Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

Unokáink sem fogják látni: már csak 2024-re ígérik az utat

Kiábrándultan veszi tudomásul a közel négyszázezer lakosú Békés megye lakossága, hogy az M44-es gyorsforgalmi út megépítése előreláthatóan 2024-ben éri el Békéscsabát.
A gyorsforgalmi út elengedhetetlen, de nem egyetlen feltétele a térség modernizációjának. Erre, úgy tűnik, még 2024-ig várni kell, pedig az útfejlesztésre vonatkozó ígéretekből soha nem volt hiány. A 2010-es választási kampányban különösen nem.

Békés megye az ország egyik leghátrányosabb, gazdaságilag legelmaradottabb térsége, amelyik önerejéből nem képes úrrá lenni a megoldandó feladatokon.

A közúthálózat-fejlesztésének szükségessége 1998 óta vált helyben a választási kampányok központi üzenetévé. E tekintetben csak részeredményekre futotta. Elkészült az M44-es 15 km-es szakasza Békéscsaba és Gyula között, emellett e két várost már évek óta elkerülőutak tehermentesítik. De az áhított cél, a gyorsforgalmi út megépítése Kecskemétig, a mai számítások szerint akár tizennégy év múlva valósulhatna meg. Miközben a megyei közhangulat szerint már az is késő lenne, ha tegnap átadták volna.

Gazdaságfejlesztési szempontból a periférián található megye, amelynek központja 200 km távolságban található Budapesttől, és a legközelebbi autópályától közel 120 km-re, a legkevésbé sem számít befektetési célpontnak. Ez a dilemma kizárólag a normális közúti megközelítés megteremtésével volna feloldható.

Olvasóink írták

26 hozzászólás
12
  • 26. strangerrr 2010. december 19. 21:11
    „Évek (évtizedek) óta mondogatják, hogy a magyar gyorsforgalmi úthálózat majdan sugaras-gyűrűs szerkezetű lesz.
    Mit ad Isten, ebből először a sugárirányú (értsd Budapest érdekeltségű) autópályák épültek meg. Most már nagyjából az összes (egy kis M4, meg M2 hiányzik).
    Most hogy az összes olyan pálya megvan aminek az egyik vége Budapest, hirtelen már elfogyott a pénz, már nem is olyan fontos az M8, M9, M44...

    Ez egyszerűen -pártfüggetlenül- centralizáció.”
  • 25. Larsson 2010. december 19. 19:55
    „Pedig a fityisszel megjött a kánaán... Vagy mégse!!!”
  • 24. TrombiFrédi 2010. december 19. 19:42
    „Már azt hittem az M43-asról van szó Szeged és az országhatár- nem Makó - között!!!”
  • 23. achilleus 2010. december 19. 17:28
    „-- Kevés módosító indítványt fogadott el a testület, ám a Békés megyei honatyák által beterjesztett elképzelést támogatták. Eszerint a jövőre 7,2 milliárdos sztrádaépítési keretből 2 milliárd átkerülhet a szakasz előkészítő munkáinak elvégzésére -- mondta akkor lapunknak Vantara Gyula, Békéscsaba polgármestere, a gazdasági bizottság tagja.”
  • 22. achilleus 2010. december 19. 17:15
    „Ennél látványosabban ritkán bukik le ballibsi hírportálnak álcázott véleményportál, mint a 168 elqurt óra, ott ugyanis "kormány bejelentésként" és tényként kezelték a dátumokat, nem linkelték a hivatkozott cikket, az egész köré egy szociális demagógiára felfűzött uszító maszlagot körítettek. Le sem tojták a Fidesz azóta tett valódi bejelentését (egy nappal későbbi a cikk a 168 órában, mint a fidesz becitált tényleges bejelentése), inkább egy 3 hetes elferdített lejárt lemezzel idegelik és tájékoztatják félre az arra egyre inkább hajlamosabb mszp-s szimpatizánstábort. Sajtótisztesség nulla.

    (Melyik vasútvonalat akarták megszüntetni Kóka és az őt követő csapat Bíkísben?? Mindet ami m-el kezdődik és végződik.)”
  • 21. achilleus 2010. december 19. 17:02
    „A 168 óra erre a cikkre hivatkozik, mint "helyi hírportálra", amihet persze nem linkel:
    http://www.beol.hu/bekes/gazdasag/ujabb-idopontok-az-m44-essel-kapcsolatban-347361
    Mert akkor kiderülne, hogy "Az újabb időpontokról Berg Tamás beszélt csütörtökön (a cikk keltezése: 2010. december 2. !!!!!!!!!!) Békéscsabán. A szakember hangsúlyozta, nem kőbe vésett tényekről van szó, az időpontok az egyeztetések során még változhatnak. -- A közelmúltban készültek el a Magyar Gyorsforgalmi és Főúthálózatra vonatkozó fejlesztési javaslatok, amelyeket széles körű vizsgálatok előztek meg -- nyilatkozta lapunknak a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ hálózatfejlesztési és döntés-előkészítési osztályának vezetője. Elmondta, hogy a szakmai anyag társadalmi egyeztetése jelenleg is tart, regionális szinten folynak a tárgyalások az elképzelésekről. A vita előreláthatólag március 31-éig lezajlik, s utána a terveket a kormány hagyja majd jóvá. (....) Azért a fidesz.hu 2010.12.17-es idézete némiképp frissebb. Nemde??

