Délmagyar logó

2017. 04. 30. vasárnap - Katalin, Kitti 5°C | 16°C Még több cikk.

Veszélyes az autós mobilozás

Bár vannak kutatások, amelyek szerint még a kihangosított mobilozás is veszélyes vezetés közben, a pszichológia szerint csak a megosztott tevékenység, nem a megosztott figyelem veszélyes. Megyénkben kevés balesetet okoznak a volán mellett mobilozók, ám jó néhány sofőrt megbírságolnak a szabályszegés miatt.
A vezetés közben kézben tartott mobil – szabálysértéssel büntethető. Fotó: Schmidt Andrea
A napokban felbukkant sajtóhír: amerikai kutatók megállapították, hogy autóvezetés közben mobiltelefonálni legalább annyira kockázatos, mint ittasan vezetni. A tengeren túl folytatott kísérlet szerint nincs különbség a kézben tartott telefon és a kihangosított készülék használata között. Kiderült: a mobiltelefonon beszélőknek még kihangosító használata esetén is éppen annyira romlott a figyelme, mintha ittak volna, és nagyobb valószínűséggel okoztak közúti balesetet.

Rendszeres ellenőrzés

Bár balesetveszélyes tényezőnek tartják, mégsem a karambolok vezető okaként regisztrálják a magyar rendőrök a vezetés közben folytatott mobilbeszélgetést. Neparáczki László rendőr századostól, a Makói Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályának helyettes vezetőjétől megtudtuk: körzetükben még egyetlen közúti balesetet sem okoztak azzal, hogy telefonálás miatt megoszlott a sofőr figyelme.

– Ennek ellenére kollégáink rendszeresen ellenőrzik, hogy vezetés közben kézben tartott mobillal telefonál-e a sofőr, és havonta egy-két szabálysértési eljárás el is indul ilyen ügy miatt. Ám tudni kell, hogy hasonlóan veszélyes minden más tevékenység, ami elvonja a vezető figyelmét az úttól, hiszen volt már rá példa, hogy autója CD-tárában böngésző, vagy a hátsó ülésen utazó kutyájával foglalkozó sofőr okozott balesetet. A volán mellett nagyon oda kell figyelni a megosztott tevékenységekre – fogalmazott az osztályvezető-helyettes.

Csökkent reakcióidő

Az ember tud több, automatikussá vált tevékenységet is végezni egyszerre, de az automatizmust megtörő, ma-
nuális cselekvés, a tekintetet konkrétan elvonó tettek bizony jelentősen csökkentik a reakcióidőt, a reagáló képességet vezetés közben, tudtuk meg Holcsik Erzsébet pszichológustól. Ám a beszélgetés, a zene- vagy beszédhallgatás nem feltétlenül csökkenti a sofőrök figyelmét, és semmiképpen nem osztja meg azt.

Vizuális figyelem

– Az ember automatikus és szelektív figyelemmel is rendelkezik, ez utóbbi azonban jóval kimerítőbb az automatikusnál, és vezetés közben a telefonálás mindenképpen szelektívnek minősíthető. Ezzel szemben a jármű vezetése, bár sok, egymástól különböző tevékenységet is magában foglal, gondoljunk csak a pedálok, váltó egyidejű kezelésére, miközben a vizuális figyelem is kötött, összességében rutinná, automatikus cselekvéssé válik. Ezért adottságtól függetlenül problémás egy ilyen összetett folyamatot megtörni a kézbe vett mobiltelefon kezelésével, míg mondjuk a beszélgetés, akár a kihangosító használata nem sorolható a szelektív figyelmet igénylő tevékenységek körébe – mondta a szakember.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Több önkormányzati ingatlan

A Központi Statisztikai Hivatal tájékoztatója szerint a Győr-Moson-Sopron megyei önkormányzatok… Tovább olvasom