Délmagyar logó

2017. 10. 18. szerda - Lukács 10°C | 24°C Még több cikk.

Továbbra is jelentős a hétvégi beszerzések aránya

A GfK Hungária Kereskedelmi Analízisek tanulmánya szerint egy háztartás egy-egy vásárlás alkalmával átlagosan 1799 forintot hagyott a kasszánál az idei január-júniusi időszakban. Továbbra is jelentős a hétvégi beszerzések aránya.
A pénteki és a szombati vásárlások nagyobb értékűek, és az autóval történő bevásárlások leginkább a hipermarket és cash&carry csatornákra jellemzőek. Jelentősen megnőtt a kártyás fizetések növekedésének üteme az előző évekhez képest.

Az elmúlt években a modern kereskedelmi csatornák erősödésével egyre általánosabb lett az a tendencia, miszerint a nagy alapterületű, széles választékkal rendelkező üzletek léptek elő a nagyobb, felhalmozó jellegű bevásárlások helyszínévé, míg a gyalogosan is könnyen megközelíthető kisboltokban a fogyasztók jellemzően a napi bevásárlásokat végzik.

A magyar háztartások 2008 első félévében is a kisboltokat keresték fel leggyakrabban (átlagosan heti rendszerességgel), legritkábban pedig a C&C üzleteket látogatták (évente 6 alkalommal).

Egy vásárló háztartás vásárlásonként átlagosan 1799 forintot költött, ami 4 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. A gyakoribb, kisebb értékű bevásárlások eredményeképpen az átlagos tranzakcióméret a független kisboltok és a kisbolt-láncok esetén a legkisebb (1022, valamint 1380 forintra tehető) és a cash&carry-kben a legnagyobb (7153 forint).

A hétvégi vásárlások súlyának növekedése töretlen az elmúlt néhány évben. A hét utolsó három napján – főként pénteken és szombaton – zajlik a bevásárlások közel fele (46 százalék).

Számottevő vasárnapi vásárlás a hipermarketek és a cash&carry-k mellett a diszkontokban figyelhető meg.

Hasonlóan a pénteki és szombati vásárlásokhoz, a háztartások vasárnap is az átlagosnál nagyobb összegeket hagynak a pénztáraknál egy vásárlás alkalmával. A hipermarketekben és a cash&carry üzletekben az érték alapon számolt forgalom 10 százaléka, míg a diszkontokban a forgalom 7 százaléka realizálódik a hét utolsó napján.

A vásárlások 67 százaléka gyalogosan történik, de ezek a vásárlások az értékbeli forgalomnak csak kevesebb, mint felét, 47 százalékát adják.

Az autós vásárlások aránya folyamatosan növekszik az elmúlt években, főként a lakóhelytől messzebb található üzletek elérése, illetve a nagy bevásárlások lebonyolítása céljából ülnek autóba a fogyasztók. Ennek megfelelően az autós vásárlások aránya a cash&carry és a hipermarket csatorna esetében a legmagasabb, a vásárlási alkalmak 83, illetve 60 százalékát adják. A diszkont csatornában a Lidl és az Aldi estében magas az autós vásárlások aránya, a többi diszkontlánc esetben a gyalogos vásárlások dominálnak több mint 60 százalékos aránnyal.

A kártyás fizetések hányada még viszonylag alacsonynak mondható, viszont jelentős a fejlődés üteme az előző évekkel összehasonlítva. Bankkártyával 2008 első félévében a vásárlásaik 7 százalékának ellenértékét egyenlítették ki a háztartások. Mivel bankkártyával jellemzően nagyobb értékű vásárlásokért fizetünk, ezért nem meglepő, hogy értékben kétszer akkora arányt képvisel ez a készpénzkímélő fizetési mód. A kereskedelmi csatornák közül a hipermarketekben és a cash&carry-kben fizetünk legnagyobb arányban kártyával, mindkét csatorna esetében a forgalom egyötöde bonyolódik kártyás fizetéssel. Bár egyre több kisbolt-lánc estében válik lehetővé a kártyás fizetés, mégis elenyésző a plasztikkártyás beszerzések aránya, mi több, a független kisboltok esetében szinte nem is létezik.

Olvasóink írták

  • 5. Kolompár Rómeó 2008. szeptember 04. 07:15
    „A komenizmusban is bezart minden szombaton delben, mindenki annyit vett, hogy maradjon hetfo reggelig. A nonstopok a nyolcvanas evek vegefele nagy szenzacionak szamitottak. Gyorsan elszoktunk ettol.

    Es igen, Ausztriaban szombat 1-2 korul, Nemeto-ban szombat este minden bezar, lehet menni a torokhoz tripla aron venni a kenyeret, sort, tejet.”
  • 4. joy 2008. szeptember 03. 16:43
    „[2]!
    Elég ebből a demagóg szövegből!
    Az tisztességes emberek többsége hétközben dolgozik, gyereket nevel, nincs ideje vásárolgatni!
    Annyira telik az időből, hogy este -zárás előtt- megvegyük a másnapi reggeli-vacsorát!
    Ezt jó lenne, ha a dologtalanok, naplopó prolitikussok is tudomásul vennék!”
  • 3. MIM 2008. szeptember 03. 13:27
    „Nekem hétközben nincs lehetőségem csak a napi dolgokat megvenni. Egyedül hétvégén van arra lehetőségem hogy esetleg több üzletet végigjárjak, vagy ha a lányomnak ruha-cipő kell, hogy együtt vásároljunk ilyesmit. Ráadásul hétvégén jut idő komolyabb főzésre is így a frissebb alapanyagok megvásárlása is inkább hétvégére esik.
    Megértem azokat akiknek kellemetlen h ilyesmi miatt hégvégén kell dolgozniuk.
    Nekem nagyon fontos hogy komolyabb dolgok vásárlásánál (pl egy szekrény) a családommal együtt tudjak dönteni a vásárlásról.”
  • 2. Egy adófizető 2008. szeptember 03. 12:08
    „A hét utolsó napján pihjentetni kellene a dolgozókat, nem a profitot hajhászni! Elvből nem vásárolok hétvégén. Más országokban érdekes módon betartják a hétvégi pihenőt és bezárnak.
    Vagy Magyarország nem tagja az EU-nak?
    A "cash&carry" szerintem "fizess és vidd", vagy valami ilyesmi.”
  • 1. Horton 2008. szeptember 03. 10:56
    „Mi az a " cash carry " ???”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kisbusz és autómentő karambolozott az M7-esen

Öten, köztük két kisgyerek sérült meg szerdán hajnalban, mikor egy román kisbusz és egy autómentő… Tovább olvasom