Délmagyar logó

2016. 09. 27. kedd - Adalbert 10°C | 20°C

VDSZSZ: sikeres volt a hétfői sztrájk

Sikeresen hirdette meg sztrájkját hétfőn a VDSZSZ, eredménye a munkabeszüntetésnek azonban csak akkor lehet, ha a kormány - legkésőbb a kollektív munkaügyi vita keddi tárgyalásán - visszavonja a közösségi közlekedés átalakítására tett minden javaslatát - mondta el Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke sajtótájékoztatón hétfőn.

Hozzátette: a VDSZSZ sztrájkbizottságának döntése alapján a hétfőn nulla órakor megkezdett sztrájkot az ország teljes területén felfüggesztették reggel 9 órakor, azonban ha kedden eredménytelenek lesznek a tárgyalások, a szakszervezet mérlegelni fogja a munkabeszüntetés folytatásának lehetőségét.

Ismertette: körülbelül 1.500 munkavállaló vett részt a hétfői sztrájkban, akik pont elegen voltak ahhoz, hogy stratégiai pontokon bénítsák meg az ország vasúti közlekedését.

Kifogásolta ugyanakkor, hogy információi szerint sok állomáson leváltották a sztrájkoló munkavállalókat - ami törvénytelen -, míg olyan eset is akadt, ahol a tervek szerint jövőre megszűnő állomás vezetői álltak be dolgozni a sztrájkoló vasutasok helyett.

Az elégséges szolgáltatásokról folytatott tárgyalások Gaskó István szerint azért nem voltak sikeresek, mert a MÁV nem volt hajlandó elfogadni az április 30-i megegyezést, így a káoszért csak a vasúttársaság tehető felelőssé.

A VDSZSZ továbbra sem tartja megalapozottnak a közösségi közlekedés kormány által tervezett átalakítását, mivel úgy vélik, hogy ilyen nagyságrendű döntéshez több éves előkészítő munkára van szükség.

Gaskó István szerint az átalakítás hatásai csak a következő kormány ideje alatt mutatkoznak meg, így a jelenlegi kormány semmilyen felelősséget nem vállal döntéséért.

A minisztérium által a szakszervezet részére megküldött 2009/2010-es menetrendtervezetről elmondta: a kormány egyelőre 30, összesen 1.019 kilométer hosszú vasútvonalat akar megszüntetni, ezek azonban csak 1-2 milliárdos megtakarítást jelentenének. Ezért várhatóan még számos vonalat megszüntet a kormány, hogy elérje a tervezett 40 milliárd forintos megtakarítást.

-----

Hétfőn reggel  9 órakor felfüggesztette a nulla órától meghirdetett sztrájkot a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) - közölte a MÁV.

A közlemény szerint a menetrend szerinti vasúti közlekedés  helyreállítása a késő délutáni órákra várható.

Korábban írtuk:

Hétfőn hajnalban szinte az egész országban leállt a vasúti forgalom azt követően, hogy nulla órakor a VDSZSZ megkezdte "időben és térben is gördülő" sztrájkját, a műszakváltásokkal azonban egyre több vasutas veszi fel a munkát, így számos helyen már megindult a közlekedés.

Hétfőn reggel fél nyolckor Szegeden és térségében, valamint Nyíregyházán már beszüntették a sztrájkot, Nagykanizsán nem sztrájkoltak, Szombathelyen pedig olyan kevesen csatlakoztak a munkabeszüntetéshez, hogy az állomásról minden vonat elindult. Pécsről szintén indulnak vonatok, Barcs felől azonban nem érkezett szerelvény.

A MÁV szerint a budapesti pályaudvarokon is közlekednek a vonatok és az InterCity-k is elindultak.

A GYSEV vonalain is járnak a vonatok, az InterCity-k is közlekednek Sopron és Budapest között.

A VDSZSZ sztrájkja miatt a BKV nem érzékelte buszforgalmának növekedését hétfőn reggel, de figyelik az érintett vonalakat, így ha szükség van rá újabb járműveket állítanak forgalomba.

