Gyűjtse össze az érdekes cikekket a címek mellett lévő később elolvasom ikonokkal!

Szeged - delmagyar.hu

2014. 11. 01. szombat - Marianna

Még több

Al-Ex

Az önköltséges képzés szegedi vesztesei

2012.01.15. 09:26:47

Egy egyetemi városban nem lehet szó nélkül elmenni az új felsőoktatási finanszírozás hatása mellett.

A felsőoktatás nemzetközi összehasonlításáról a magyar sajtóban is legtöbbet hivatkozott adatok az OECD Education at a Glance, 2011 c. tanulmányából származnak, ami bárki számára elérhető az OECD honlapján. Hogy értsük a felsőoktatás jelentőségét, néhány megállapítást talán érdemes kiemelni, ami szinte minden vizsgált országra igaz. A felsőfokú végzettségűek az alacsonyabb végzettségűekkel összevetve

  • többet keresnek (és így többel is járulnak hozzá a közterhekhez),
  • elégedettebbek az életükkel,
  • nagyobb arányban vállalnak önkéntes munkát, vesznek részt a szavazásokon, jobb az egészségi állapotuk és
  • kevesebben munkanélküliek.

Az OECD vizsgálja a felsőoktatásba fektetett pénz megtérülését, mind társadalmi, mind egyéni szinten is, és az lényegében minden országban megtérülő beruházás, mind az egyén, mind a közösség szempontjából, persze, hosszú távon. Az is látható, hogy az elmúlt évtized növekménye ellenére Magyarország még most is kevesebbet fordít a nemzeti jövedelméből felsőoktatásra, mint a legtöbb fejlett ország.

Ebben a kontextusban érdemes értékelni azt a tényt, hogy a kormányzat radikálisan csökkenti a felsőoktatásra fordított forrásokat és egyúttal egyre több hallgatót kíván az önköltséges képzés irányába terelni.

Ez szegedi családok sokaságát hozza lehetetlen helyzetbe: egyelőre ismeretlen keretszámú szakok közül kellene kiválasztani az érettségi előtt álló gyermek továbbtanulási lehetőségeit, esetleg kidobva évek felkészülésbe fektetett munkáját, mert néhány héttel a jelentkezés beadása előtt változtak meg a továbbtanulási lehetőségek. És számolni kell azzal a kockázattal, hogy egyre több családnak kell majd évi 250 ezer és 1 millió 900 ezer forint között áldozni a tanulásra, ha pl. a Szegedi Egyetemen tanul tovább a diák. Nem kell ahhoz jóstehetség, hogy ez csökkenti majd az egyetemisták-főiskolások számát és váratlanul a munkaerőpiacra lök érettségivel - azaz használható szaktudás nélkül - sok száz szegedi fiatalt. Ahhoz sem kell jóstehetség, hogy ez még csak ráerősít majd arra a már most is rendkívül rossz adatra, hogy Magyarországon nemzetközi összehasonlításban is nagy mértékben határozza meg a családi háttér azt, hogy mi lesz a gyerekből.

Ezt a helyzetet nem fogja megoldani a megemelt diákhitel. Kifejezetten cinikus dolog egy adósságválság közepén, mikor Magyarországon jelenleg is 910 ezer „rossz adóst" tartanak nyilván a Központi Hitelinformációs Rendszerben (régi nevén BAR-lista), arra ösztönözni a pályaválasztás előtt állókat, hogy talán soha vissza nem fizethető méretű hiteleket vegyenek fel. (Nem a hitel ténye a probléma, hanem a mérete!)

A felsőoktatás finanszírozásának csökkentése nem csak a családi válsághelyzetek százain-ezrein keresztül érinti a várost. Az Egyetem Szeged gazdaságának is jelentős szeletét adja, ha csak azt nézzük, hogy az intézmény 8000 embernek ad munkát és kb. 20000 nappali tagozatos hallgatót oktat. Utóbbit azért érdemes kiemelni, mert ők folyamatosan Szegeden élve jelentős vásárlóerőt is jelentenek, hiszen a szüleik pénzét, az ösztöndíjat, vagy a keresetüket nagyobbrészt helyben költik el albérletre, étkezésre, szórakozásra.

A hallgatók önköltséges képzés felé terelése ezt a Szegeden megjelenő vásárlóerőt is csökkenteni fogja, két módon is. Egyrészt, sok potenciális diák lesz, aki egyáltalán nem tudja majd megengedni magának, hogy az önköltséges képzést válassza, tehát számolni kell a hallgatók számának csökkenésével is. Másrészt, még ha be is vállalja egy-egy család a havi 25-190 ezer forintot, ez mindenképpen csökkenti a számukra rendelkezésre álló, elkölthető pénz mennyiségét. Mindkét forgatókönyv ugyanazt eredményezi: csökkenti a pénznek a mennyiségét, amit a hallgatók Szegeden költenek el, és így csökkenti a hallgatókat kiszolgáló vállalkozások bevételeit.

