Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

Új gyár, új Audi sportautó

Elkészült annak az új Audi sportkocsinak az első modellje, amelynek sorozatgyártása jövőre kezdődik Győrben.
Kattintson a képre >>
Gyurcsány Ferenc kormányfő a Kisalföldnek adott nyilatkozatában elmondta, azért vállalta el az avatáson való részvételt, mivel tiszteli azt a teljesítményt, amelyet a külföldi befektető a magyar mérnökökkel, szakmunkásokkal együtt elért. A miniszterelnök szerint az Audit nemcsak a jelen, hanem a jövő is érdekli, az Audi partner és nem átutazó.
Thomas Faustmann, a győri cég ügyvezetésének elnöke lapunknak elmondta azt is: a TT-utódként emlegetett sportautók első modelljei elkészültek, és szigorú biztonsági intézkedéseket vezettek be, hogy a hivatalos bemutatóig a sportkocsik láthatatlanok maradjanak.


Fokozott biztonság a sportautók védelmében

– Jövőre kezdődik meg a sorozatgyártása Győrött azoknak a sportautóknak, amelyeknek az első modelljei elkészültek, s fokozott biztonsági intézkedéseket tettünk azért, hogy a hivatalos bemutatóig láthatatlanok maradjanak – jelentette ki a Kisalföldnek adott interjújában Thomas Faustmann. A győri Audi Hungaria Motor Kft. ügyvezetésének elnöke nyilatkozatában beszélt arról is, hogy pénteken Gyurcsány Ferenc miniszterelnök avatja fel az új győri szerszámgyárat.

– Áprilisban múlt egy éve, hogy ügyvezető igazgatóként irányítja a győri Audi Hungaria Motor Kft.-t. Hogyan értékeli ennek a szűk másfél évnek a mérlegét?

– Most múlt három éve, hogy Magyarországon dolgozom. Másfél évig a motorgyárért felelős ügyvezető igazgató voltam, 2004. április 1-jétől pedig az ügyvezetés elnöke vagyok. Ha visszanézek erre a három évre, szép élmények és emlékek jutnak az eszembe, a vállalat egyértelműen eredményesen működött. Vagyis szeretek Magyarországon lenni, itt dolgozni. Ez még akkor is így van, ha a munka kemény koncentrációt igényel, a napjaim reggeltől gyakran késő estig be vannak táblázva. Ha azonban a munkának van eredménye, újabb fejlesztésekkel tudunk előjönni, költségeket tudunk csökkenteni, s ezáltal a vállalat versenyképesebb lesz, akkor megéri nagy energiákat mozgósítani és befektetni. Egy másik fontos aspektus az is, hogy három év után már látom, ahogy a munkatársaim fejlődnek szakmailag is, személyiségükben is. Ez valóban nagyon jó érzés.

– Magyarországon időnként megkongatják a vészharangot, hogy elveszítettük versenyképességünket, a környező országok megelőztek bennünket. Ön hogy látja, bajban vagyunk?

– A kérdés sokkal összetettebb, mint hogy egyetlen mondatban válaszolni lehetne rá. Mivel a győri Audi Hungaria Motor Kft.-t ismerem a legjobban, nézzük meg, mi a helyzet ott. Egyértelműen kijelenthetem, hogy az elmúlt három évben növelni tudtuk versenyképességünket, s ez nem feltétlenül csak a költségcsökkentéseket jelenti.

„ Ha nem az Audit, hanem Magyarországot nézem, ott is érzékelek enyhe mértékű elmozdulást pozitív irányba. Ugyanakkor azt is látom, hogy Magyarország versenytársai – vagyis a környező országok – versenyképesség növelésében még dinamikusabban fejlődtek."
– Mindezt egy példán keresztül is érzékeltetni tudom. Lengyelországban működik a konszern egyik motorgyára, amely konkurense a győri Audinak. Ők ugyanazokat a motorokat gyártják, mint mi. A két gyár összevetése után fájó szívvel kell tudomásul venni, hogy a bérköltségek a lengyel gyárban csak feleolyan mértékben emelkedtek, mint Magyarországon.

