Délmagyar logó

2017. 08. 23. szerda - Bence 15°C | 25°C Még több cikk.

Vonatkatasztrófa fenyegetett - közleményt adott ki a MÁV

Feltehetően emberi és műszaki hibák együttesen vezettek oda, hogy Tura állomásról egy sebesvonat helytelen vágányra "haladt ki" hétfőn este, és emiatt Aszód és Tura állomás között az InterCity egy másik vonattal szemben közlekedett - közölte a MÁV pénteken.

A közlemény szerint az azonnal megkezdett, a MÁV biztonsági szakemberei által vezetett helyszíni vizsgálatok során már megállapították, hogy a sebesvonatot a váltók a vonat kihaladásakor nem a megfelelő vágányra vezették. A forgalomirányító a tévedését érzékelve - a MÁV szerint - felelősen és gyorsan járt el: azonnal értesítette a fő üzemirányítót, és így intézkedni lehetett a vonatok megállításáról. Ezzel sikerült megelőzni balesetet. A két vonat 1630 méterre állt meg egymástól.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) bevonásával vizsgálat indult az esemény körülményeinek tisztázására, és a felelősség megállapítására, ezt követően történhet felelősségre vonás az ügyben - közölte a MÁV.

Hétfőn a 80a vonalon Aszód és Tura között meghibásodott a biztosítóberendezés, amelynek helyreállítását a szakemberek azonnal megkezdték. A biztosító berendezés meghibásodásakor alkalmazandó biztonsági előírások betartásával, fokozott figyelemmel kell a vonatközlekedést megszervezni és lebonyolítani. Ezzel összhangban, az említett esetben úgynevezett állomástávolságú közlekedést vezettek be, mivel a két állomás között a jelzőberendezés nem működött. A kapcsolódó biztonsági előírások betartásával hibás biztosítóberendezés mellett sem fordulhat elő baleset - szögezte le a MÁV a közleményben.

A MÁV hálózatán a több évtizedes berendezések mellett a legkorszerűbb elektronikus számítógépes biztosítóberendezések működnek, ezek azonban több okból romolhatnak el. Legtöbb esetben kábellopás, rongálás, külső behatások vezetnek ehhez, de előfordulhat az időjárással, vagy más egyéb okokkal összefüggő zárlat, áramellátási zavar következtében is. Amikor valamelyik berendezés meghibásodik, azt a szakemberek a lehető legrövidebb időn belül (ami általában néhány óra, de mindenképpen egy napon belül megtörténik) helyreállítják.

A berendezéseket tehát folyamatosan üzemkész, működőképes állapotban tartják. Fontosnak tartotta a MÁV megjegyezni, hogy a forgalmi szabályok maradéktalan betartása mellett meghibásodás esetén sem következhet be baleset. A dolgozókat rendszeresen képzik és vizsgáztatják ezekből az ismeretekből - olvasható a közleményben.

Hangsúlyozták azt is: a MÁV "professzionális üzemirányításának és az alkalmazott biztonsági előírásoknak" köszönhetően Európa egyik legbiztonságosabb vasúttársasága. A kedvező biztonsági statisztika fenntartása alapvető cél, ezért is fontos a MÁV Zrt. számára, hogy az eset mielőbbi tisztázásával mód nyíljon a tapasztalatok levonására, egyúttal a felelősség megállapítására - írták a közleményben.

A május 16-án történt esetről a Magyar Nemzet pénteki száma adott hírt a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetére hivatkozva, amely azonnali vizsgálatokat követelt. A lap beszámolt egy másik, két nappal későbbi esetről is. Mint írták, Újfehértón a Debrecen felé közlekedő Floyd magán-vasúttársaság által üzemeltetett tehervonat indult el felhatalmazás nélkül. A szerelvény meghaladta a vörös kijárati jelzőt, ezzel keresztezve a Debrecen felől bejáró gyorsvonat útját. A balesetet - a lap beszámolója szerint - csak a biztosítóberendezés akadályozta meg.