A Népligeti buszállomáson a megszokottnál több utas van, a Volánbusznak tartalék járműveket kellett átcsoportosítania a sztrájk miatt.

-----

Szeged és Békéscsaba állomáson valamennyi forgalmi dolgozó beszüntette a munkát. A szegedi vonalon Kiskundorozsma állomásról indulnak, illetve érkeznek a vonatok.

A Budapest-Veresegyház-Vác, a Hatvan-Salgótarján-Somoskőújfalu, a Kisújszállás-Kál-Kápolna, a Nyíregyháza Vásárosnamény, a Vásárosnamény-Záhony vonalakon, valamint Mátészalka állomáson a forgalmi személyzet sztrájkol.

Reggel négy órától Kőbánya-Felső állomás nem indít és nem fogad vonatokat, így a Hatvan és az Újszász felől érkezők csak Rákos állomásig jutnak el.

Gaskó István, a VDSZSZ  elnöke vasárnap sajtótájékoztatón jelentette be a hétfőn nulla órától kezdődő sztrájkot, tiltakozásul a közösségi közlekedés átalakításával kapcsolatos kormányzati tervek és az ezzel járó elbocsátások ellen.

Mivel a még elégséges szolgáltatásról pénteken nem sikerült megállapodni, így a vonatok közlekedése várhatóan kiszámíthatatlan lesz a sztrájk idején.

A sztrájk üzemkezdettől határozatlan ideig tart. Az üzemkezdet időpontja területenként eltérő, 0 és 6 óra között van.

Az MTI kérdésére vasárnap több Volán-társaságnál közölték:  mentesítő járatokat indítanak, hogy enyhítsenek a vasutassztrájk miatti közlekedési gondokon. Mások mellett a Pannon Volán, a Tisza Volán, a Kunság Volán és a Szabolcs Volán indít mentesítő járatokat, míg Hajdú-Bihar megyében a forgalmi helyzettől teszi függővé a Volán, hogy indít-e pótlóbuszokat.

A BKV vasárnap azt közölte az MTI-vel, hogy az esetleges utasforgalom-növekedés miatt járműátcsoportosítást hajt végre, továbbá a BKV egyes járataira fel lehet szállni a vasúti bérlettel. Így lehet utazni bérlettel a 2-es, illetve 3-as metrón, a Gödöllői és Ráckevei HÉV-en, az 1, 1A, 3, 4, 6, 12, 14, 19, 28, 37, 37A, 62, 62A villamosokon és a 7, 7E, 33, 33E, 54, 55, 68, 84E, 88, 89E, 94E, 97E, 98, 98E, 103, 114, 160, 161, 161A, 162, 162A, 262, 168E, 169E, 172E, 173, 173E, 176E, 198, 200E, 201E, 202E, 213, 214, 260, 261E, 272, 276E és 294E jelzésű autóbuszokon.

Még korábban írtuk:

Semmi biztosat nem tudnak. A Dél-Alföldön is lesz hétfőn vasutassztrájk - csupán ennyit lehet tudni biztosan vasárnap a VDSZSZ által bejelentett akcióról. Nincs információ arról, hányan csatlakoznak a munkabeszüntetéshez.

Sigulinszki Tibor, a MÁV-szóvivője a delmagyar.hu-nak elmondta: a vasúttársaság megpróbálja megszervezni a közlekedést úgy, hogy óránként vagy másfél óránként egy-egy vonatot elindíthassanak. A korábbi sztrájkok idején Szeged helyett Kiskundorozsmáról indították a vonatokat.

Az üzemkezdet időpontja területenként eltérő, 0 és 6 óra között lehet, e szerint a határozatlan ideig tartó, úgynevezett gördülő sztrájk eltérő időpontokban kezdődhet. A munkabeszüntetéssel a közösségi közlekedés átalakításával kapcsolatos kormányzati tervek és az ezzel járó elbocsátások ellen tiltakoznak - mondta sajtótájékoztatóján a szakszervezeti vezető.