 

Címkék: Szeged, felsőoktatás, OECD

Kommentek

Hozzászólok a bloghoz

Hozzászólás írásához be kell jelentkezni!
Kérem, jelentkezzen be vagy regisztráljon!
Töltés, kérem várjon!
69. hozzászólás macs 2012.01.27. 12:42:45

68. racionalitás?,
"ingyé" túrázom! :-D

68. hozzászólás racionalitás? 2012.01.27. 09:09:11

67. macs 2012.01.26. 18:03:05

sajnos nem ingyért van....nagyon is sokban fáj az a maradóknak.

67. hozzászólás macs 2012.01.26. 18:03:05

66. racionalitás?,
hát mit mondjak? Kívánom sikerüljön az álmod!
Én meg kalandvágyból itthon maradok. :-) Tudod, sokan horribilis pénzeket fizetnek túlélő túrákért, hát én "ingyé" túrázom. És ha körül nézek, nem vagyok egyedül. :-D

66. hozzászólás racionalitás? 2012.01.26. 17:10:34

65. macs 2012.01.26. 12:13:27

Én nagyon nem szeretem ezt az országot-ha csak rajtam múlna már régen nem itt lennék...én itt nem látom a gyerekeim jövőjétOrvos feleséggel minden erőmön azon vagyok-hogy minél előbb pápápápá....----nem fogom sajnálni.

65. hozzászólás macs 2012.01.26. 12:13:27

badó, racionalitás?,
megértelek benneteket. Csak azt mondjátok meg, mit csináljanak a gyerekek? Mit és hol tanuljanak? Aztán hol dolgozanak?
Ami az Audit illeti, nem hiszem, hogy indokolatlanul keresnek mérnököt szalag munkára. Nem értek hozzá. :-(

64. hozzászólás racionalitás? 2012.01.26. 09:00:08

ja és a diplomát-a MINTA ALAPJÁN---majd összeollózzuk-nem gond....pár nap és meg van.....a kisdoktori és nagy doktori sem lesz gond...az interneten sok minden rajta van.

63. hozzászólás racionalitás? 2012.01.26. 08:56:31

61. macs 2012.01.25. 20:55:02

A diploma 4-5 év....ennyi ideje marad az ÉRTELMES dolgok elsajátítására....az én első diplomám-ami nagyon sokba került az országnak...tartósítóipri mérnők....rengeteg vegyszer-szakgyakorlat stb...például borász gyakorlaton...a nyolcvana években is literenként sok ezer ft-ért mért sok puttonyos aszút KELLETT KÓSTOLGATNI ÉS KIKÖPNI.....------ja és a végzésem után 5 évvel az mdf szétverte a mezőgazdaságot----és más pályára kellett állnom....EZT CSAK A RÖGHÖZKÖTÉS BAROMSÁGA MIATT ÍROM----szóval végezve látnom kellett-hogy egy normális szakmunkás többet tud a szakmáról,mint én...........a lényeget egy-két év alatt meg lehet tanulni.....
várom az ajánlatokat a suliktól...szerződés-fizetek jön a diploma...a tudás és a tartalom az én tévedési faktorom-----SZÍVESEN VÁLLALOM...SOK DIPLOMÁSKÉNT látom , hogy mi a tananyag és mi az ami használható is belőle.......SZÓVAL ÁLL AZ AJÁNLATOM!!!ÉS SZABÁLYT SEM SÉRT....OLYAN OKOS-HOGY EGY FÉLÉV ELÉG NEKI AZ 5 ÉV… Tovább olvasom »

62. hozzászólás badó 2012.01.26. 07:47:41

ja. mert erre k...va nagy az esély.... ugyanmár ...nézd már meg pl. az audi oldalát. mérnököket keresnek szalagmunkára.
vagy ne menjünk messzebb: dm- területi képviselő, elvárás főiskolai vagy egyetemi végzettség.
Meg kellene szoknunk, hogy a gyerekeinket ne a napközi helyett küldjük egyetemre.
( Semmire se jó, hát menjen akkor egyetemre büfészakra, aztán majd lesz valami) Ezt kihasználva pedig egy egész üzlethálózat épült az egyetemistákra a ( szüleik / állam ) vérét szívni. Aki valóban elhivatott , az ezután is tanulhat. Aki meg melegedni jár be, annak venni kell egy kabátot mostmár.

61. hozzászólás macs 2012.01.25. 20:55:02

60. racionalitás?,
van benne logika, de nem egészen így van. Mondjuk, ha kikerülsz a suliból és az első munkahelyeden a 2. nap azt mondják neked, készítsd el egy beruházás gazdaságossági számítasait a fejlesztőkkel együtt működve. Hát nem sok idő van magadba szívni a "tudást". :-)

60. hozzászólás racionalitás? 2012.01.25. 19:42:38

59. macs 2012.01.25. 17:31:20
58. racionalitás?,
jól vagy? :-)

Persze-hogy jól...ez az igazság.Tudom magamró-suluban tanultak 10%-a kell....többi gyakorlat...fizetek-kapok-mindnki jól jár...értelmetlen a sok baromságot megtanulni-amit majd használ-azt magukba szívják---ennyi!!


Töltés, kérem várjon!
ˆaz oldal tetejéreˆ
bezár
asdasd
Kérem várjon, jelentkezését rögzítjük...