Délmagyar logó

2018. 11. 18. vasárnap - Jenő 0°C | 7°C Még több cikk.

Mi is az a klasszikus balett?

2009.03.27. 10:08:29

A balett az olasz balletto szóból származik, pontosabban a ballo szóból, azaz a tánc kicsinyített változatából. A balett egy vagy több személy zenekísérettel előadott színpadi tánca, amely testmozgással és mimikával stilizált formában fejezi ki a történéseket, érzelmeket és a klasszikus balett táncnyelvét használja.

A balett-technika alapja a csípőből kiinduló fordulat, az öt lábpozíció mellett a kartartásoknak is összefoglalt rendszere van. A balettet egészen fiatal korban kell elkezdeni, az intenzív tréning és a balettiskola mellett nagyfokú kitartást és hajlékonyságot igényel.

Az első balett lépések olasz táncmesterektől származnak, mégis Franciaországban, a királyi udvarban fejlődtek tökéletessé. Viszont a 20. század kezdetén az európai balett központja már Oroszországba helyeződött át.

Az első iskolák Párizsban alakultak és a balett mesterei itt kezdték el tanításukat. Ebben az időben a francia balettmesterek már változatos lépéseket, pozíciókat használtak. Ám minden egyes pozíciónak, ugrásnak, forgásnak külön megnevezése volt, eredetétől függően pedig ezek a szakkifejezések francia nyelvűek. Ezek a gyökerei annak, amit most is láthatunk balettelőadásokon, és amiket a Táncművészeti Főiskolán is tanítanak.

A klasszikus balett

A klasszikus balett-technika az udvari táncokból alakult ki - számos nagyszerű balettmester és balett-táncos művészi és alkotó munkája által - és csiszolódott jelenlegi formájává. A klasszikus balett mozdulatrendszere adta a színpadi táncművészet alapját, azaz a meghatározó pozíciókat, pózokat, mozdulatok, motívumok összességét.

A klasszikus balett-tréning évszázados hagyományokkal rendelkezik. Korunk sokféle táncirányzata tekinti alapjának a balett-technikát. Magyarországon az orosz Vaganova féle tanítási módszer vált ismertté.

A klasszikus balett-technika elsajátítása és elfogadható szinten történő művelése rendkívül nehéz. Évekig tartó képzést és mindennapos gyakorlást igényel. A képzést és a táncos technikájának szinten tartását és továbbfejlesztését, a kondíció fenntartását a napi minimum 1-2 órás balett gyakorlat biztosítja. Aki ismeri ezt a technikát, tudja, hogy erre szükség is van, mert a klasszikus balett mozgásanyaga annyira szabályozott, ebből adódóan annyira a beidegződésre épít, hogy a kívánt szintet csak rendszeres és megfeszített munkával lehet elérni. Az ideálistól csak minimálisan eltérő mozdulat már lerontja a néző esztétikai élményét.

A klasszikus balett, más néven akadémikus balett fő pilléreinek tekinthetjük az úgynevezett pózokat. Nehéz olyan gyakorlatsort, kombinációt, kis vagy nagy allegro-t, azaz ugrást elképzelni, melyekben ne fordulnának elő a klasszikus balett pózai. Háromféle pózt ismerünk csak, ez a szám azonban számos lehetőséget rejt magában. Ugyanis minden pózt lehet előre, hátra, földön tartott szabad lábbal, 35° - 45° vagy 90°-on táncolni, kis és nagy kartartásokkal, a súlyláb állhat plié-ben, azaz térdhajlításban talpon, féltalpon vagy spiccen. A pózok némelyikét megvalósíthatjuk ugrás közben is.

A klasszikus balett pózai: Croisé, Effacé, Écarté. Ezek a fogalmak így, ilyen rövidségben, egyszerűségben csak ismertető jellegűek, valójában igen tartalmasak szakkifejezésekben, irányokban és egyéb instrukciókban.

Croisé Maga a szó azt jelenti: keresztezni. Ez a póz, egy úgynevezett zárt póz, a táncos úgy tartja szabad lábát, hogy az - a néző szemszögéből nézve - keresztezze az álló lábat. Létezik kis és nagy croisé póz, ez azonban nem a láb magasságától, hanem kizárólag a kartartástól függ.