Ez persze önmagában még nem baj, de a bérköltség-növekedést ellensúlyoznunk kell, például azzal tudjuk kompenzálni, hogy növeljük a termelékenységet. Ez eddig mindig sikerült, köszönhetően a magyar mérnökök és szakmunkások eszének és fifikájának, s annak a küzdőszellemnek, amelyről a magyarok naponta tanúbizonyságot tesznek. Hétfőtől péntekig, ha kell, szombaton és vasárnap is, de folyamatosan bizonyítani kell.

– Magyarországon az emberek szeretnének többet keresni. Legalább két okból. Egyrészt egy életük van, másrészt pedig látják, hogy ugyanannyi munkával a töredékét keresik, mint uniós társaik. Ugyanakkor féltik munkahelyüket is. Hogyan tudja összehangolni, hogy a bérek is emelkedjenek és a versenyképesség is megmaradjon?

– Az Audi Hungariánál az elmúlt tizenkét évben mindig magasabb volt a béremelés mértéke, mint az infláció. Addig nincs probléma, amíg a bérszínvonal növekedését képesek vagyunk a termelékenységi mutatók emelésével kompenzálni.

– Beszélgetésünk egyik apropóját az jelenti, hogy pénteken ismét egy jelentős beruházással megépült gyárat avatnak fel. A tízmilliárd forintos invesztíció azt jelenti, hogy elégedettek Magyarországgal és hosszú távra terveznek?

– Abszolút mértékben elégedettek vagyunk, s folyamatosan bizonyítjuk Magyarországon, hogy csúcsminőségű termékeket tudunk gyártani kedvező költségmutatókkal. Az anyavállalatnak Ingolstadtban ezt nem egyszer mutattuk meg, hanem hosszú évek során bizonyítottuk. Ami pedig a pénteken felavatandó szerszámgyárat illeti: felvetődött az Audinál, hol tudunk még nagyobb költséghatékonyság mellett magas technológiát képviselő szerszámokat gyártani. Leginkább olyan szerszámokról van szó, amelyeket eddig külső beszállítóktól vásároltunk meg.

Ha egy autógyártó azt nézi, hol lehetne még olcsóbban termelni, akkor előbb-utóbb eljut Kelet-Közép-Európába. Ezt az esélyt lovagoltuk meg Győrben, s azt mondtuk, igen, mi ezt meg tudjuk csinálni. Megpályáztuk a munkát és megnyertük, mert előnyöket tudunk nyújtani az Audi AG-nak azzal, ha nálunk készülnek a szerszámok. Ezen előnyök sorában első helyen említem azt a magas színvonalú logisztikai összeköttetést, amely Győrt és Ingolstadtot összeköti. Rendelkezünk komplett infrastruktúrával, a beszerzéstől a kontrollingon át a személyügyig. Nagyon fontos volt az is, hogy közvetlen légi összeköttetés legyen Győr és Ingolstadt között, hétköznapokon általában már két járat is közlekedik. Szeptember elsejétől a légcsavaros gép mellett egy Jet is közlekedik, ezen már légiutas-kísérőt is alkalmazunk. Éves szinten a repülőjáratainkon a kihasználtság nyolcvan százalék fölötti.

– Fél évvel ezelőtt bejelentették, hogy a TT sportautók utódja is Győrött készül. Hogy állnak az előkészületek? A kérdés másik fele: egy átlagos modell öt-hat évet él meg, ezek szerint fél évtizedig biztos lábakon áll az Audi Győrben?

– A hat év túlságosan rövid intervallum számomra. Azt pedig egyáltalán nem is értem, hogyan merülhet fel a kérdés, hogy az Audi el akar menni Magyarországról vagy hogy meddig marad itt. Azokat a berendezéseket, amelyeken termelünk, nem lehet odébb vinni egyik napról a másikra. Vagyis ne azon vitatkozzunk, hogy mikor megy el az Audi, hanem azon, hogy milyen új termékek gyártását hozza Magyarországra és mennyit ruház be.

– Erre beszédes példa az új sportkocsi, amelyet egyelőre TT-utódként emlegetnek.

