Délmagyar logó

2017. 11. 22. szerda - Cecília 5°C | 13°C Még több cikk.

Új KRESZ: a gyalogosokat és bicikliseket akarják védeni

A január 1-jén életbe lépő mintegy hatvan KRESZ-módosítás célja a gyalogosok, kerékpárosok védelme - állítja a minisztérium. Ön szerint jobb lesz az új KRESZ? Szavazzon!
"A módosítás szemléletváltást alapoz meg a hazai közlekedésben, így egyre többek számára jelenthet valódi alternatívát a kerékpározás a tömegközlekedéssel vagy autózással szemben" - közölte honlapján a közlekedési minisztérium.

"Környezetvédelmi övezet (zóna)" tábla

Több korszerű forgalomtechnikai megoldást is bevezetnek, egyes szabályok egyszerűsödnek, egységesednek, lesznek új jelzőtáblák. A sebességkorlátozásra vonatkozó új tilalmi jelzőtáblák alatt lehetnek hóesésre, vagy esőzésre vonatkozó kiegészítő jelzések, melyek azt jelzi, hogy a sebességkorlátozás csak a megjelölt időjárási körülmények vagy nedves útburkolat esetében érvényes. Kiegészítő tábla jelezheti azt is, hogy a sebességkorlátozás meghatározott időszakra vagy bizonyos járműkategóriákra vonatkozik.



Új a "Környezetvédelmi övezet (zóna)" tábla, amely azt jelzi, hogy a "Környezetvédelmi övezet (zóna) vége" jelzőtábláig az úton, övezetben gépkocsik nem közlekedhetnek.

A ráfutásos balesetek megelőzése 

Újdonság lesz a torlódást jelző tábla, amely arra figyelmeztet, hogy az úton forgalmi akadályt képezhetnek a feltorlódott járművek. Az Európában számos helyen alkalmazott táblával a ráfutásos balesetek előzhetők meg a nagy forgalmú utakon és ezek városi bevezető szakaszain.

Az útirány előjelző tábla autópályán és autóúton azt jelzi, hogy a megjelölt helységek vagy a megjelölt országok a következő útkereszteződésnél melyik irányban érhetők el.

Újdonság lesz az úttesten, burkolati jellel kijelölt kerékpáros nyom

Az útvonal megerősítő tábla autópályán és autóúton az út számát, a táblán megjelölt települések távolságát, továbbá az útcsatlakozások távolságát jelezheti.

Ez a közlekedési tábla az éppen elért kilométerszelvény és a következő csomópontig hátralévő távolság mellett a csomópontban választható leágazásokat is felsorolja.

Így az autós időben fel tud készülni a megfelelő sáv kiválasztására, lekanyarodásra, ezzel a csomópontok biztonsága növekszik. Újdonság lesz az úttesten, burkolati jellel kijelölt kerékpáros nyom, amely jelzi a kerékpárosok számára az úttesten történő haladásra ajánlott útfelületet. Az így megjelölt úttesten fokozottan számolni kell kerékpárosok közlekedésével.

A nyitott kerékpársávot - amely a kerékpárosok közlekedésére kijelölt sáv - az úttesten felfestett fehér színű szaggatott vonal és kerékpárt mutató burkolati jel jelzi.

"Figyelmezteti a gyalogosokat a körültekintő és elővigyázatos közlekedésre"

Az új KRESZ kimondja: "a gyalog- és kerékpárúton a gyalogos a kerékpáros forgalmat nem akadályozhatja és nem veszélyeztetheti."

A kerékpáros forgalom segítése érdekében a rendelkezés a közös gyalog- és kerékpárutak esetében figyelmezteti a gyalogosokat a körültekintő és elővigyázatos közlekedésre.

Szintén új elem, hogy "ha a járműveknek útkereszteződésben, útszűkületekben, szintbeni vasúti átjárónál vagy egyéb forgalmi okból meg kell állnia, - előre sorolás céljából - motorkerékpárral, illetve segédmotoros kerékpárral az álló járművek mellett, vagy azok között, kerékpárral az úttest szélén, az álló járművek mellett jobbról szabad előrehaladni, ha az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre, és az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozzák."

