Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 3°C

Újra repülne a lezuhant pilóta

"A lelkiismeretem tiszta, abban a helyzetben nem lehetett másképp manőverezni" – mondta a Kisalföldnek adott interjújában Kóbori Béla, aki szombaton a Mosoni-Dunába borult helikoptert vezette. A roncsot bőnyön vizsgálják.

"A győri modellezőklub tagjai a barátaim, velük szálltam fel azon a bizonyos úton. Semmi probléma nem volt, elindultunk Kimle felé. A kastélytól körülbelül másfél percre azonban hirtelen süllyedni kezdett a gép. Nem volt mit tenni, ebben a helyzetben másképp manőverezni nem lehetett.

– Azt, hogy mi okozta a süllyedést, a szakértői vizsgálatnak kell megállapítania. Én műszaki meghibásodásra vagy az úgynevezett leáramlásra – ez természeti jelenség – gondolok: ez lehetett az ok, de ebben a helyzetben nyilván nem az én szavam a döntő. Abban lehetek csak biztos, hogy a lelkiismeretem tiszta – idézte fel a szombati baleset részleteit a pilóta, Kóbori Béla. 

A repülős üzletember közismert személyiség a megyében, azt is tudják róla, hogy tapasztalt pilóta. Elmondása szerint túl van az ezredik felszálláson, s most azt mondja, amint lehet, újra repül:  – A léleknek ez a legjobb  gyógyszer. A jogosítványaim természetesen megmaradtak. Olyan sok a ha ebben a történetben, több véletlen egybeesésén múlott, hogy ennyire szerencsés kimenetelű lett a baleset és nem történt katasztrófa. Akkor nem biztos, hogy ennyivel megússzuk. A becsapódás előtti pillanatban nagy durranást hallottam, aztán pedig láttam, hogy két és fél, három méter mélyen lehet a gép, a mellettem ülő barátom pedig már ki tudott úszni a gépből. Visszamentem a hátul ülőkért, aztán kiúsztunk. Nem repültem túl alacsonyan, és nem hajtottam végre olyan manővereket, amelyek veszélyeztették volna az utasokat. Azóta meglátogattam a barátaimat, akik a kórházban annyit mondtak: „Béla, holnap újra repülünk."

Kóbori Béla elmondta azt is, nem a saját gépe a helikopter, az valóban német tulajdonban van. Az Európai Unióban a jogszabályok megengedik, hogy másik ország zászlaja alatt üzemeltessenek repülőgépet vagy helikoptert, ezért volt ez is román felségjelű.

A baleset körülményeinek kivizsgálása  még hetekig eltarthat, a pilóta tegnap este ugyanazt mondta el a rendőrségnek és a repülési szakhatóságnak, mint a Kisalföld olvasóinak.

Vizsgálják a roncsokat

A sűrűn hulló eső ellenére sokan kíváncsiak a szombaton délután a Mosoni-Dunába zuhant MI–34-es helikopterre, melyet kétnapi megfeszített munka után csupán hétfőn délután sikerült a partra vontatni és kiemelni. Innen a jármű roncsát a sétarepülést végző cég bőnyi telephelyére szállították, ahol szakemberek vizsgálják a baleset körülményeit.

Összehangolt munka...
Amint arról tegnapi lapszámunkban is beszámoltunk, szombaton a darnózseli falunapon sétarepüléseket végzett az a helikopter, amely kora délután eddig tisztázatlan okból Kimle közelében a Mosoni-Dunába zuhant. A fedélzeten a pilóta és három utas tartózkodott: a csapat hölgytagjának eltört a bal bokája és a jobb válla, az egyik férfi pedig koponyatörést szenvedett. Kovács Ferenc, a harmadik utas több horzsolással (egy súlyosabbal a fején) úszta meg a balesetet. A Kisalföld hétfői számában is nyilatkozó férfi a helikopter törzsének „partra szállásakor" elmondta: vegyes érzelmekkel tölti el a jármű roncsának látványa, abban viszont biztos, hogy lelkileg is segíteni fogja, ha majd újból a fedélzeten ülhet és repülhet. A barátok és a család támogatása segítik a felépülésben.