    És a szakember többször is aláhúzza: -- "Nem kőbe vésett tényekről van szó, hiszen -- mint korábban már említettem -- regionális szinten jelenleg is zajlik az elképzelések egyeztetése -- hangsúlyozta a szakember. Mint megtudtuk, a mai helyzet nem igazán kedvez a közutak fejlesztésének, hiszen az elmúlt évekkel összehasonlítva lényegesen kevesebb forrás jut a célra. Európa-szerte a vasúthálózat élvez elsőbbséget a közlekedési ágazaton belül, ami jelentősen kihat a hazai lehetőségekre is. Kérdésünkre az osztályvezető hangsúlyozta, a szakemberek tisztában vannak azzal, hogy Békés megye fejlődésében milyen kiemelt szerepet tölt be az M44-es fejlesztése."”
  • 20. achilleus 2010. december 19. 16:53
    „a 168ora.hu kiemelt link egyébként "érvénytelen, nem lehet letölteni" szöveggel jön vissza.”
  • 19. achilleus 2010. december 19. 16:49
    „A 168 óra biztosan autentikusabb forrás, mint ez: http://www.fidesz.hu/index.php?Cikk=156762

    Utoljára frissítve: 2010. december 17., 10:43 (azaz most pénteki!)
    Az M44-es a gazdasági fejlődés szempontjából elsőrendű

    A Békés Megyei Önkormányzat több mint 387 millió forintot nyert a tervezet M44-es gyorsforgalmi út Békéscsaba és a határ, valamint Tiszakürt és az M5-ös autópálya közötti szakaszai megvalósíthatósági tanulmányának elkészítésére - jelentette be a közgyűlés elnöke pénteken a grémium ülésén.

    Farkas Zoltán (Fidesz) elmondta: a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) irányító hatósága támogatásra érdemesnek javasolta a megye pályázatát, amelyhez nincs szükség önkormányzati önrészre. Az elnök jelezte, hogy korában többször döntött a képviselő-testület arról, hogy el kell készülnie Békéscsaba és a magyar-román határ közötti szakasznak a tervei is, hiszen eredetileg csak a megyei jogú városig születtek tervek. Farkas Zoltán kiemelt jelentőségűnek nevezte a támogatási döntést, mert mint fogalmazott a térség gazdasági fejlődése és élhetőbbé tétele szempontjából elsőrendű az M44-es megépítése a határig. A gyorsforgalmi út Kondoros és Tiszakürt közötti szakasza már engedélyes tervvel is rendelkezik, így a mostani támogatói döntéssel tovább folytatódhat az út megépítésének előkészítése. - (MTI-fidesz.hu)”
  • 18. achilleus 2010. december 19. 16:37
    „17. hozzászólás tótkomlósi 2010.12.19. 16:29
    Látom kitört a kultúra. Az építkezést egyébként már a Bajnai kormány leállította. Elfogyott a pénz.
    Ott vannak az idézetek. A vitastílusod egyébként nem tótkomlósi, hanem alpári.
    Amúgy az M47-es közelebb fut hozzátok, mint az M44-es.”
  • 17. tótkomlósi 2010. december 19. 16:29
    „15. achilleus 2010.12.19. 16:09
    Téged tényleg ki kéne lőni a holdra!
    Ti elérhetők vagytok, Mi nem! Ennyi!
    Te tényleg egy barom vagy!”
  • 16. burgikukac 2010. december 19. 16:10
    „9. hozzászólás szeti 2010.12.19. 15:32 olyannyira nem epitettek autopalyat, hogy meg kiralyi palyaepito ceguk is volt...

    a szo, amit keresel, az atadni, csak agyadra ment kovacs laszlo, medgyesi meg a fleto. de valoban, atadott uj szakasz nem volt, akkor meg viktor is kepes volt megallni, h valasztas elotti hetre tegye a befejezesi datumot, ha torik, ha szakad (ma mar o is vagdosna felkesz palyakon)

    epiteni meg azota se sokat epitettunk (mi, marmint az allam), mert a ppp minden, csak nem sikertortenet. persze neked lehet, h tokmindegy mennyibe kerul pl. az m6 vagy az m5, nekem azonban nem.