Új járműkategória a quad

A vasúti átjárók előtt kötelezően betartandó, rögzített mértékű legnagyobb sebességet általánosabb megfogalmazás váltja fel. Ahol a választható legnagyobb sebesség meghatározása változatlanul szükséges, ott ez tábla kihelyezésével megvalósítható.

Új járműkategória a quad: "a külön jogszabályban L6e járműkategóriába sorolt könnyű négykerekű segédmotoros kerékpár, vagy L7e járműkategóriába sorolt négykerekű motorkerékpár, amely nyitott utasterű, kormányműve nem áttételes és a motorkerékpárok esetében szokásos kezelőszervekkel van felszerelve.

Továbbá a mopedautó: "a külön jogszabályban L6e járműkategóriába sorolt könnyű négykerekű segédmotoros kerékpár, amely zárt utasterű, több személy szállítására kialakított, kormánykerékkel és a gépkocsikban szokásos kezelőszervekkel van felszerelve."

Olvasóink írták

86 hozzászólás
  • 86. ifj. Nagy Gábor 2009. december 28. 11:31
    „40. abrakapokusz 2009.12.27. 11:57
    "Illett volna elárulni a cikkben, hogy merre találjuk a neten a módosításokat.
    Itt tanulmányozhatjátok:
    http://www.vezess.hu/data/kresz/kresz.html"

    80. K.T. 2009.12.27. 19:58
    "Érdemes mindig a magyarorszag.hu-t használni jogszabályok kereséséhez, mert díjmentes, garantáltan hiteles és naprakész joggyűjtemény, valamint az aloldalai tartalmazzák a már eldöntött jövőbeli változásokat is, mit a KRESZ esetében is.
    http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM×hift=0"

    K.T. linkje nálam ugyan nem működik, de a http://www.magyarorszag.hu/kereses/jogszabalykereso oldalon az 1/1975-re rákeresve megtalálható a mostani és a január 1-től érvényes KRESZ.

    A vezess.hu linkje viszont még csak az augusztus 26-i állapotot tartalmazza, ami azóta több helyen megváltozott!!”
  • 85. ifj. Nagy Gábor 2009. december 28. 11:31
    „Mignon,

    köszi a támogatást, bár úgy vélem, a tények, amiket leírok, nemigen szorulnak védelemre.”
  • 84. meska 2009. december 28. 10:49
    „Ha akkor még lesz levegő...”
  • 83. qrumpli 2009. december 28. 04:35
    „Éljenek a biciklisták!
    Le az ajjas autósokkal
    Remélem 80 évesen is igy gondolkodunk!”
  • 82. Mathiasking 2009. december 28. 04:03
    „Mindenki közlekedik, csak nem mindegy mivel. Figyelmesebben kellene a tevékenységet csinálni és nem lenne annyi baleset.”
  • 81. CsImre 2009. december 27. 23:14
    „69. sima:

    Ha kevesebbet fizetnek, meg minden szuper, akkor miért vitték kézikocsival? Te hoztad föl Saigont, már bocs. Akkor nézzük a mediterrán városokat, ahol a belcárosok azon okból autómentesek, hogy szűkek az utcák. Ott hogyan élnek? Csórók, vagy túl gazdagok, vagy mik? A történelmi városmagban hogyan biztosítasz rakodóhelyet, főleg, ha tele van parkolóval? Vagy megszünteted a parkolót, az a baj, vvagy odébbdúrod a házakat. A képlet egyszerű. Ha az üzletnél nincs hely, oda kell állni, ahol van, és a maradék távon más módon eljuttatni az árut. Ez máshol működik, itt is működne.

    70. 9349779:

    Jajh, persze meg a cionufóeszkimó érdeklobbik állnak a háttérben, mi?

    72. JungHeinrich

    Az összeshez képest nem használják ám sokan az autót. Erőteljesen kisebbségi az autóhasználat. És így is ilyen káosz van. Ha ez tovább nő, lehet gondolkodni, hogy mi lesz... Úgyhogy igenis az alternatíváké a jövő, és a bicikli nagyon jó alternatíva, ahogy írod.