Korábban írtuk:

Két súlyos vonatbalesetet előztek meg szinte az utolsó pillanatokban a hét első felében – írta pénteki számában a Magyar Nemzet a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetéra hivatkozva, amely azonnali vizsgálatokat követelt.

Az egyik esetben, május 16-án a Tura és Aszód közti fővonalon két vonat haladt egymással szemben a menetrend szerinti, legalább 120 kilométeres óránkénti sebességgel. A turai forgalmi szolgálattevő, miután észrevette sokaknak majdnem végzetes tévedését, a fő-menetirányítót tájékoztatta a helyzetről, aki még időben tudta értesíteni a mozdonyvezetőt - számolt be a lap. Mint írták, a szerelvények egymástól pár száz méterre álltak meg.

Két nappal később Újfehértón a Debrecen felé közlekedő Floyd magán-vasúttársaság által üzemeltetett tehervonat indult el felhatalmazás nélkül. A szerelvény meghaladta a vörös kijárati jelzőt, ezzel keresztezve a Debrecen felől bejáró gyorsvonat útját. A balesetet - a lap beszámolója szerint - csak a biztosítóberendezés akadályozta meg.

A lap szerint a MÁV-nál megerősítették a történteket és azt közölték, hogy hivatalból vizsgálatot indítottak.

Olvasóink írták

33 hozzászólás
12
  • 33. zsolt1303 2011. május 21. 16:40
    „"05.10-én jött ki a rendelkezés, hogy vizsgát 2 évről 3-ra emelik. Ne legyen igazam, de az ilyen események száma nóni fog, az emberek nem tartják naprakészen az ismeret anyagot."

    Ja,a napi közel 3500 vonat meg csak vakszerencse szerint közlekedik.

    Bele se merek gondolni,ahol nincs vizsga 2 évente vizsga hogy mernek vonatra szállni az emberek!

    (Az orvosok,mérnökök hány évente védik meg a diplomájuk?”
  • 32. zsolt1303 2011. május 21. 16:40
    „"05.10-én jött ki a rendelkezés, hogy vizsgát 2 évről 3-ra emelik. Ne legyen igazam, de az ilyen események száma nóni fog, az emberek nem tartják naprakészen az ismeret anyagot."

    Ja,a napi közel 3500 vonat meg csak vakszerencse szerint közlekedik.

    Bele se merek gondolni,ahol nincs vizsga 2 évente vizsga hogy mernek vonatra szállni az emberek!

    (Az orvosok,mérnökök hány évente védik meg a diplomájuk?”
  • 31. pumpusek 2011. május 21. 00:50
    „"A dolgozókat rendszeresen képzik és vizsgáztatják ezekből az ismeretekből - olvasható a közleményben."
    05.10-én jött ki a rendelkezés, hogy vizsgát 2 évről 3-ra emelik. Ne legyen igazam, de az ilyen események száma nóni fog, az emberek nem tartják naprakészen az ismeret anyagot.”
  • 30. deszkás 2011. május 20. 23:14
    „LUKRÉCIA! Nem mondod,tényleg?”
  • 29. Zsoltee0716 2011. május 20. 22:25
    „Ha közelben van két vonat egy vágányon akkor a biztosító berendezés miért nem jelez mind kettőnek tilosat avagy miért nem állítja meg a vonatot csak úgy szimplán, úgy hogy az éberség jelző se tudja azt felül parancsolni.”
  • 28. macska125 2011. május 20. 21:51
    „Valószínű az utóbbi 20 év végkielégitéseiből elég sokat lehetett volna fejleszteni a MÁV-nál is !!!”
  • 27. tótkomlósi 2011. május 20. 21:17
    „Azért hétfő már régen volt!
    Ezt is el akarták tussolni?????”
  • 26. CsImre 2011. május 20. 17:59
    „http://www.adventure-travel-tales-and-tips.com/image-files/bamboo_train_cambodia.jpg

