Délmagyar logó

2017. 04. 28. péntek - Valéria 14°C | 23°C Még több cikk.

Tőzsdére viszik az autópálya-kezelőt

A kormány tegnapi ülésén döntött az új autópálya-finanszírozási modellről, amelynek lényege, hogy az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) 75 éves autópálya-beruházói és -üzemeltetési szerződést köt az állammal, majd az idén kötvénykibocsátással és hitelfelvétellel mintegy 1,9 milliárd eurós forrást von be – jelentette be Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a kormányszóvivői tájékoztatón.
A tárcavezető elmondta: várhatóan hat hónapon belül tőzsdére viszik az ÁAK 20–40 százalék közötti kisebbségi részvénycsomagját, amitől mintegy 30 milliárd forintos tőkebevonást remél.
A miniszter meggyőződésének adott hangot, hogy az unió statisztikai hivatalának, az Eurostatnak ez a konstrukció megfelel, mivel így nem marad 100 százalékban állami tulajdonban az

autópálya-beruházó.
A miniszter a forrásbevonásról elmondta: az első fázisban várhatóan május közepén vagy június elején, az ÁAK és az állam közötti szolgáltatási szerződés aláírása után, 1,5 milliárd eurót vonnak be az autópályák építésére, amiből 1,18 milliárd eurót a luxemburgi, a frankfurti vagy a londoni tőzsdén kibocsátott 30 éves lejáratú, euróalapú kötvényből, míg 320 millió

eurót az Európai Beruházási Banktól felvett hitelből biztosít az ÁAK.
A második fázisban várhatóan még ez év végén további mintegy 400 millió eurós kötvényt bocsátanak ki, vagy hitelt vesznek fel.
A miniszter kiemelte, hogy a kötvénykibocsátások és az EIB-hitelfelvétel önmagában nem befolyásolja az autópályadíjat, mivel az az Útpénztár bevételét képezi, és ettől elkülönül az állam által az ÁAK-nak 75 éven keresztül évente fizetendő rendelkezésre állási díj, amiből a bevont források visszafizetését oldják meg.
Kóka János emlékeztetett arra, hogy a 2006. január 1-je előtt már megkezdett autópálya-szakaszok építését a központi költségvetésből finanszírozzák, amelyeket pedig azután kezdtek el külső magánforrásból.
A programútszerződésben felsorolt gyorsforgalmi útszakaszokat magántőke bevonásával, piaci forrásból finanszírozzák. Az útszolgáltatási szerződés aláírásával a Magyar Állam összesen 1,9 milliárd euró nettó jelen értékű rendelkezésre állási alapdíj megfizetésére vállal kötelezettséget a szerződés 75 éves időtartama alatt. (mti)
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elutasították az ENSZ-főtitkár reform-javaslatait

New Yorkban elutasította az ENSZ közgyűlése a világszervezet főtitkárának több reform-javaslatát. … Tovább olvasom