Délmagyar logó

2018. 01. 16. kedd - Gusztáv -4°C | 4°C Még több cikk.

Több a feszült gyermek

„ A mai iskolák egy részében a leghangsúlyosabb a lexikális tudás, pedig a nevelés semmiképpen nem szenvedhetne csorbát” – többek között ez is elhangzott azon a kistérségi oktatási konferencián, amelynek a minap – a Győr-Moson-Sopron Megyei Közoktatási Közalapítvány támogatásának köszönhetően – a mezőörsi Weöres Sándor-iskola adott otthont.
A szakemberek egyöntetű állásfoglalása szerint a rendszerváltozás, a modernizáció, s az ezzel együtt járó „pörgős” életforma kikezdte a hagyományosnak tartott családmodellt: a válások nagy száma, a házasságon kívüli gyermekek születése miatt is újra kell értékelni a család fogalmát, funkcióját, az iskolával való kapcsolatrendszerét.
– A harmadik évezred tudásalapú társadalmának egyik nagy kihívása, hogy 2006-ban és az azután következő években is meg kell találni a nevelés és az oktatás helyes arányát – vélekedett dr. Varga László, a házigazda Weöres-iskola igazgatója. – A tanulók tudásával olyan mértékben van gond a jelenlegi felmérések szerint, hogy a diákok egy része az elsajátított ismereteket nem tudja alkalmazni, s ez a középiskolai felvételikből egyértelműen látszik. A közelmúltban ismerkedtem egy új nevelési irányzattal, a konstruktív (létrehozó) neveléssel. E szerint pedig némiképp újszerű elképzelés, hogy a jövőben a pedagógus segít abban, hogy a gyerek létrehozza, megalkossa önmagát, elképzeléseit, s ebben a közös munkában a diáké a „főszerep”.
– Sokat tudunk, ám ezzel együtt túl keveset is – kapcsolódott a beszélgetésbe dr. Teleki Béla tanszékvezető tanár, aki „Személyre szabott nevelés a családban” címmel tartott előadást. – A családból hozott minták, értékek ma is meghatározóak, úgymond alapjai az iskolai munkának. A vélemények kimondása, újragondolása a pedagógiai főiskolákon, egyetemeken is fontos, ezt a készséget az intézményeinkben is szeretnénk tovább erősíteni.
Dr. Teleki Béla előadásában kitért arra is, hogy a mai gyerekek között több az idegesebb, feszültebb, a tanulási zavarokkal küszködő, ami sajnos kor- és világjelenség. Erőszakosabb, durvább a világ, a gyerekekben pedig ez újabb agressziót szül.
Kocsis Józsefné főiskolai adjunktus a hallgatóság előtt leszögezte: az új típusú embereszmény új célokat fogalmazott meg a pedagógiában, a szülő és az iskola kapcsolatában pedig leginkább a partnerségre kellene törekedni. A szocializáció nem pingponglabda, napi szülői mintáink beépülnek a gyerekek viselkedésébe, jövőbeni értékrendjébe. Az iskolának is tudomásul kell vennie: a nevelés egyedül nem megy, szükség van a szülők építő kritikájára, véleményére.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Segítene a gátakon szükség esetén?

Tovább olvasom