Délmagyar logó

2017. 11. 18. szombat - Jenő 5°C | 8°C Még több cikk.

Vásárlói kedv a világhálón

Az interneten vásárlók köre 2001-ben a megelőző évhez képest 40 százalékkal 75 ezerre bővült, az elkövetkező években pedig ennél még dinamikusabb növekedés várható – állítja a Netsurvey Internetkutató Intézet 25 ezer fő megkérdezésével 2002 első negyedévében készült felmérése alapján.
Bokker Sándor, az intézet ügyvezető igazgatója a kutatásról tartott szerdai sajtótájékoztatón elmondta: az internethez hozzáférők öt százaléka vásárolt már elektronikus úton. A szakember becslése szerint az elkövetkező években 200–250 ezren terveznek vásárlást a világhálón keresztül.

A GKI korábban közölt adatai szerint az on-line kiskereskedelem árbevétele 2001-ben 5,4 milliárd forint volt, ami ötszöröse az előző évinek. A gazdaságkutató társaság 2002-re az előző évi érték duplájára számít. Bokker Sándor kifejtette, hogy az interneten leggyakrabban vásárlók a 18–29 évesek közül kerülnek ki, ehhez a korcsoporthoz kötődik a vásárlások 37 százaléka. Nem szerint a férfiak a jellemzőbb on-line vevők, a női vásárlások csupán 30 százalékot tesznek ki.
– A világhálón keresztül lebonyolított vásárlások mintegy 90 százalékát a fővárosból és a nagyobb településekről kezdeményezik, a kisebb községekben élők csupán 10 százalékkal részesülnek az on-line kiskereskedelemből – mutatott rá a szakember. Vélekedése alapján az elkövetkező egy-két évben még biztosan főként a 18–29 éves korcsoportból, azon belül is a férfiakból kerülnek ki az új on-line vásárlók, ám 2004–2005-től várhatóan egyre inkább a nagyobb városok la
kóiról a kisebb községekben élőkre helyeződik át a hangsúly.

– Amíg az internetes vásárlók jelentősebb részét, mintegy negyedét jelenleg a vállalkozók, azok vezetői, illetve a szellemi tevékenységet végzők adják, addig a vásárlást tervezők főleg tanulók – mutatott rá az ügyvezető igazgató.
A kutatás adataiból kiderül, hogy a legtöbben, mintegy 40 ezren vettek már interneten könyvet, de 10 ezernél többen szereztek be számítógépes eszközt, ételt vagy szórakoztatóelektronikai készüléket.
A vevők 46 százaléka 3–10 ezer forint közötti értékben választ terméket, az ennél olcsóbban, illetve a drágábban vásárlók aránya körülbelül azonos. A fizetés módjára legelterjedtebb az utánvét, ezt a módot vásárlók 75 százaléka preferálja. Átutalással az on-line vevők mintegy 15 százaléka fizet.

A Netsurvey felmérésében kitér a termékek beszerzése előtti tájékozódás forrásaira is. A legtöbben könyvről és CD-ről szereznek be információt, utána az utazás, majd a banki, pénzügyi szolgáltatás, az autó, lakás és az ingatlan következik. Információk szerzéséhez a legismertebb magyar kereső az Altavizsla, megelőzve az Origót és az Indexet. Az on-line vásárlásokat leginkább visszatartó tényezőként a kutatást végző intézet az internet iránti bizalmat tartja, ami a válaszadók egyharmadát riasztja el az elektronikus kereskedelemtől. Az emberek 5–5 százalékánál az újítókedv és az internethez való hozzáférés lehetősége hiányzik.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Alkohol és drog: mégis van kiút!

Neves előadók erősítették meg minap a pannonhalmi apátságban az egyháziaknak, világiaknak rendezett… Tovább olvasom