Gaskó István utalt arra, hogy a sztrájkbizottság vasárnap értékelte a helyzetet, és döntött a folytatás időpontjáról.

A VDSZSZ elnöke kitért arra, hogy szombaton 18 óra után a MÁV-tól elektronikusan megkapták a jövő évi menetrend tervezetet, amelyhez mellékelték a felszámolandó vonalakat is, eszerint 30 vonalon szűnik meg a személyszállítás a decemberben életbe lépő menetrendben.

Paródiának nevezte, ahogyan a vasútvonalak bezárását kezeli a szaktárca. Tapasztalatuk szerint ahol a "pártember" erősen "odacsapott az asztalra", ott nincs vonalbezárás.

A VDSZSZ visszautasítja, hogy "bratyi módon" döntsenek a vasutasok tízezreit, az utasok százezreit érintő vasúti közlekedésről - mondta Gaskó István.

Utalt arra, hogy az autóbusz-közlekedésben is 4,5 milliárd forinttal kevesebb állami költségtérítést akar a kormány adni jövőre, ami 20-30 százalékos kapacitáscsökkenést jelenthet a Volán-társaságoknál. A vasútnál a 40 milliárd forint megvonás, a vonalbezárások a vasutas-munkahelyeket is veszélyeztetik. A pályavasútnál mintegy 5.000 dolgozót - többségében forgalmi szolgálattevőket, váltókezelőket, kocsirendezőket érint a leépítés, de MÁV-csoportszinten ez akár tízezer is lehet.

A szakszervezet számítása szerint a 30 vasúti vonal bezárása megközelítően 1 milliárd forint, vagy még annyit megtakarítást sem jelent, ebből a 40 milliárd forint megvonást nem lehet megoldani, így további megszorítások, elbocsátások várhatók a vasútnál.

Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke szerint a közlekedési minisztériumban azok az emberek, akik a közösségi közlekedés átalakításával foglalkoznak, nem értenek hozzá, politikai hiúságból vállalták el a posztot, nem törődnek a következményekkel. Az ígéreteiket nem tartják be, a vasút átalakítása előtt érdemi tárgyalásokat nem folytattak a szakszervezettel.

A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium szombaton azt közölte az MTI-vel, hogy a jövő évi közszolgáltatási szerződésben foglalt megrendelés alapján az érdekképviselet által vélelmezett háromezer kilométert mintegy kétszeresen meghaladó mértékű hálózaton indul vasúti személyszállítás. Az ebből a megrendelésből kimaradó települések pedig autóbuszos szállítással, a jelenleginél magasabb színvonalon lesznek elérhetők - tették hozzá. Közölték azt is, hogy a rendelés nélküli szárnyvonalakon igény esetén tovább folytatódhat a teherforgalom és helyi vállalkozásban akár a személyszállítás is.

A közlekedési tárca úgy ítéli meg, hogy sztrájk helyett célszerű lenne a tárgyalásokat az előre meghatározott rend szerint tovább folytatni.

A kormányzati oldal október 20-án visszavárja a tárgyalóasztal mellé a VDSZSZ képviselőt is, és reméli, hogy a szakszervezet eláll a hibás okkal vagy hamis ürüggyel meghirdetett munkabeszüntetéstől - zárja közleményét a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium.

Kérdésre válaszolva Gaskó István a vasárnapi sajtótájékoztatón elmondta, hogy hétfőn kiszámíthatatlan lesz a vasúti közlekedés, ezért nem érdemes vonatot igénybe venniük az utasoknak, mivel a sztrájk alatt a vonatok nagy része nem fog közlekedni, amelyiket pedig elindítják, bizonytalan lesz, hogy meddig jut el.

A sztrájk támogatottságára vonatkozó kérdésre Gaskó István közölte: a forgalmi szolgálatban lévők 80 százaléka, a VDSZSZ-hez tartozók teljes egészében sztrájkolni fognak. Elképzelhető, hogy a sztrájkban lesznek regionális különbségek, de összességében a vasúti közlekedésre nem lehet számítani, a tehervonatokat sem engedik majd tovább - hangsúlyozta Gaskó István.

