Délmagyar logó

2017. 08. 24. csütörtök - Bertalan 12°C | 27°C Még több cikk.

Több száz bejelentés, több ezer javítás

Míg háromszázkilenc hívást regisztráltak egy hónap alatt a megyei kátyúvonalon, a közút kht. munkatársai 6337 hibát javítottak ki. A helyiek szerint Mosonújhelyen van a megye legrosszabb állapotú utcája. Várbalogon egy felújított utat öt hónap múltán kátyúzni kell.
A megenyhült időben a víz beszivárog az utak repedéseibe, éjszaka pedig megfagy, tovább tágítva a lyukakat. Egyelőre a meleg- helyett csak a jóval drágább és kevésbé hatékony hidegaszfaltot használhatja a közút kezelője. Wimmer József, a Magyar Közút Kht. területi igazgatóságának főmérnöke a Kisalföld érdeklődésére azt is elmondta: folyamatosan dolgoznak a javításon.
– A kátyúvonalra január 14-e óta a megyében 309 hívás érkezett. Összesen 6337 úthibát javítottunk ki, melyből 5218-at saját útellenőrzésünk során vettünk észre, míg 1119-et bejelentés nyomán kátyúztunk. Hidegaszfalttal dolgozunk, mely tonnánként 89 ezer forintba kerül. Így azonban sokkal nagyobb a mozgásigényünk, van, hogy 20–25 kilométert kell mennünk egy-egy gödörig. A közlekedésbiztonság érdekében ráadásul brigádban dolgozunk, hisz ilyenkor a forgalmat is irányítani kell – tájékoztatott Wimmer József.

Ígéret nélkül nincs súlyadó

Az önkormányzati utak is sok bosszúságot okoznak a lakóknak. Így Mosonújhelyen a Híd utcaiak sem bírják már a sarat és a vizet portájuk előtt: utcájukat a „megye legrosszabb állapotú utcájának” nevezték. Szabó László – helyi lakos – szerint valamilyen megoldást kellene találni az ügyben.
– Tíz éve hiába kérjük a mosonszentmiklósi önkormányzatot, hogy javítsák ki az úthibákat: a felújítandók listájáról bennünket folyamatosan kihúznak. Szomszédokkal, utcabeliekkel toldozgatjuk-foldozgatjuk az utunkat: kaviccsal tömködjük be a kátyúkat. A tavaszi olvadáskor a legrosszabb a helyzet, a sártól közlekedni sem lehet. Mindenki az út szélére, a füves részre húzódik, ám ezzel gondot okoz a tulajdonosoknak. Sokan köveket tettek néhány méterre a portájuk elé, hogy ne kanyarodjanak arra a kocsik, ám kiderült: ez nem szabályos. Az utcabeliekkel közösen beszéltünk már róla, hogy ha nem kapunk ígéretet a felújításra, nem fizetjük be az önkormányzatnak a súlyadót. Már aláírásgyűjtésen is törtük a fejünket, de szeretnénk, ha enélkül is megértené a hivatal gondjainkat. Az autóinkat már nem is érdemes lemosni – panaszolta Szabó László.

Öt hónapig bírta

A Mosonmagyaróvárt Győrrel összekötő szigetközi út állapotával is sok a gond: Darnózseli teljes hosszában már évek óta 30 kilométeres sebességkorlátozás van érvényben az aszfaltcsík állapota miatt. Hédervár felé sem jobb a helyzet: az életveszélyes külterületi kátyúkat decemberben hidegaszfalttal betömködték, ám most ismét az út közepén csúfoskodnak a gödrök. Juhász József hédervári polgármester szerint novemberben ők szóltak a közút kezelőinek, hogy ha tehetik, javítsák ki a hibákat. Tavasszal a hozzájuk tartozó belterületen biztosan elkezdik a munkálatokat: az iskolabusz „nyomvonalán” sok a gödör, a tavaly elnyert tizennyolcmillióból ezt is betömködik.
Következő állomás Várbalog. Olvasóink szerint a Hunyadi utcát öt hónapja újították fel, s már megjelentek rajta az első gödrök. Vagyis már itt is kátyúzni kell. Odor Ernő településvezető szerint azonban nincs gond: hároméves garanciát kaptak a kivitelezőtől. Most hidegaszfalttal ideiglenesen eltüntetik a lyukat, tavasszal pedig kijavítják a hibát.

Évi 120–150 milliárd

Gazdasági elemzések szerint az utak amortizációja országosan évi 120–150 milliárd forintba kerül. Az országos közúthálózat – sztrádák nélküli – fejlesztésére, fenntartására s üzemeltetésére a büdzséből 85,7 milliárd forint jut idén, amelyet EU-s források egészítenek ki. Ez azonban az állagmegóvásra sem elég. Pedig közútjaink burkolatának közel harmada minőségileg már így sem megfelelő, tíz százaléka pedig balesetveszélyes.
A felmérések szerint a 7300 kilométeres országos főúthálózat 40 százalékán zavarja a forgalmat az útburkolat hibája, egyenetlensége, elégtelen teherbírása és nyomvályúk miatti deformáltsága. A közel 23 ezer kilométeres mellékúthálózaton még rosszabb a helyzet, bár ennek „csak” 28 százaléka nem megfelelő a forgalom számára, de ebből több mint háromezer kilométeren burkolathiba miatti veszélyre figyelmeztető táblákat tettek ki.

Halászi híd – hamarosan

Magyarország 5700 hídja közül 384 teherbírása nem megfelelő, 868 híd szélessége elégtelen, a rossz műszaki állapot miatt pedig 963 azonnali felújításra szorul. Az ideiglenesen felállított halászi híd valószínűleg az összes fenti kategóriába beletartozik. Úgy tudjuk, március kilencedikén lesz itt hatósági bejárás, s ha az illetékesek mindent rendben találnak, akkor hamarosan kiadják rá az átépítési engedélyt. Információink szerint azonban a kivitelezéssel megvárják a tervezett elkerülőút elkészültét.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Választás előtt a labdarúgók

Mandátumának lejárta előtti utolsó ülését tartotta a megyei labdarúgó-szövetség elnöksége, amelyen… Tovább olvasom