Délmagyar logó

2017. 06. 29. csütörtök - Péter, Pál 24°C | 33°C Még több cikk.

Utolsó jelentés Annáról

Kéthly Anna szociáldemokrata politikus 56-ban disszidál, a titkosszolgálat Pétert, a fiatal irodalmárt küldi utána Brüsszelbe, hogy hozza haza a hetvenes éveiben járó politikust. Végül a fiatalember hite inog meg...
Mészáros Márta új filmje a napokban került a mozikba.

Az ˝Utolsó jelentés Annáról˝ főszerepeiben Eszenyi Enikő és Fekete Ernő.

A híres Napló-trilógia és a Nagy Imre-film után Mészáros Márta továbbra is a huszadik századi magyar történelemben keres hőst filmjeihez. Ez alkalommal Kéthly Annának az életét ismerhetjük meg, akit a rendezőnő szerint senki sem ismert igazán, pedig valójában egy sokszínű, lenyűgöző személyiségről van szó. Anna szociáldemokrata politikus, a Nagy Imre-kormány államminisztere, aki a forradalom emlékéért és a Kádár-rendszer igazi arcának, valódi természetének leleplezéséért harcolt. Majd kénytelen volt 56-ban Brüsszelbe disszidálni.

– Húsz évvel ezelőtt olvastam Annáról. Nem karrierista politikus volt, hanem egy fantasztikus nő, aki hosszú időre eltűnt a süllyesztőbe, nem is beszéltek róla. Egyszerre volt nagyszerű, okos, értékes és tehetséges. Aztán kénytelen volt elhagyni a hazáját. Ez egy olyan történet, hogyha elmondjuk egy angolnak vagy egy franciának, ők egyből rávágják, mi már csináltunk belőle öt-hat filmet. A magyaroknak nagyon távoli volt, és most is az a személye, nagyon keveset tudnak róla. A film forgatókönyvírójával, Pataki Évával egyetértettünk abban, mennyire érdekes is a személyisége. Akkor döntöttük el, megcsináljuk a filmet – foglalta össze a rendezőnő a film előzményeit.

Az utolsó jelentés Annáról azonban nem pusztán történelmi film. Nem Kéthly Anna kivételes politikai pályafutására fókuszál, hiszen főszereplőit nemcsak a fontos történelmi pillanatok átélése közben láthatjuk, hanem megismerhetjük magánéletüket is.

– Mindig el akartam mondani valamit a 70-es évekből, de egy kicsit félve készült el a film, nem voltam benne biztos, hogy meglesz az érdeklődés iránta – tette hozzá a jelenleg hetvenhét éves rendezőnő.

Tények, kitalált elemekkel

A valós tényeken alapuló – ám fikciós elemekkel tarkított – történet férfi főhőse az irodalmár Péter (Fekete Ernő alakítja), aki azt a feladatot kapja a titkosszolgálattól, hogy menjen ki Brüsszelbe, lépjen kapcsolatba az emigrációban élő idős szociáldemokrata politikussal, és hozza haza őt Magyarországra. Kettejük találkozása igazi szellemi párbaj, amelyen keresztül régi emlékek, mélyen eltemetett érzelmek kerülnek felszínre, ezáltal idézve fel a nézőben egy régvolt történelmi korszak emlékét. Péter az asszonyon keresztül felfedez egy másik Magyarországot.

Kezdetben ő győzködi Annát arról, hogy térjen haza, úgysem fog semmi megváltozni, ne legyen továbbra is illúzióinak rabja, végül azonban a fiatalember gondolkodása változik meg.

A forgatókönyvön Mészáros Márta mellett Pataki Éva is rengeteget dolgozott, akinek munkáját történészek segítették.

– Sok-sok élményem van Mártával, köztük, hogy együtt dolgozhattunk. Rendkívül érdekelt a történet, hisz nem sok olyan film van, aminek az egyik fő vonala a hit. Annának ugyanis hinnie kellett valamiben, ami már nem létezik. Aztán a másik dolog, hogy Anna és a fiatal irodalmár kapcsolata az ismerkedéstől egészen az elmúlásig tart. Ráadásul Sándor Pál kérte, egy férfi menjen a politikusnő után, ne pedig egy diáklány, ami az eredeti ötletünk volt – fogalmazott Pataki Éva.

– Ha nem jött volna Eszenyi Enikő, akkor nem csináltam volna meg a filmet – vallotta Mészáros Márta rendező.
– Ha nem jött volna Eszenyi Enikő, akkor nem csináltam volna meg a filmet – vallotta
Mészáros Márta rendező.