Olvasóink írták

104 hozzászólás
  • 104. Misi72 2009. október 20. 18:34
    „A vonal bezázással nem értek egyet.Mert a vidéktöl mindent elvesznek.Amit meg sporolnak azt elherdéják végkielégítésre. Miért nem az irodaházban illetve magukat építik le Az embereket aval etetik,hogy az adófizetök pénze megy el. Ez igaz de nem jó helyen kezdik a meg szorítást. Jó menetrendel meg lehetne oldani. De tudatosan teszik tökre a vasutat.Enyire képesek!!!”
  • 103. maradando 2009. október 19. 23:38
    „"Szegény" Gaskó István úgy jár mint a pásztor fíú aki háromszor is farkast kiált,de már senki nem hisz neki ! És ha tényleg baj lesz, nem áll mellé senki ! Hiteltelenné válik miatta a VDSZSZ-is. Sajnos !”
  • 102. aranka2 2009. október 19. 23:20
    „A sztrájk természetesen nem olt sikeres, két óra alatt megbukott. Gaskó és bandája meg tovább menetel az ország ellen. Grat nekik!”
  • 101. rozator 2009. október 19. 19:51
    „Sikeres volt a sztrájk, ezért abbahagytuk!”
  • 100. rozator 2009. október 19. 19:40
    „Éljen Gaskó! Minimálbérből!”
  • 99. KovácsPistike 2009. október 19. 19:07
    „"Bratyi módon"
    "Paródia"
    "Tapasztalatuk szerint ahol a "pártember" erősen "odacsapott az asztalra", ott nincs vonalbezárás."

    Demokrácia=demokraták +erkölcs”
  • 98. KovácsPistike 2009. október 19. 17:56
    „Csodálkozunk, hogy a fiatalok nem akarnak tűzoltók, katonák, vasutasok, stb. lenni?

    Demokrácia=demokraták+erkölcs”
  • 97. achilleus 2009. október 19. 16:26
    „Aztán a kapuban csak átvették. Most nem jött be az MTV székházas bolsigyurcsány provokáció. De, ami késik, nem múlik. Nagyon hamar be fog telni a pohár. Dolguk lesz a tűzoltóknak, ha munkájuk nem is.”
  • 96. trainman 2009. október 19. 16:16
    „96. hozzászólás achilleus 2009.10.19. 16:08

    Állítólag a rendőrök már készültek az összecsapásra, mert egy MSZP-és képviselő se ért rá átvenni a petíciót, és a tűzoltók kicsit idegesek lettek.”
  • 95. achilleus 2009. október 19. 16:08
    „Azért ez a cikk is feljöhetne a főoldalra:
    http://www.delmagyar.hu/belfold_hirek/tuzoltok_tuntettek_a_parlament_kozeleben/2120913/”
  • 94. ifj. Nagy Gábor 2009. október 19. 15:59
    „92. trainman 2009.10.19. 15:19
    "Kilehet emelni bizonyos részeket, ahogy te is tetted, és én is tudok idézni olyat, ami az én igazamat bizonyítja."

    Persze, például ezt is ki akartam emelni:

    "A másik gyógymód ennek épp az ellenkez?je: életet lehelni az "elárult sínekbe", vagyis az egész országra kiterjeszteni a s?r?, ütemes menetrend szerinti közlekedést a legközelebbi menetrendváltáskor. A menetrend betartása, az állomások és megállóhelyek rendbetétele, parkolók kialakítása, a járm?vek tisztítása, az állomási és vonatszemélyzet kulturált és határozott fellépésének megkövetelése nem jelent egetver? költséget, viszont látványos és vonzó az utas számára. Ugyanakkor a pályaállapot és a teljes vasúti infrastruktúra folyamatos javításával, a járm?park cseréjével fejleszteni kell a vasúti szolgáltatás min?ségét, csökkenteni az eljutási id?t, növelni az utas komfortérzetét."