– Profin, szakszerűen és a körülményekhez mérten gyorsan hajtották végre a mentést. A helikopter kiemelésénél már nem volt szükség kapkodásra, ennek ellenére nagyon precízen, összehangoltan dolgozott együtt a daru személyzete és a mosonmagyaróvári tűzoltóság, a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) munkatársai biztosították számunkra a megfelelő utasításokat – nyilatkozta lapunknak Pesztenlehrer Lajos, a megyei kataszrófavédelmi igazgatóság vezetője, aki elismerte: ritka esemény szemtanúi lehettünk, ugyan találkozott már repülőgép-balesettel, viszont a vízi mentés újdonságnak számított.
Az akciót irányító Szilágyi János, a mosonmagyaróvári tűzoltóparancsnok-helyettes tájékoztatása szerint is ez volt az első eset, amikor egy helikoptert kellett kimenteniük a vízből. Szombattól hétfőig a szervezet mindhárom szolgálata bekapcsolódott a munkába. A százados úgy véli, az akció nehézségét az jelentette elsősorban, hogy nagy tömegű, iszappal telt súlyt kellett közel fél kilométeren keresztül, az árral szemben vontatniuk.

– Felmértük, mennyi olaj és üzemanyag volt a megrongálódott gépben. Bár valamennyi kiszivárgott, meggyőződésem, ez komoly környezetszennyezést nem tud okozni – tette hozzá.
A munkálatokban közreműködtek a mosonmagyaróvári Deepex Ipari Búvárcsoport tagjai. A búvárok a mentés során a víz alatti rossz látási viszonyok mellett az erős sodrású Dunával, az árral is megküzdöttek, közben több helyen is megsérültek.

Kóbori Béla pilóta mellett a mentésnél segítségre volt Svehlik János, a Kobo-Coop Kft. főmérnöke is, aki kiértékelte a kétnapi kemény munkát és elmondta: – A helikopter tökéletes műszaki állapotú volt, az összes előírt karbantartást elvégeztük rajta. A légi alkalmassági vizsgálatát május 26-án hajtotta végre a román légügyi hatóság.

 A helyiek, a bámészkodók közül többen is arról tanakodtak, miért váratott magára ilyen sokat a mentés. A választ Eszes János, a Közlekedésbiztonsági Szervezet munkatársa adja meg:

– A nádason keresztül is kimenthettük volna, azonban szerettük volna, ha a helikopter törzse a lehető legkevesebb sérüléssel kerül partra. Ez a további vizsgálatok szempontjából is fontos.

A szakemberek a cég bőnyi telephelyén ellenőrzik a motort és a kormányszerkezetet, vizsgálják, hogy miért szállt alacsonyan a gép – tájékoztatott Bajkó Erika, a KBSZ sajtószóvivője, aki szerint ez a folyamat akár hetekig is eltarthat. A szakmai vizsgálat egyrészt a légi járművet (például mennyire volt karbantartva, annak állapotát) érinti, másrészt kiterjed a pilóta tevékenységére is. Meggyőző bizonyítékokat keresnek, hogy kizárhassák, avagy igazolhassák a baleset esetleges műszaki okait. Mint megtudtuk, a KBSZ, a rendőrség mellett a Nemzeti Közlekedési Hatóság légügyi igazgatóság is kezdeményezhet eljárást: amennyiben bebizonyosodik, hogy a pilóta hibázott, szankciót alkalmazhatnak, így például bevonhatják szakszolgálati engedélyét.

Előzmények:

Hétfő délután 15.19 perckor sikeresen kiemelték a két nappal korábban Magyarkimlén a Mosoni-Dunába esett helikoptert.

Kiemelték a roncsot

Hétfő reggel 7 órakor ismét elkezdték a szakemberek a Mosoni- Dunába zuhant helikopter mentését. A helyszínen a tűzoltóság és a búvárok illetve a KBSZ szakemberei mellett a pilóta is közreműködött. Sikerült leúsztatni a helikopter roncsot a magyar kimliei hídig, ahol jelenleg a búvárok még várják a Győrből érkező tűzoltósági darut. Folyamatosan zuhog az eső, ennek ellenére sok a helyi érdeklődő.