    73. sustalover:

    Lehet igazolni az állításodat. Szerintem nem úgy van, ahogy írod. Autós több balesetet okoz, és ezek általában súlyosabb kimenetelűek a vétlen félre nézve.

    75. Satnya:

    Tiszta szerencse, hogy Te nem vagy demagóg.
    --------
    Jah, és aki a bicikliseknek KRESZ-vizsgát követel, az ugye a módosítások miatt MINDEN gépjárművezetőnek is követeli az ismételt vizsgát?”
  • 80. vuk 2009. december 27. 20:30
    „73. hozzászólás sustalover 2009.12.27. 17:49
    Szerintem az autosokat kellene kresz tanfolyamra kotelezni, es ugy engedni a forgalomba.. Szabalyos kozlekedesem ellenere napi szinten akarnak elutni.

    De tenyleg. Miert nem kell az autosoknak a kresz tudniuk?? Aki habzo szajjal zavarja fel a kerekparost a jardara, az vajon ismeri-e (az ide vontakozo reszt) ?”
  • 79. K.T. 2009. december 27. 19:58
    „"66. altreides 2009.12.27. 16:54
    Végig olvastam a módosításokat és a végén meglepődtem 30. §
    Ez a rendelet 2010. január 1-jén lép hatályba, és a hatálybalépését követő napon hatályát veszti.
    Valaki elmondaná hogy ez mitis jelent?"

    Ez a kormányrendelet egy módosító rendelet, azaz addig van rá szükség, amíg az eredeti törvényt, ez esetben a KRESZ-t (1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól) 2010 január 1-én módosítja. Utána érvényét veszti ami így logikus is.

    Érdemes mindig a magyarorszag.hu-t használni jogszabályok kereséséhez, mert díjmentes, garantáltan hiteles és naprakész joggyűjtemény, valamint az aloldalai tartalmazzák a már eldöntött jövőbeli változásokat is, mit a KRESZ esetében is.
    http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM×hift=0
    A jobb felső sarokban megjelenő "Váltás a jogszabály következő időállapotára ( 2010.I.1. )" klikkelve, kis mutató kezek jelennek meg a változó részeket jelölve.”
  • 78. Mignon 2009. december 27. 19:50
    „A szegedi ifj. Nagy Gabival ne kezdjetek k!!
    Igenis!
    A vedelmembe veszem!

    Ö a szegedi Föbiciklista!

    Szia Gabi!

    :)”
  • 77. KovácsPistike 2009. december 27. 19:33
    „Az új KRESZ kimondja: "a gyalog- és kerékpárúton a gyalogos a kerékpáros forgalmat nem akadályozhatja és nem veszélyeztetheti."
    Még a gyalogost sem tudják megvédeni a biciklisektől. Így ütötték el hátulról az egyik barátomat.
    A bicikliseket meg védjük az egyirányú utcában az autósoktól.

    Azt még elviselem, amikor egy okos elkezd hülyéskedni, de annál nincs rosszabb, amikor egy buta elkezd okoskodni.”
  • 76. flexsnake 2009. december 27. 18:56
    „,,Új KRESZ: a gyalogosokat és bicikliseket akarják védeni"
    Csak nem sikerül nekik :D”
  • 75. ifj. Nagy Gábor 2009. december 27. 18:36
    „75. Satnya 2009.12.27. 18:14
    "Aki ezt a KRESZ módosítást elfogadta, az elmebeteg."

    Reggel 9 óta legalább már elolvastad a módosítást, vagy még mindig úgy véleményezed ilyen tömören, hogy nem is tudod, mi és miért van benne? ;-)”
  • 74. Satnya 2009. december 27. 18:14
    „Aki ezt a KRESZ módosítást elfogadta, az elmebeteg.”
  • 73. ifj. Nagy Gábor 2009. december 27. 18:14
    „3. Nostradamus 2009.12.27. 09:08
    " "a gyalog- és kerékpárúton a gyalogos a kerékpáros forgalmat nem akadályozhatja és nem veszélyeztetheti." A gyalogos... Nem fordítva lenne észszerű?"