    De ez alá került volna az, hogy kevés pénzzel az alapvető strukturális gondokat és az adottságokat nem tudod megoldani, ha meg sok pénzed van... és onnantól már ott van, amit írtam, hogy hol is hasznosulna vajon jobban a sok pénz?”
  • 93. trainman 2009. október 19. 15:54
    „Összesen mintegy 1000 kilométeren, 32-33 vasúti szakaszon nem kíván személyszállítási megrendelést adni a közlekedési tárca a MÁV-nak, egyebek között nem javasolják Salgótarjánból, Egerből, Szekszárdról és Hódmezővásárhelyről a vasúti megrendelést a központi régióba, helyette az autópályán gyorsabb autóbusz-eljutási lehetőséget teremtenek - mondta Antali Károly közösségi közlekedésért felelős kormánybiztos hétfőn háttérbeszélgetésen Budapesten.

    MTI”
  • 92. trainman 2009. október 19. 15:22
    „mattil merre vagy? Nemsokára megyek dolgozni, és nagyon várom válaszod!

    "Kíváncsi" jeligére a Délmagyarország online-ra!”
  • 91. trainman 2009. október 19. 15:19
    „89. hozzászólás ifj. Nagy Gábor 2009.10.19. 15:06

    Az biztos, vitázni kell ezekről a problémákról, és én a vitát hiányolom legfőképpen a mostani döntéseknél.
    Semmi hatástanulmány, semmi társadalmi vita, mintha ez nem is demokrácia lenne, és azt sem hiszem, hogy minden csak a pénzről szól!
    Vagy igen?

    Nekem ebből a cikkből más jött le, mint neked, de persze ez nem gond, nem vagyunk egyformák.
    Kilehet emelni bizonyos részeket, ahogy te is tetted, és én is tudok idézni olyat, ami az én igazamat bizonyítja.

    A lényeg számomra az, hogy nem lehet ilyen ripsz-ropsz megcsinálni valamit, mint ahogy a mostani kormány akarja!
    Főleg úgy, hogy nagyon valószínű, mennek a lenesbe nemsokára, úgyhogy nem kellene ilyen nagy volumenű változtatásokba kezdeniük!”
  • 90. achilleus 2009. október 19. 15:15
    „87. hozzászólás trainman 2009.10.19. 14:29
    Sokáig tartott valóban és egy 3, azaz HÁROM évre szóló MEGÁLLAPODÁSSAL végződött.
    Na erre EZ az MSZP SOHA nem lesz képes, mármint MEGÁLLAPODNI. /Úgy persze, hogy a megállapodást be is tartsák./”
  • 89. sauron2 2009. október 19. 15:10
    „gaskónak biztos megérte sztrájkolni! ő megkapja a maga lóvéját a piszkos munkátmeg a vasutasok csinálják, bár mostanság inkább gaskó a közellenség!”
  • 88. ifj. Nagy Gábor 2009. október 19. 15:06
    „39. trainman 2009.10.18. 20:40
    "Ezt érdemes elolvasni!

    ifj Nagy Gábornak is! :)"

    Pár hete már olvastam, de most sem tűnik meggyőzőbbnek, mint akkor... Sőt, igazából pontosan a vonalbezárókat támasztja alá:

    "A mellékvonalak szerepe az akkori gazdasági élethez alkalmazkodva elsosorban a nagytömegu mezogazdasági termények elfuvarozásában volt, a személyszállítás jelentosége elenyészo volt. Ezért a vasutak foleg a nagybirtokok gazdasági központjait közelítették meg, amelyek sok esetben nem a települések közelében voltak. Befolyásolták ezt a körülményt olyan eloírások, amelyek bizonyos nagyobb távolságot kötöttek ki a település és a vasút között (idegenkedés az újdonságtól)."

    Pontosan ez most a baj, amikor már szinte csak személyszállítás van. Nem erre készült, nyilván nem is alkalmas rá a mai körülmények között.

