatók drágább motorok is, akár 3,5 millió forintért, de ezek olyan nagy teljesítményűek, hogy a Tiszán nem is lehet őket igazán használni. Ha végigrohan egy ilyen motorral ellátott hajó a folyón, óriási hullámokat kelt, borulnak a kajakosok, és rongálódik a part is.

A hajóval nem lehet folyton hajózni – kikötőre is szükség van. Az úszóházakon túlmenően a tápéi volt téli kikötőből átalakított jachtkikötőben is lehet hajót tárolni. Árakat nem emeltek a tavalyihoz képest, idén is 40 ezer forint a szezonár, márciustól októberig. A téli tárolás olcsóbb – tudtuk meg Árokszállásy Gyöngyitől, a Mahart Tiszayacht Kft. ügyvezetőjétől.

Huszonnégy órás őrzés

A kikötő fejlődik, nemrég felújították a főmólót, s a rajta lévő kabinokat, és a környezetet is rendbe tették. Huszonnégy órás őrzés gondoskodik a vízi járművek biztonságáról, térfigyelő kamerákkal, éjszakai kivilágítottsággal egybekötve. Jelenleg 80 hajó tárolható a kikötőben – nem számítva a rövid időre, átutazóban megpihenő hajókat –, a cég már megkérte az engedélyt a létszám bővíthetőségére. A következő szezonra az üzemanyag-kiszolgálást is megoldják.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elhunyt Horváth Balázs egykori belügyminiszter

Elhunyt Horváth Balázs, a Fidesz - Magyar Polgári Szövetség képviselője - közölte a politikus… Tovább olvasom