Délmagyar logó

2017. 03. 24. péntek - Gábor, Karina 10°C | 21°C Még több cikk.

Uniós pénzből lehet villamos

A következő hét évben megvalósulhat a győri villamos, a gönyűi kikötő fejlesztése és számos nagyszabású útépítés – ezek mind szerepelnek a készülő II. Nemzeti Fejlesztési Tervben. A város – ezektől függetlenül – a héten nyújtja be a kormányhoz a pólusprogram vezérprojektjeit.
A magyar kormánynak – már a választások után felálló újnak – június végéig kell elküldenie a II. Nemzeti Fejlesztési Tervet az Európai Bizottságnak Brüsszelbe. A dokumentum – amely már véglegesítés előtt áll – azt határozza meg, hogy Magyarország milyen célokra, beruházásokra használja fel 2007 és 2013 között az öt és fél ezer milliárd forint európai uniós támogatást, illetve a hozzá kapcsolódó mintegy kétezermilliárd forint önrészt.

A lakótelepektől Városrétig

A programban számos Győrt érintő, grandiózusnak is nevezhető fejlesztés szerepel. Eredics Imre alpolgármester a Kisalföldnek kifejtette: megtalálható benne 40 milliárd forintos költséggel a győri villamoshálózat kiépítése a szükséges infrastruktúrával együtt. A pénzből 2010 és 2012 között összekötnék a két legnagyobb lakótelepet – Marcalvárost és Adyvárost – a Belvárossal és Városréttel. Korábban volt róla szó, hogy a vonalnak lesz egyetemi leágazása is, de ez a mintegy 20 milliárdos pluszköltség miatt – például egy Mosoni-Duna-híd is kellene hozzá – egyelőre lekerült a napirendről.

Vasút a kikötőig

Egy másik híd – amely az Ipar utca folytatásában lesz – viszont bekerült a tervek közé. Erre elsősorban azért van szükség, hogy a Győrbe északról – például az ipari parkba – érkezők ne legyenek rákényszerítve a város átszelésére. Ugyancsak jelentős javulást jelent a 85-ös számú főút Győr–Csorna szakaszának négysávosítása, autóúttá bővítése. Szerepel a tervben a 82-es (veszprémi) főút új győri bevezető szakaszának megépítése is.
A győr–gönyűi kikötő fejlesztésére hozzávetőlegesen 30 milliárd forintot szánnak. Ebből mintegy hétmilliárd forintot tesz ki, hogy leágazást építsenek a budapest–hegyeshalmi vasútvonalról. Emellett áthelyezik a folyótorkolatot, vízszintszabályozó műtárgyat építenek – ezekről folyt a vita az elmúlt hónapokban –, a kikötőt pedig medencéssé alakítják. A munkálatok már jövőre elkezdődnek.

A pólus vezérprojektjei

A II. Nemzeti Fejlesztési Tervből jut pénz a fejlesztési pólusoknak is. Az érintett városoknak – így Győrnek is – a héten kell benyújtaniuk vezérprojektjeiket a kormányhoz. A győri koordinációs munkabizottság hétfői ülésén áldását adta az anyagra, amelyet a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács ma véleményez.
Az alpolgármester hangsúlyozta: a pólusprogram révén minőségi gazdaságfejlesztést kívánnak megvalósítani. Elsősorban a gépjárműipar és a megújuló energiaforrások fejlesztésére koncentrálnak, részben a győri, a soproni és a mosonmagyaróvári egyetemi karok bevonásával. Igyekeznek bepótolni a Nyugat-Dunántúl kutatás-fejlesztési lemaradását, például azzal, hogy szakembereket csábítanak a városba, és igyekeznek itt tartani őket. Hogy Győr vonzóbb legyen számukra, felújítják az újvárosi Kossuth utcát és a Széchenyi teret. A kis- és középvállalkozásokat segítenék abban, hogy a nagy autógyárak beszállítóivá válhassanak. Ehhez egy adalék: a térségben hamarosan 3,5 millió autómotort és 1,6 millió autót fognak gyártani (elegendő csupán az Audira, a Suzukira, a Peugeot-ra és a Volkswagenre gondolni). A pólusprogram révén ötmilliárd forintot szánnak az M9-es autópálya tervezésére.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

lajtos javulóban

Lajtos Dávid, a Győri ETO csatára megsérült a Tatabánya elleni bajnoki mérkőzésen. A hétvégén… Tovább olvasom