    Ez viszont vitatható:

    "A bezárni tervezett 2000 km-nyi vasútvonalon naponta mintegy 500 járatpár közlekedik a személyszállításban. Ha ezt azonos színvonalú közúti tömegközlekedéssel akarnák pótolni, végiggondolták-e a "vasútbezárók" a következményeit út, útforduló, autóbusz, gépkocsivezeto stb. tekintetében? Csak autóbuszból majd´ 100 kellene a forgalom lebonyolításához!"

    Még ha fel is tesszük, hogy igaz a 100 autóbusz, azoknak nem kellene külön infrastruktúrát fenntartani, jobb rágyaloglási távolságokat biztosítanának, a komfortszintjük is valószínűleg nagyobb lenne, nem kellene nekik annyi élőmunka-igény (váltóállító, fszt, jv stb.).

    "A magyar vasút gyógykezelését kétféleképpen lehet megtenni: az egyik a megkezdett vasútbezárások folytatása, amelynek egyenes következménye a vidék életfeltételeinek további romlása, a munkanélküliség növekedése és a halálozási statisztikák rohamos emelkedése"

    Egészen biztos, hogy ezektől a mellékvonal menti meg a vidéket a rajta 30-cal döcögő Bz-vel??

    Mert ha van párszázmilliárdunk az adott régióra, akkor biztos az a legjobb, ha abból szinte komplett új nyomvonalakon új vasútvonalakat építünk, veszünk új járműveket, még villamosítjuk is az egészet? Ettől majd jó lesz az ott élőknek?

    Vagy ha ugyanezt a pénzt munkahelyteremtésre, iskolafelújításra, épületgépészeti felújításra, művelődésiház, orvosirendelő építésére, kórházmegtartásra, útépítésre fordítjuk?

    Nem biztos, hogy ha felteszed a kérdést egy falusi/kisvárosi embernek, akkor a vasutat fogja választani. A vidék élete vagy halála az 1800-as évek közepétől kb. a 20. századik második feléig talán tényleg a vasúton múlt, ma már nem, és ez nem is fog megváltozni, amíg hatalmi szóval be nem tiltjuk a közúti közlekedést, de az kb. tízszerannyi embert érintene hátrányosan, mint a vasútvonal bezárása.

    De ketté kell választani a dolgokat. A mellékvonalak egy részének bezárása szükségszerű, viszont nem ez fogja megoldani a MÁV-csoport bajait. Az egy másik történet. Azonban ettől még nem indokolatlan a vonalbezárás sem.”
  • 87. makákó 2009. október 19. 14:49
    „NE JÁRJUNK VONATTAL!!!
    ergo---> csődbe megy a MÁV---->privatizálják--> működni fog--->drágább nem lehet, mint a busz, mert akkor végképp nem jár majd vele senki.
    Ha nem vonatozik senki, akkor minek vasutas? Minek Gaskó?

    www.oszkar.com a tömegközlekedés jövője!!!”
  • 86. trainman 2009. október 19. 14:29
    „86. hozzászólás mattil 2009.10.19. 14:21

    Nem akarok belelátni semmit, hanem számomra, és sok más ember számára az MSZP teljesen hitelét vesztette, és ha megszólalnak akármilyen ügyben, akkor az ember már úgy van vele, hogy az ellenkezőjét hiszi el, mint amit mondanak.
    Szerintem értetted te mire céloztam, bár lehet, nem ment át az irónia a világhálón hozzád.

    Mi a véleményed a Fidesz kormány idején tartott sztrájkról, amit szintén a VdSzSz tartott, és nagyon sokáig tartott, és az MSZP támogatta?
    Erre várom megtisztelő válaszod!”
  • 85. mattil 2009. október 19. 14:21
    „Trainman! Elolvastam még egyszer, de seholsem láttam benne olyan, hogy az Mszp jó, az Mszp szép, az Mszp csodás, vagy bármi más hasonlót. Te miért látsz bele ilyesmit? Talán azért mert bele akarsz?”
104 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Felgyújtottak egy lakatlan házat Szolnokon

Az elsődleges vizsgálatok szerint szándékos gyújtogatás miatt gyulladt ki egy lakatlan ház hétfőn… Tovább olvasom