    A fordítottja is benne van a módosítások között, tehát a kerékpáros sem a gyalogost!

    7. Satnya 2009.12.27. 09:25
    "3. ez tényleg vicc. A kerékpáros jogosan lökheti fel az esetleg 70 éves, vagy 3-4-5 éves gyalogost, mert az nem volt körültekintő. Hol élünk?"

    Kérdésedre a válasz: ott ahol azt se tudjuk, miről van szó, de nagy arccal osztjuk róla az észt...

    11. donquijote 2009.12.27. 09:52
    "A közút a kerékpárút és a járda a közlekedésünket szolgálja. Érthetetlen h ezek igénybevételéhez miért csak egy bizonyos réteg(autósok) van kötelezve a közlekedési ismeretek elsajátítására"

    Kötelezve mindenki van, vizsgával számonkérve nincs mindenki.

    13. Nornora 2009.12.27. 10:08
    "Teljes mértékben egyetértek Donquijote-vel. Legyen kötelező a kresz-vizsga a biciklisiknek is, és fizessenek ők is, ugyanúgy mint az autósok, ha használják az utat."

    A gyalogosok is, ugye? a zebránál ők is használják, meg járdát is építeni kell valamiből...

    15. unknown 2009.12.27. 10:20
    "Már ezen ki lehet akadni: "Új a "Környezetvédelmi övezet (zóna)" tábla, amely azt jelzi, hogy a "Környezetvédelmi övezet (zóna) vége" jelzőtábláig az úton, övezetben gépkocsik nem közlekedhetnek." Helyette miért nem egyszerűen a behajtani tilos tábla van (lesz)?"

    Gondolom ezért:

    "A kiegészítő jelzőtábla jelzi (53/g. ábra) azon környezetvédelmi igazolólaphoz tartozó - a hatósági jelzésen (rendszámtáblán) elhelyezett - matrica színét, amellyel rendelkező gépkocsira a behajtás tilalma vonatkozik."

    57. szatyi 2009.12.27. 14:39
    "- 54-vuk-
    Az ékezetek hiányában - egyik sem!"

    Átegyem ékezetesbe amit írt, vagy inkább kijelented kapásból, hogy nem is akarod érteni. ;-)

    38. sima 2009.12.27. 11:47
    "32. Ezek a dugók nem közvetlenül attól vannak hogy sokan használják az autókat , hanem az idióta módon beállított közlekedési lámpák és a hülye KRESZ szabályok miatt alakultak ki"

    Hány éves vagy, királyfi, hogy még hiszel a mesékben?

    "Például , Budapesten azzal kisérleteztek hogy a mesterségesen előidézett dugók, hány embert bírnak rá hogy használja a BKV büdös , pontatlan és túlzsúfolt járatait."

    Kicsikét elmaradtál a hírek olvasásában, terveztek hasonlót, de nem valósították meg.

    "Ilyen fasiszta módszerekkel szerinted hány autóst lehet bringára kényszeríteni ?"

    Amikor meg mondjuk villamost építünk, akkor "minek az, egyébként is jó a tömegközlekedés". :-))))))

    66. altreides 2009.12.27. 16:54
    "Végig olvastam a módosításokat és a végén meglepődtem 30. §

    Ez a rendelet 2010. január 1-jén lép hatályba, és a hatálybalépését követő napon hatályát veszti.

    Valaki elmondaná hogy ez mitis jelent?"