Majdnem két napos megfeszített munka után sikerült a szombat kora délután Magyarkimlén a Mosoni-Dunába zuhant helikopter törzsét a hídhoz elvontatni. A gép kiemelésének munkái hamarosan megkezdődnek. További képekért kattintson ide!

A helikopter két darabban zuhant a vízbe, a törzséről leszakadt a faroktartó – mondta a vasárnapi kiemeléskor a helyszínen Eszes János, a Közlekedésbiztonsági Szervezet balesetvizsgálója, aki hozzátette: a búvárok bójákat visznek a víz alá, hozzákötözik az alkatrészeket, és a tervek szerint sűrített levegő segítségével kiemelik a roncsot, elhúzzák a közeli hídig, és tűzoltósági daruval kivontatják a partra.

A valóságban azonban nem volt ilyen egyszerű ez a művelet: a kötelek sorra elszakadtak, így nem tudták kiemelni a gép törzsét a Dunából. Jégeső és vihar szakította meg a munkát, és a víz alatti rossz látási viszonyok is nehezítették a kiemelést, Mindössze 100 métert vontatták a gépet, majd a sekély vízben a roncs megfeneklett.

A helyszínt rendőrök biztosítják, hétfőn délelőtt újból megpróblják kiemelini a roncsot.

Felvételek a roncs farkáról a kimlei kluboldalon.

Összefoglaló

A darnózseli falunapon sétarepüléseket végzett az a helikopter, amely kora délután eddig tisztázatlan okból Kimle közelében a Mosoni-Dunába zuhant. A pilóta megyeszerte ismert, az egyik legtapasztaltabb repülősként tartják számon; ő a Kisalföldnek a baleset után azt mondta, úgy érezte, megsüllyed a gép, majd csattanást hallott és a helikopter pörögni kezdett lefelé. A kérdés az – s ezt a szakembereknek kell megállapítaniuk –, hogy ezért, vagy esetleg más okból szállt alacsonyan a gép, amely így a felső vezetékkel ütközött. A helikopterben a pilótán kívül hárman utaztak: mind a négyen ki tudtak úszni a folyóból, de mindenki megsérült. A két súlyosabb sérültet jelenleg is a győri kórházban ápolják, egyiküket műteni is kellett. Állapotuk stabil. A pilóta és a harmadik utas másnap visszatért a helyszínre.

Az utasokat kenusok mentették ki a Mosoni-Dunából, egyikük azt írja oldalunkon: „A balesetet megelőzően a gép egy kört tett a novákpusztai kemping felett, majd a Duna folyásirányával szemben, körülbelül 20–25 méter magasan, a fák teteje alatt repült. Egyszer csak hatalmas durranás, robaj, majd csend. A helikopter farka kettétört, a gép vízbe esett. A Duna felett húzódó elektromos vezeték eltűnt (a baleset előtt még látható volt...). A sérültek sorban bukkantak fel a víz felszínén, majd segítségért kiáltottak. A másik két kenu közelebb volt hozzájuk, ők még integettek a helikopter utasainak a balesetet megelőzően. Az egyik kenu elment segítséget hívni, mivel a csónakokban nem volt telefon. A másik kenu két tagja közül az egyik felvette a három sérültet, a negyedikért mi mentünk. Elvittük a sérülteket egy körülbelül 150 méterre lévő stéghez, ami közútról is megközelíthető volt, és itt volt mód a kikötésre, mentésre, ápolásra."

A pilóta szerint nagy szerencse, hogy a vízbe, s nem a szárazföldbe csapódott a gép; másnap már ott volt ismét a helyszínen, amikor a gépet a felszínre próbálták hozni. Egy másik szemtanú azt írja  a www.kisalfold.hu-n: „Délelőtt utaztam a pilótával, és két repülés között beszélgettünk is. Már akkor emlegette, hogy nem ideális a repüléshez az idő, nagy a forróság, és emiatt ritkább a levegő, nem érvényesül annyira a rotorlapátok felemelő ereje. Nem tud akkora súlyt a levegőbe emelni, mint normális időjárás esetén. Aki már járt a levegőben valamilyen járművel, az tudja, hogy nem könnyű észrevenni a légvezetéket, amikor a háttér erdő, víz vagy szántóföld. Ehhez már kell némi helyismeret."