    amugy mit kellett volna epiteni 2002-ig, ha az m1 nagyjabol kesz volt es koncesszios palya volt az m1,3,5? ertsd: nem a kormany epiti tovabb. megvettek az m1, m3-at, elkezdtek tovabb epiteni. az m5-ot nem akarta a tulaj eladni, se tovabb epiteni, a felelost keresd 98 elottrol, aki a szerzodest kototte.”
  • 15. achilleus 2010. december 19. 16:09
    „14. hozzászólás Commander-V2 2010.12.19. 16:03
    Én már számoltam, te pedig gondolkodhatnál.”
  • 14. Commander-V2 2010. december 19. 16:03
    „10: ha felépítené az állam akkor 1 év alatt kellene körülbeül fele ennyit kifizetni építési költségként és még az üzemeltetésért fizetni folyamatosan évente száz milliókat. A sózás, kátyúzás is pénzbe kerül. A ppp konstrukcióban a létesítés árának kétszeresét kell kifizetni de nem egyszerre hanem 28 év alatt részletekben és benne van a karbantartás is. Lehet számolni, Narancs Ördög!”
  • 13. JungHeinrich 2010. december 19. 16:00
    „..ehhez tényleg nem kellene fideszezni, ez amolyan összmagyar jelenség impotens,lassú,drága,rosszminőségű mint a politika általában,ennek bármely oldali védelmezői pedig csak azt kapnak amit megérdemeltek.Viktor ,Gyurcsány ugyanaz a szemét...”
  • 12. Commander-V2 2010. december 19. 16:00
    „Gyurcsány idején épült meg Magyarország gyorsforgalmi úthálózatának több mint a fele, ha minden pénzt elloptak volna ahogy a Fidesz állítja egy centi autópálya sem épült volna meg. De mindig a farkas kiállt farkast, a Fidesz féltette a demokráciát és íme most igazából ők azok akik ki akarják herélni az összes ellenőrző szervet, hogy szabadon tudjanak garázdálkodni Szegeden és mindenhol az országban. Miért?”
  • 11. achilleus 2010. december 19. 15:59
    „Ja és ez csak az első, 63 km-es szakasz lett volna. Összességében többet fizettünk volna érte, mint a 4-es metróért (pedig az sem olcsó). Na így jön ide, amit igazságkereső írt, kedves szeti. Egyébként rajtad még a wikipédia is segítene, ha olvasnál: http://hu.wikipedia.org/wiki/M44-es_aut%C3%B3p%C3%A1lya_%28Magyarorsz%C3%A1g%29#cite_note-3”
  • 10. achilleus 2010. december 19. 15:50
    „Ezt viszont még az unokáink is fizették volna. (Még "jó", hogy a válság 2009-ben leállította ezt az eszetlenséget): 2008. december 30., kedd 07:24: A kormány döntése értelmében, ahogy például a teljes M6-os vagy az M3-as Nyíregyháza és ukrán határ közötti szakasza, az M44-es gyorsforgalmi út is ppp-konstrukcióban épül meg. A 63 kilométeres gyorsutat 2012 és 2040 között fogják kifizetni. A kormány zöld utat adott, hogy magántőke bevonásával épülhessen meg az M44-es gyorsforgalmi út Békéscsabától Kecskemétig. Az első, 63 kilométeres szakaszra (Tiszakürt-Kondoros) már az ehhez szükséges hosszú távú kötelezettséget is vállalták - közölte Molnár László, Békéscsaba országgyűlési képviselője. A kormány 2012 és 2040 között ezért a 63 kilométeres útszakaszért évente megközelítőleg 13,6 milliárd forintot fizet a gyorsforgalmi út üzemeltetőjének." http://index.hu/gazdasag/magyar/44m081230/

    ----- ez kb. 380 milliárd forint lett volna, csak a koncessziós díj. 6 milliárd/km.”
  • 9. szeti 2010. december 19. 15:32
    „3. Nem tudom, mi jogon okolod AUTÓPÁLYA ügyben az elmúlt 8 év vezetését. Lehet, hogy sok helyen széthordták a pénzt (sőt, biztos is), de az is tuti, hogy ők építették az ország gyorsforgalmi úthálózatának a háromnegyedét. Orbánék ellenben az előző ciklusban nem építettek autópályát, csak az M7-est újították fel. Tehát kérdezem, mi értelme volt a hozzászólásodnak? :)”
  • 8. szeti 2010. december 19. 15:28
    „Sajnos Békés megye a példa arra, mennyit számít egy gyorsforgalmi út / autópálya egy térségnek, gazdasági szempontból is.

    Csak ezek után nem értem, miért szidják Botkát egyes elvakult fideszes pártkatonák, hogy autópályákat lobbizott Szegednek, illetve nagy hangsúlyt fektet a szegedi infrastruktúra fejlesztésére. Na, pont ezért teszi, mert a befektetők könnyen elérhető, jó közlekedésű, modern városokba szeretnek fektetni. Ennyi.”
  • 7. ts 2010. december 19. 15:18
    „Ezt nem lehet az előző 8 évre fogni. Máshol voltak fejlesztések ez idő alatt is. Szerintem ezért inkább a helyi vezetés okolható.”
26 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Egymilliárd forinttal többet vihetnek haza a politikusok

A politikai ciklus végéig csaknem egymilliárd forinttal vihetnek többet haza a fideszes parlamenti képviselők az új adótörvények és az álláshalmozás miatt. Tovább olvasom