Effacé Ez az úgynevezett nyitott póz, melynél úgy állunk, hogy a kinyitott vagy felemelt szabad láb ne takarja az állóláb vonalát. Létezik elöl és hátul effacé póz, melyeket szintén kis, illetve nagy kartartásokkal táncolnak.

Écarté Neve a francia szétterpeszteni szóból származik. Ennek megfelelően az écarté pózban a szabad lábat mindig oldalt tartjuk.

 

Kommentek


8. hozzászólás baksadia 2009.03.30. 20:50:22

Jaj, pontosítanék! KORTÁRS BALETT!! :)

7. hozzászólás baksadia 2009.03.30. 20:49:16

Lesz még, még, még klasszikus balett is!!! :)

6. hozzászólás liza 2009.03.29. 10:58:39

Még,még,még ilyet! Utána a kortárs balettról is kérünk némi leírást! :)

5. hozzászólás No.6-Sy 2009.03.29. 09:10:18

Azt mondják, akkor táncol jól egy táncos, ha elsősorban magának táncol, nem mások elismerését vagy tekintetét lesi. A táncba belefeledkezés, a táncolás öröme egy idő után kisugárzik, látszik rajta, és ezt a nézők is érzik. És megfordul a dolog: a táncos azért táncol, mert szeret táncolni, és szeretne másoknak is adni ebből az örömből. A néző pedig egyre inkább rá figyel, mert lélekben rá tud hangolódni a táncos nyújtotta örömre.

De rossz táncos az, aki csak azért táncol, hogy mindenáron villogjon és elismerést keressen. Egy idő után görcsös lesz, mert a folytonos másoknak való megfeleléstől begörcsöl teste-lelke. És ez is átjön, bizony. Itt is megfordul a dolog: minél erőszakosabban keresi a táncos mások elismerését és figyelmét, annál nagyobb esélye van arra, hogy hibázik, görcsöl, elvész a harmónia és a ritmus, a tánc öröme - és a néző ezt megérzi. Elfordul tőle.

Eszembe jutott egy nagyon jó film: Rivaldafényben címmel ment magyarul. Bizonyára ismered, ha nem, jó szívvel ajánlom.… Tovább olvasom »

4. hozzászólás baksadia 2009.03.28. 18:36:01

Köszönöm!

3. hozzászólás felháborodott 2009.03.28. 15:08:00

Gratulálok ehhez az íráshoz.

2. hozzászólás baksadia 2009.03.28. 10:13:00

Szívesen!!! :)
Ilyen lelkes és biztató embereknek nem lehet ellenállni, nagyon szívesen írok neked arról a témáról, ami foglalkoztat, amit itt látni szeretnél! Kimondhatatlanul jó érzés volt olvasni soraidat, amennyiben érdekel a továbbiakban is a klasszikus balett világa, folytathatom a már leírtakat pár kiegészítéssel. Természetesen képekben és videókban sem lesz hiány! :)

1. hozzászólás No.6-Sy 2009.03.28. 07:24:20

Köszönöm-köszönöm-köszönöm!!!!:)

Klassz leírás, nangyon tetszik. Réges-régen, volt gimiben egy orosz orosztanárnőm, egy tüneményes teremtés. Ő jegyzett engem el mindörökre az orosz kultúrával; többek között ő beszélt először a Bolsojról és a Hattyúk taváról is nekünk.

Soha nem értettem a balettot, nyílván ennek ezer oka lehetett. Mígnem a véletlen folytán pár éve egy német kisvárosban volt szerencsém látni az Orosz Állami Balett Hattyúk tava előadását - mintha hályog hullott volna le a lelkemről. Két ember eltáncolta nekünk a Szeretetet, a Megbocsátást, és a legmélyebb, legtisztább emberi érzéseket. Félelmetes volt és megrázó, a szó nemes értelmében vett katartikus élmény.

Szóval: még egyszer, nagyon köszönöm! És bár a tánc világa kissé messze áll tőlem, de érdekel, szívesen olvasom a további írásaidat erről a témáról. Jól írsz, és a tiédhez hasonló blogok sajnos kevesen vannak (de bizonyára lesznek többen is, mert olyan sok tehetséges, jó szemű ember van otthon); üdítőek a sok… Tovább olvasom »



Töltés, kérem várjon!