A pilóta sérülése könnyű, már szombaton hazaengedték a kórházból. Nem ilyen szerencsés azonban a hölgy utas, aki a súlyos sérült. Ő már túl van műtéten, állapota stabil, de a felépüléséhez hónapok kellenek. Egy másik utastársát koponyatöréssel szállították  előbb a mosonmagyaróvári Karolina Kórházba, majd Győrbe: most is ott ápolják.

A gépen ülők egyike nem sokkal a baleset után azt mondta kollégánknak: „A sétarepülésre nagyon nagy volt az érdeklődés. Megtekintettük a novákpusztai kastélyt, innen indultunk Kimle felé, amikor a pilóta észlelte a meghibásodást, a helikopter süllyedni kezdett. A légi jármű vezetője meghúzta a vészkart, kirobbant az ajtó, így tudtunk megmenekülni. A pilóta húzott ki a helikopterből, a közelben tartózkodó kenusok is segítettek. A sérülésem ellenére is azt mondom, hiányozna nekem a repülés."

A helikoptert román lajstromszámú, a tulajdonosa német állampolgár – a pilóta tehát nem a saját gépét vezette. Másnap is a helyszínen lévő tudósítónknak azt mondták, a helikopter biztosítva volt, így nagy kár nem éri a tulajdonosát.
 
A baleset után Károlyházán, Kimlén, Héderváron, Ásványrárón, Darnózseliben, Lipóton, Dunaremetén és Püskiben nem volt áram, de a hibát már aznap elhárították.



























































Előzmények (szombat, vasárnap)

Kinn a farka

A búvároknak sikerült kiemeli a gép farkát, a törzse egyelőre a vízben marad. Úgy tudjuk, a vizsgálatok egy hétig is eltartanak.

Kiemelték a helikopter farkát - Fotó: Kerekes István

Kovács Ferenc, az egyik utas már jobban érzi magát, vasárnap kilátogatott a helyszínre, ahol a helikopter kimentett részeit vizsgálta

A helikopter két darabban zuhant a vízbe, a törzséről leszakadt a faroktartó – világosított fel Eszes János, a Közlekedésbiztonsági Szervezet balesetvizsgálója, aki elmondta: a búvárok bólyákat visznek a víz alá, hozzákötözik az alkatrészeket és a tervek szerint sűrített levegő segítségével kiemelik a roncsot, elhúzzák a közeli hídig és a tűzoltósági daruval kivonják a partra.


A közreműködő Deepex Ipari Búvárcsoport tagjai, Mezei Gábor, Schnitzer Róbert és Pintér Róbert lapunknak elmondta, hogy a Mosoni-Duna ugyan látszólag nem nagy sodrású, belülről viszont erős örvénnyel kell megküzdeniük, ami nehezíti és késlelteti  munkájukat.

VIDEÓ: Klubtagunk a vízparton készített videójában szemtanúk is megszólalnak:

a helyiek szerint a környéken a legmélyebb szakaszba zuhant a helikopter kb. 4-5m ott a kis Duna. Szerencsére sikerült az utasoknak és a pilotanak kimenekülni a gépböl, utána pedig a vizböl is.

Bár megsérült, hiányzik neki a repülés
 
A balesetben N. Nikolett válla és bokája eltört, K. Attilát koponyatöréssel szállították tovább a mosonmagyaróvári Karolina Kórházból a győri kórházba. Az esetről K. Ferenc számolt be, akivel ugyan még Mosonmagyaróváron sikerült beszélni, viszont a későbbiekben őt is gerincsérülés gyanujával a megyeszékhelyre vitték.

Felvételek a helikopter baleset helyszínéről - Mosoni-Duna


- A darnózseli falunap keretében jelentkeztünk a sétarepülésre, amelyre nagyon nagy volt az érdeklődés. Megtekintettük a novákpusztai kastélyt, innen indultunk Kimle felé, amikor a pilóta észlelte a meghibásodást, a helikopter süllyedni kezdett. A légijármű vezetője meghúzta a vészkart, kirobbant az ajtó, így tudtunk megmenekülni. A pilóta húzott ki a helikopterből, a közelben tartózkodó kenusok is segítettek - avatott be a részletekbe az utas, aki még hozzátette: sérülései ellenére, hiányzik neki a repülés.