– Az új modell első néhány darabját, amelynek sorozatgyártása jövőre kezdődik, már megépítettük a gyárunkban, munkatársaink gyakorolják az összeszerelést. Éppen ezért a vállalatnál fokozott biztonsági intézkedéseket léptettünk életbe, hogy az autóról készült képek még ne kerüljenek a nyilvánosság elé, majd ennek is eljön az ideje. Felkészültünk az új sportautók sorozatgyártására. Ennek egyik állomása volt, hogy egy száz főből álló kis csapatot az elmúlt másfél évben folyamatosan Neckarsulmban tréningeztük. Egyrészt azért, hogy megtanulják a gyártás folyamatait, másrészt pedig azért, hogy a Győrött felhalmozott tudást az autó fejlesztésében is alkalmazni lehessen. Biztos lehet benne, hogy nagyszerű autó lesz.

– Pénteken az Audi vendége lesz Gyurcsány Ferenc miniszterelnök. Neki megmutatják a ma még titokban tartott prototípust?

„ Nemcsak Gyurcsány úr lesz a vendégünk, hanem az Audi AG igazgatótanácsának elnöke, dr. Martin Winterkorn is. Ha ők ketten megbeszélik, s a miniszterelnök úr titoktartási kötelezettséget vállal, hogy nem beszél róla, biztosan megnézheti."

– Az Audinak jó az imázsa Magyarországon. Megbízható német cégnek tartják. Egy dologgal azonban nem mindenki ért egyet, hogy nem fizetnek adót. Mivel számolnak hosszú távon?

– Az Audi Hungaria az EU-szabályzók szerint minden EU-tagállamban jogosult lenne állami szubvenciókra, ha új beruházásokat hajt végre és új munkahelyeket teremt. Mi azonban kötöttünk egy egyezséget a magyar kormánnyal és az EU-val, hogy nem kérünk ezekből a támogatásokból, helyette nem fizetünk adót.

– Májusban volt az első évfordulója hazánk EU-csatlakozásának. Előnyeit a magánember még nem érzi. És a cégek, az Audi például?

– Mi érezzük az előnyeit, több minden egyszerűbbé vált az áruszállításban éppúgy, mint a pénzforgalomban. De az EU-tagság után a kiküldetések is egyszerűbbek. Egykori asszisztensem például a Volkswagen központjában dolgozik, a központi gyártás tervezésén, családjával Németországban él.

– Szinte minden magyar miniszterelnök megfordult az Audiban, megkapják a tiszteletköröket a kormányfőktől. A protokoll mellett segítséget is kapnak a vállalkozásbarát háttér megteremtéséhez, hiszen mégiscsak ötezer embernek adnak kenyeret?

– Medgyessy és Gyurcsány urakat miniszterelnökként ismertem meg, s nemcsak tőlük, környezetüktől is megkaptuk a támogatást. Orbán Viktor úrral is megismerkedhettem a közelmúltban, s ő is abszolút mértékben támogatja a törekvéseinket Győrben. De hadd pontosítsam az ötezres számot. Ennyien vannak az Audinál alkalmazásban. Emellett további több ezer ember fordul meg nálunk, a Büchl, a Rudolf Logisztik, a Hörmann és az LHB cégek munkatársai. A 7500 dolgozó mellett újabb 7500 embert jelentenek a beszállító és szolgáltató cégek munkatársai, akiknek nem biztos, hogy munkahelyük is lenne az Audi nélkül. Az Audi ennek a 15 ezer embernek a foglalkoztatásával sokkal többet tesz annál, mintha adót fizetne.

Kapcsolodó anyagok >>

A győri Audi vezetői a miniszterelnöknél (2004-03-23) >>
A legnagyobbak között (2002-08-30) >>
A nyereség egyharmadát Győr adta (2002-02-28) >>
Audi A6: a világ elsőszámú autója (2005-03-17) >>
Audi: tíz éve Győrben (2003-02-18) >>
Audi: 12 millió támogatásra (2002-05-23) >>
Audis értékelés Bayern- sztárokkal (2003-02-25) >>
Az Audi idén is fejleszt (2003-07-16) >>
Az Audi spórolhat a péri reptérrel (2002-12-01) >>
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

további eredmények

Andráshida–Balatonfüred 3–1, Répcelak–Keszthely 2–2, Sümeg–Sárvár 0–0.… Tovább olvasom