Eszenyi nélkül nem!

A korabeli díszletek között játszódó első magyar besúgótörténet nagyszerűen és érzékletesen ábrázolja a hetvenes évek magyar társadalmát és annak különös légkörét is. Ehhez jönnek hozzá a páratlan színészi alakítások, melyek közül kiemelkedik Eszenyi Enikő hihetetlen átalakulása a fiatal, majd az idős Kéthly Anna szerepében.

– Ha nem jött volna Eszenyi, akkor nem csináltam volna meg a filmet. Én eleve nagyon hűséges vagyok a színészeimhez, mondhatni ezért került a stábba Czinkóczi Zsuzsa és Kováts Adél is. Ennek ellenére ha nincs Enikő, én nem csinálom meg a filmet. Enikő érett, sokoldalú, magának való, kemény és mégis bűbájos egyéniség. Csak ő játszhatta el Kéthly Anna szerepét – fogalmazott Mészáros Márta. Eszenyi Enikőnek viszont egyáltalán nem volt könnyű dolga, el kellett tudni játszania Annát fiatalon és idősen egyaránt. Az öregedés folyamatát végül sikerrel vette a színésznő.

– Sokat beszéltünk Mártával az öregedésről, hogy miként is fogjuk megoldani, és hangsúlyozom, itt nem volt annyi pénz rá, mint a Benjamin Buttonban Brad Pitt megváltoztatására. Úgy döntöttünk, nagyon kevés eszközzel próbáljuk megvalósítani az öregedést. Kéthly Annát úgymond leutánozni nagyon nehéz feladat. A szerep miatt egy idősek otthonába látogattam, és egész nap néztem, figyeltem az időseket, hogy miként mozognak, hogy tartják a fejüket, hogyan esznek. Majd kikérdeztem a gondozókat, és megtanultam csoszogni, úgy járni, mintha a hetvenes éveimben tenném. Az ősz, rövid haj segítségével pedig lettem, amilyen.

Öregíteni egyébként mindig egyszerűbb, mint fiatalítani – fogalmazott Eszenyi Enikő, aki örömmel mondott igent a rendezőnő felkérésére.

Mészáros Márta pedig hasonlóképpen örülhetett, hogy egy ilyen sokszínű egyéniség került Kéthly Anna karakterébe.

– Enikő szeme annyira megöregedett, mikor játszania kellett, hogy a sminkeseknek még szóltunk is, hogy kevesebb ráncot tegyenek az arcára. Aztán a forgatások után, mintha semmi sem történt volna, ismét tündökölt – tette hozzá mosolyogva Mészáros Márta.

Arról nem is beszélve, milyen elégedett volt, mikor a fiatal irodalmár szerepébe Fekete Ernőt választotta. Ernő szerint ez volt élete nagy szerepe.

– Ha jól tudom, utoljára kerültem a stábba, sokáig nem volt tisztázott, ki is fogja játszani az irodalmár szerepét. Márta találkozásunk alkalmával azt mondta: mikor meglátott egy rácsos ajtó mögött, rögtön tudta, hogy nekem fogja adni a szerepet – tette hozzá a rendezőnő szavaihoz Fekete Ernő.

A történetben Brüsszelbe küldött Péter testvérét nem más, mint Ladányi Jákob, Mészáros Márta unokája játssza.
A történetben Brüsszelbe küldött Péter testvérét nem más, mint Ladányi Jákob, Mészáros Márta unokája játssza.

A nagyi filmjében

A történetben Brüsszelbe küldött Péter testvérét nem más, mint Ladányi Jákob, Mészáros Márta unokája játssza. Lényegében ez az első nagy szerepe, de nem áll távol tőle a filmezés és a szereplés sem.

– Ez volt az első komolyabb szerepem, itt nagyon oda kellett figyelni mindenre. Mikor az első jelenetemet vettük fel, szinte alig kaptam levegőt a kamerák előtt, annyira bennem volt a stressz és a félelem. Rettegtem a feladattól, de aztán feloldódott a hangulat a forgatások alatt, sőt nagyinak köszönhetően szinte családias is lett – fogalmazott Ladányi Jákob, aki nem akárhogyan emlékezhet majd vissza első igazi filmszerepére.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Fidesz szerint szemfényvesztés az MSZP krízisalapja

Szemfényvesztésnek tartja a Fidesz a szocialisták krízisalapját, ami az ellenzéki párt szerint… Tovább olvasom