    A módosításnak elég egyetlenegyszer beépülnie a meglévő jogszabályba, onnantól már benne van és annak a felsorolására, hogy mi helyébe mi került, már nincs szükség. Ezt állítólag így szokták csinálni.”
  • 72. sustalover 2009. december 27. 17:49
    „A bicikliseket kellene a kresz tanfolyamra beíratni és csak úgy engedni be a forgalomba. Akkor nem lenne annyi baleset! Ők a figyelmetlenek, nem az autósok!!!!!”
  • 71. JungHeinrich 2009. december 27. 17:43
    „....mivel a gépjármű nagyobb és nagyobb sérülést tud okozni,mint bármi más ezért a gépjármű méretétől függően a felelőség is növekszik! Teljesen mindegy hogy kinek a hibája az egész élhetőnek mondott világ kerékpárra száll ,ennyi.Szeged méretéhez képest aránytalanul sokan használják az autóikat(ez köbö 70%),de ez nem helyi hanem európai szintű probléma.Mivel a gépjárműhasználókat észérvekkel nem lehet változtatásra bírni,ezért a szigorítások és aránytalanul magas bírságok majd ebben segítenek.Nemsokára majd azon fog a többség gondolkodni a gázszámlát fizesse vagy benzint vásároljon.Szal biciklik előnyben teccik vagy nem ez a helyzet és erre fog tolódni :-))) ...és ez igy jó!”
  • 70. meska 2009. december 27. 17:40
    „Nagyon bírom azokat a hülyéket, akik jönnek a reaktor-alkatrészekkel, meg a pékáru kiszállításával. Normális ember leáll bármelyik kereszteződésnél, 5 percig figyel, oszt jónapot a "rendkívül fontos gépalkatrész szállítása" jellegű dumáknak. Tessék a kerósokra kenni a tennapelőtti húsz fokot, meg a tüdőrákot, meg a 46 fokos nyári meleget.”
  • 69. sima 2009. december 27. 17:22
    „46. Én viszont tudom mennyit fizetnek , nevetségesen kevesebbet mint itt Magyarországon....és akkor még nem is beszéltünk arról , hogy ott azért jóval magasabb az átlagkereset. A fizetős autópályákon lényegesen több kilométert lehet megtenni egységnyi befizetett díjért cserébe mint itt. Szóval , ez a Frankfurti példa nem nagyon nyerő..
    Az hogy a teherautó fenékkel betolat az üzletbe , miközben elfoglalja a fél utat...ez nem pont az autós hibája , hanem az önkormányzaté , akiknek már eleve csak olyan építési engedélyeket lenne szabad kiadni aminél biztosítva van a zavartalan rakodás.

    43. hozzászólás vuk 2009.12.27. 12:30

    Es hogy dugokkal lehet-e bringara kenyszeriteni? Igen.
    Hat kinek van kedve lepesben araszolni, amikor bringaval suhanhat?

    Megnézném hogyan suhansz a bringával , ha 40 kg-os gépalkatrészeket kell naponta szállítanod a város különböző pontjára. Nagyon bírom a "röntgenszemü" embereket , akik csak annyit látnak hogy egy-egy ember utazik a személykocsiban...micsoda pazarlás !!... Igen ám , de azt is látják hogy mit szállít a csomagtartóban ??”
  • 68. meska 2009. december 27. 17:14
    „58. Tomix: Ezt tulajdonképpen viccnek is felfoghatnánk, de még akkor se tudjuk , hogy jön ez ide. Fuldoklunk az autóktól, a Te tüdődet is marják a gázok, és akkor jössz az asszonyainkkal. Jelzem, az enyémtül már a "kezelés" szó miatt is nagy pofont kaphatnál, de tudod, mit? Próbáld ki:)”
  • 67. f_ck 2009. december 27. 16:58
    „56. vöröske! írtam én olyat hogy ez vmi szabály??? ez tapasztalat. és tény! ha városban használok autót annak 90%-a munka. de teljesen mindegy, "fent" az okosok össze-vissza kavarnak. körülnézve a városban tele van félmegoldásokkal, átgondolatlan baromságokkal.gyalogosként vagy autósként közlekedve is látom mennyi a tudatlan de "én tudok mindent a legjobban és nekem mindent szabad" gyalogos és autós egyaránt. és mint azt már írtam ez jellemzően magyar.”
86 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hat órán át tetőzött a Sajó Sajópüspökinél

A folyó felső szakaszán megkezdődött a nagyon lassú apadás, míg a Sajó közép- és alsó szakaszán… Tovább olvasom