Újabb sérülteket szállítottak a győri kórházba

A három könnyű sérült közül kettőt átszállítottak a megyei kórházba. Egyiküket benn tartják, a másik sérültről a CT-vizsgálat után döntenek az orvosok.

A harmadik könnyű sérültet - akiről úgy tudjuk a pilóta -, kiengedték a mosonmagyaróvári kórházból.

K. Ferencet gerincsérülés gyanujával továbbszállították a győri kórházba.
K. Ferencet gerincsérülés gyanujával továbbszállították a győri kórházba.



Megszólalt a pilóta

A mosonmagyaróvári kórházban a pilóta munkatársunknak elmondta, úgy érezte megsüllyed a gép, majd csattanást hallott és a helikopter pörögni kezdett lefelé. A pilóta szerencsés esetnek minősítette a történteket, hiszen a vízbe és nem a szárazföldbe csapódott a gép.


VIDEÓ: Darnózseli falunap - a polgármester bejelenti a helikopter lezuhanását.

A súlyos sérültet éjszaka műtik a győri kórházban - tudtuk meg. Több törése is van.

Mint kiderült a sérülteket kenusok mentették ki a gépből, amely 10 ezer forintért vitte 7 percre repülni az utasokat -  mondták  szemtanúk.

Áramszünet - elhárítva, mentés vasárnap reggel

A baleset után Károlyházán, Kimlén, Héderváron, Ásványrárón, Darnózseliben, Lipóton, Dunaremetén és Püskiben sem volt áram. 18 óra 18 perckor az EON ügyeletese arról számolt be, hogy már valamennyi településen van áram.

A megrongálódott vezeték egyelőre a vízbe lóg.

Azt is megtudtuk, hogy éjszakára világító bójákkal jelölik ki a roncs helyét, s várhatóan vasárnap reggel 7 órakor kezdik meg a gép kiemelését a folyóból.

Tapasztalt pilóta

Úgy tudjuk, tapasztalt, megyénkbeli pilóta vezette a gépet. A fia munkatársunknak elmondta, édesapjának a háta sérült meg, de főként lelkileg viselte meg az eset.

Információink szerint műszaki hiba miatt ütközött a gép a vezetéknek.

A helikoptert a parthoz rögzítik, s várhatóan holnap emelik ki a vízből.

A pilótát és az utasokat a mentők kórházba szállították. A három könnyű és egy súlyos sérültet a mosonmagyaróvári kórházba vitték. Munkatársunk megtudta, hogy a súlyos sérültet a győri kórházba vitték.



Korábban

Az elsődleges vizsgálatok szerint a jármű azért zuhant le, mert alacsonyan repült, és egy felsővezetéknek ütközött. Azt, hogy az utasok milyen nemzetiségűek voltak, még nem tudni, az azonban bizonyos, hogy a pilóta magyar állampolgár.

A helikopter a pilótával és három utassal a darnózseli falunap alkalmából sétarepülést végzett, amikor a baleset történt.

A helikoptert román lajstromszámú, a tulajdonosa pedig német állampolgár. A balesetet nem a rendőrség, hanem a légügyi hatóság vizsgálja ki.

A helyszín.
A helyszín.

Olvasóink írták

  • 3. klj_54 2008. július 15. 18:15
    „Megnézném azt aki egy szélnyírást ki tud védeni kis magasságon!
    De elgondolkoztató az is, hogy meteorológiai képzés után nem merül fel egy pilótában, hogy hidegfront jöttekor ez bizony várható.”
  • 2. SP 2008. július 14. 21:48
    „Ki volt jelzőbolyázva a légvezeték, mint az autópályák feletti vezetékeknél?
    A vizmeder nyomvonala (VFR) látva-repülésnél fontos a navigálásban.”
  • 1. 4 2008. július 14. 17:13
    „egy kis környezetvédelmi birságot is lehetne kiszabni?”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Esztergom első embere elnézést kért a rendzavarók miatt

Nyílt levélben kért elnézést a szlovákiai Párkány polgármesterétől Meggyes Tamás, Esztergom… Tovább olvasom