Délmagyar logó

2016. 12. 03. szombat - Ferenc, Olívia -2°C | 5°C

Új lehetőség a minőségi munkahelyre

Álláshirdetés: Szakképzett technikust keresünk, aki három nyelven beszél, tízéves szakmai múlttal rendelkezik, és nincs még harmincéves! Természetesen a hirdetés nem a valóság, csak annak egy kicsit karikírozott tükörképe. Ám mindenképpen sok igazságot tartalmaz...

Stefanovics Tibor a Jedlikben végzett, és szerinte is sokkal gyakorlatiasabb, a fiatalok elhelyezkedését könnyítő rendszert kell bevezetni az oktatásban.
... állítja Hegedüs István, az EDAG Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Az ügyvezető szerint Magyarországon a végzős diákok csekély szakmai tapasztalattal rendelkeznek, így azok a cégek, amelyek alkalmaznák őket, kénytelenek meggondolni, hogy vállalják-e egy betanítási időszak költségeit, amely egy-két év is lehet. Németországban más az oktatási térkép. Sokkal inkább a gyakorlatra összpontosítanak. Ezt a gyakorlatot szeretnék átültetni most hazánkba a Jedlik Ányos Gépipari és Informatikai Középiskola segítségével. Az ősztől megnyíló lehetőségről holnap (június 8-án) 16 órakor az iskolában részletesen is tájékoztatják a szülőket és a diákokat, valamint minden olyan érdeklődőt várnak, akinek van érettségije, gépész szakmai előképzettsége és vállalja ezt a gyakorlatorientált képzést.

Néhány szó az EDAG-ról

A világcég olyan autóipari óriásoknak tervezi meg az alkatrészeit és az azokat gyártó robotsorokat, elvégzi komputeres animáció segítségével a töréstesztjeit,  javaslatot tesz a fejlesztésre, mint például a Lamborghini, az Audi, a Skoda, a Seat, a VW! Döntően a szellemi tőkét és a számítógépes tudást használják ki, és erre egyre nagyobb a kereslet irántuk a világpiacon. Magyarországi központjuk Győrött található.
A német példa nagyon egyszerű. A szakiskolákban nyaranta egy hónap gyakorlatra mennek el a tanulók. Négy év elteltével azonban már a technikusi képzésben a gyakorlati napok száma heti négyre növekszik. Egy napig elméleti képzésen vesznek részt, a többit a befogadó munkahelyen töltik. A főiskolai, egyetemi tanulmányaikat pedig levelezőn vagy esti tagozaton végzik el, már teljes munkaidőben, betanuló jelleggel dolgozva.

Ennek a képzési formának egyértelműek az előnyei: szakmai tapasztalat megszerzése, nyugati munkakultúra megismerése, pénzkereseti lehetőség a tanulmányok alatt. Nyilván van hátránya is, hiszen az úgynevezett diákévek eléggé lerövidülnek és több elfoglaltságuk lesz a tanulóknak a munka mellett. A tapasztalatok azonban azt mutatják, a diákok szeretnének elhelyezkedni, és a munkanélküliségtől többnyire jobban félnek, mint attól, hogy ezért valamit áldozniuk is kéne.

Hasonlítsuk össze a magyar és a német példát!

Régi rendszerben

Egy szakközépiskolában négy év alatt 4 hét volt a szakmai gyakorlat. Az egy év technikusképzés alatt további 1 hónap. A 3 éves főiskola idején további három. Ez 5 hónap 8 év alatt!

A bevezetés előtt álló rendszerben

Egy szakközépiskolában négy év alatt 4 hét lesz a szakmai gyakorlat. A 2 év technikusképzés alatt 2 év. A 3 éves főiskola idején további három. Ez 5 év a korábbi 5 hónappal szemben!
A legjobb egy személyes példán át megnézni ezt. A Jedlikben végzett Stefanovics Tibor, aki ma az EDAG munkatársa, és levelezőn végzi a főiskolát. Mint elmondta, ez számára a legjobb megoldás. A cégnél aktív gyakorlati képzésben részesül, a való életben tanul bele a munkába, az elméletet pedig megtanulja mint levelezős hallgató. Sokkal jobb esélyt ad így magának a boldogulásra, mintha a magyar oktatási rendszerben hagyományosan meglévő nyári gyakorlatokat látogatná.
Hegedüs István cége már régóta részt vállal az oktatásból – külön laborjuk van a Széchenyi István Egyetem tanulói számára –, és szerinte sok cég kapcsolódik be az új rendszerbe.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mike majd kinyomozza?

– Mike nem én vagyok. Akár én is lehetnék azonban – ismeri el Pákovics Miklós, a… Tovább olvasom