Délmagyar logó

2016. 12. 02. péntek - Melinda, Vivien 1°C | 8°C

Tinik és a kilók

Elhízottaknál 12-szer gyakrabban alakul ki cukorbetegség, 2–3-szor gyakrabban magas vérnyomás és szívbetegség mint a normál súlyuaknál.

Tinik és a kilók Táncfesztivál. Ülök és nézem a csoportokat, kisiskolástól kamaszig. Meglepődöm, mennyi túlsúlyos, sőt, kövér kamasz van a táncosok között. Pedig ők mozognak. Lehet, hogy tánc után sütivel, fagyival és kólával pótolják a leadott energiát? A statisztika szerint a gyerekek 15 százaléka kövér, a kövér gyerekek 80 százalékából pedig elhízott felnőtt lesz.

Elhízottaknál 12-szer gyakrabban alakul ki cukorbetegség, 2–3-szor gyakrabban magas vérnyomás és szívbetegség a normál súlyúakhoz képest. Előzzük meg a betegségek kialakflását!

Fogyókúra, de nem mindegy, hogyan

A kamaszkor ideális időpont lehet új életmódbeli szokások kialakítására, s szerencsés esetben ezek a szokások meg is maradnak. A párválasztás kellő motiváció a külső megváltoztatására. Szinte minden túlsúlyos tini ekkor kezd fogyókúrázni, de nem mindegy, hogyan. Óvjuk őket a szélsőségektől!

Csökkent bevitel, fokozott energialeadás

A sikeres fogyókúra két fő eleme a csökkentett energiabevitel, valamint a fokozott energialeadás. Bármennyire fájó, sem a csodateák, sem a különböző gyógyszerek, sem egyéb, divatos módszerek nem működnek enélkül. A 14–18 éves korosztály napi energiaigénye kb. 2000 kalória. (Lányoknál 10 százalékkal kevesebb, fiúknál és aktívan sportolóknál több.) Ha megnézzük, mit esznek-isznak szívesen a tinik, könnyen elképzelhető, hogy ennél időnként jóval többet fogyasztanak.

Tudatosan enni

A kereskedelem az egyre növekvő kiszerelésű adagokkal, kettőt fizet, hármat kap akciókkal szintén a szükségletet meghaladó fogyasztásra serkent. Rá kell szoktatni a kamaszokat: vásároljanak tudatosan, ésszerűen válogassanak az élelmiszerek között. Nem baj, ha a tányéron hagyják az ételt, ha jóllaktak. A baj az, ha nassolnak.

Jojóefektus

Sok tévhit él a fogyókúrával kapcsolatban. Nem az a jó fogyókúra, ha szinte semmit nem eszünk. Ezzel ugyan gyorsan és sok kilótól szabadulhatunk meg, a szervezetünk azonban védekezni fog, hiszen nem akar éhen halni. Éhezéskor lelassul az alapanyagcsere és amikor viszszatérünk a normál étkezésre, a táplálékhasznosítás jobb lesz. Ez az oka, hogy többet hízunk vissza, mint amennyit leadtunk. Ekkor újabb fogyókúra következik, éhezés, kilók le, kúra vége, még több kiló föl. Ez a jojóeffektus. Egyesek szerint a fogyókúra a legjobb út az elhízáshoz. Az is tévedés, hogy ha egész nap nem eszünk, csak este, akkor lefogyunk. Energiafelhasználásra napközben van szükségünk, a zsírraktározás viszont éjszaka tör ténik.

Milyen a helyes fogyókúra?

A kalóriabevitelt csökkenteni kell! Tinédzserkorban 1200–1600 kalória fogyasztásával egyenletes súlycsökkenés érhető el. Osszuk el a napi mennyiséget 5 alkalomra! Tervezzük meg az étrendet! Kakaós csiga, briós, túrós batyu helyett fogyasszunk barna kenyeret, gépsonkát, sovány sajtot. Ha napközben éhesek vagyunk, együnk gyümölcsöt, joghurtot. Ismerkedjünk meg a tápanyagtáblázattal! Vezessünk étkezési naplót, ahová beírjuk, mit és mennyit eszünk-iszunk. Hamar rájövünk magunk is, mi a hiba. Az energialeadás rendszeres, intenzív sporttal növelhető. Az is segít, ha a gyerekek gyalog járnak iskolába, lift, mozgólépcső helyett a lépcsőt választják.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Meddig tarthatnak a demonstrációk?

Tovább olvasom