    Kambodzsában ez másként megy. A vonatok rendre szemben mennek egymással, és az egyiket leszedik a sínről, míg a másik elmegy. Csak hogy érezzük, milyen fejlettek vagyunk.”
  • 25. CsImre 2011. május 20. 17:57
    „Ma két autós is majdnem összeütközött egy előzési manőverben, de az egyikük még előtte a fékre lépett, így megelőzve a balesetet. Hírt belőle.”
  • 24. lukrecia 2011. május 20. 17:15
    „Vannak olyan fejlettebb orszagok europaban ahol a vonatok 350-400km*h mennek. Mind ezt halkan es biztonsagosan teszik. A DUPLA VAGANYPAROKON par perc kulonbseggel mennek el a teher , az i-city, es helykozi tram jaratok. A sebesseg kulonbseg nem okoz gondot mert compjuter iranyit mindent. Vasuti dolgozot itt nem latni, de biztosan vannak valahol. A vonatok szinte hangtalanul mennek, ~csak suvitenek#nem zakatolnak# Itt folytonosak a sinek, nem 3-5 cm van kozottuk. Itt keves az eletunt ember, elvetve ugranak a vonat ele, nem ugy mint Kecskemet#szeged kozott.”
  • 23. Morpheus_RexXx 2011. május 20. 16:54
    „"...két vonat haladt egymással szemben a menetrend szerinti, legalább 120 kilométeres óránkénti sebességgel..."

    Hát igen... ha összeadjuk, bizonyára volt annyi... minden állami szinten az anarchia jegyei kezdenek megmutatkozni. :)
    És akkor még el sem szabadult a rendőrállam...”
  • 22. dmonlájn 2011. május 20. 16:13
    „21. nurmi 2011.05.20. 16:05

    sajnos ez nem csak a mávra jellemző, hanem az egész magyar állami szektor vezetésére!”
  • 21. nurmi 2011. május 20. 16:05
    „Szerbiában ilyen esetben le kell mondania a vezérigazgatónak, nálunk meg sajnos még vasúti szakképesítése sincs a legfelső vezetésnek, viszont ők hoznak fontos vasúti döntéseket!!!!! Ez egy kicsit abszurd!”
  • 20. SP 2011. május 20. 12:08
    „Majd,
    ha a nem a MÁV által üzemeltetett
    villamosvonatokat rákeverik a vasúti pályára, akkor lesz ..... bummmmm”
  • 19. varadipal 2011. május 20. 12:01
    „Megint lemaradt a bakter családja a nagy eseményről.(Hofi után szabadon)”
  • 18. Larsson 2011. május 20. 11:54
    „Éljenek a biztosítóberendezések...”
  • 17. Pepejeans 2011. május 20. 11:40
    „Úgy látom most éppen járnak a vonatok, nincs sztrájk.”
  • 16. szatyi 2011. május 20. 11:31
    „A "magán vasutak" 90%-ban túlsúllyal közlekednek, mindenféle szankciók nélkül. A MÁV-nál elnézik ezt, mert valaki(k)nek csurog a lóvé a zsebbe! Közben sajnálkoznak, hogy a pálya rossz állapotban van.”
  • 15. GAgyi 2011. május 20. 11:26
    „10. Carlo 2011.05.20. 11:02
    :) pontosan.”
  • 14. GAgyi 2011. május 20. 11:25
    „A MÁV-nál minden esetet kivizsgálnak, mindennaposak a "ha akkor, meg hű meg ha" esetek. Ez is csak egy szenzációhajhászás a vdszsz részéről.”
33 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megmenekülhet a Zsolnay Porcelánmanufaktúra Zrt.

Megvásárolja a KÖZGÉP Zrt. a Manufaktúra Befektető Kft. 100 százalékos tulajdoni hányadát, és ezzel… Tovább olvasom