Délmagyar logó

2017. 07. 27. csütörtök - Olga, Liliána 16°C | 26°C Még több cikk.

1,5 milliárd a csongrádi gátra

Csongrád - Másfél milliárd forint támogatást nyert az Atikövizig, hogy befejezze a csongrádi gátrekonstrukciót. Ősszel már indulna a kivitelezés: 683 méter hosszan lecserélik a töltés burkolatát, a város alatt kőpaplanozzák a Tisza medrét.
Közel egy évtizedes program fejeződhet be jövő novemberre azzal, hogy megújul a csongrádi partfal. A védmű eredetileg téglaburkolattal épült a 20. század elején, de az ezredforduló nagy árvizei megmutatták, korszerűbb megoldásra van szükség ilyen terhelések mellett, ezért megkezdődött a gát rekonstrukciója. Az utóbbi években több ütemben dolgoztak a kivitelezők, így már csak egy 683 méter hosszú töltésszakasz maradt, amelyet fel kellene újítani. Erre és a meder biztosítására nyert most 1 milliárd 545 millió forint támogatást a vízügy.

– Nem lesz magasabb a védmű, de a stabilitása javul – mondta lapunknak Biatovszki László. A csongrádi szakaszmérnökség vezetője hozzátette, elsősorban nem a 2006-os rekordárvízhez hasonló vízoszlopokra kell felkészülni, mert ilyen ritkán fordul elő, hanem a megváltozott vízjárás okozta problémák megelőzésére. Sűrűn jönnek az árhullámok, és ezek a víztömegek rendre alámossák a folyókanyarulatban épült Csongrád töltéseit. Utóbbi jelenség miatt került bele a program utolsó elemébe a város alatti Tisza-meder kőpaplanozása: 2 kilométer hosszan több száz tonna kőtörmeléket helyeznek el a folyóban. Az Atikövizig ütemterve szerint májusban megindulhat a közbeszerzés, ősszel pedig a kivitelezés, amely a folyami munkák miatt legkésőbb 2011 novemberére fejeződne be.

Már csak egy 683 méter hosszú töltésszakaszt kell felújítani Csongrádnál. A szerző felvétele
Már csak egy 683 méter hosszú töltésszakaszt kell felújítani Csongrádnál.
A szerző felvétele

A Tisza túlpartján, a Körös-zugban szintén nagyszabású árvízvédelmi munkát készítenek elő. A Közép-Tisza-vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság 2008-ban 180 milliós támogatást kapott arra, hogy a Hármas-Körös töltésének megerősítését kidolgozza. Ez az a gátszakasz, amely 2006-ban több helyen megcsúszott, és ezért a csongrádi Nagyrét meg Szelevény lakosságát ki kellett telepíteni otthonaikból. Hogy erre többé ne kerüljön sor, 1 méterrel magasítanák, és 1 méterrel szélesítenék a védművet. A hárommilliárd forintos beruházással 10 kilométer hosszan újítanák meg a védvonalat. Ha a pályázatot sikerül időben benyújtani, majd elbírálni, leghamarabb 2011 második felében kezdődhetnek meg a munkák.

Olvasóink írták

  • 13. keletaru 2010. január 24. 18:29
    „szemlelodo ! Amit ír az másodlagos , a bagázs apanázs ne csökkenjen ! A többi......????? Világítás nem a közt szolgálja .......mert az csak világit , nem pedig "rá"-világit !!! Üdv Kuci”
  • 12. szemlelodo 2010. január 18. 06:21
    „A Város a szükös költségvetésből csak nagy nehézségek árán tudja a közvilágitási számlákat kifizetni, miért kell indokolatlanul növelni a fogyasztást?”
  • 11. Balotelli 2010. január 16. 06:34
    „És mi lesz a kerékpárosokkal ott ahol nincs ez az ocsmány téglakerítés? Ott nem kell világítás? Süket duma a világítás.”
  • 10. kicsen 2010. január 15. 19:55
    „Nagyon kell a világítás az csak a szerelmeseket zavarja,legyatek észnél!”
  • 9. faQtya 2010. január 14. 22:43
    „Hidegen!
    Pont úgy írsz, mint aki még soha nem ült kerékpáron.
    A kerékpárok ugyebár "saját erővel hajtottak", tehát nincs erősebb energiaforrás a világításra. Jobb esetben egy "kellően erős" izzó, dinamóval, ami mondjuk elvilágít 2-3 méterre. Egy átlag (szabályos!) kerékpáros sebessége 20 km/ó, tehát 5,5 m/sec. Tehát ha jó világítása van, akkor durván fél másodperce van, hogy észrevegye és kikerülje a gyalogost. Persze ha 2-3 sétál egymás mellett, akkor választhat, hogy a falnak teker neki (ahol van), vagy lehajt a töltésoldalon és ott bukik el. De jöhetne akár szembe futó, vagy kutya, stb. Azért gondolkozzunk már!!!
    Én már tekertem "tök sötétben" a gáton, jó világítással, szabályosan, de nem volt biztonságérzetem (pedig már rég nem volt strandszezon se).”
  • 8. Cactus 2010. január 14. 14:56
    „csak nehogy túl késő legyen :/ ...”
  • 7. keletaru 2010. január 14. 12:44
    „" Épül az új makói fürdő - türelmet kérnek " Na ez a a feeeejlődés . Ez ami itt történik "restaurálás" ! Ismerjük fővállalkozó al-al -al vállalkozó , ami megmarad abból megépül . Aztán meg meglehet nézni lásd:( De értünk ?! . Üdv Kuci”
  • 6. nemecsek 2010. január 14. 09:55
    „Kérdezzétek meg Tóth Bélát a Város.... valamilyen Bizottság elnökét, de lehet, hogy volt elnökét! Kell - e világítás a Tisza gátra?”
  • 5. hién 2010. január 13. 22:45
    „Nem a kerékpárosnak kell világítás, hanem annak aki csak szimplán kikapcsolódásból,vagy sportbó megy fel a gátra sétál,futni,stb...”
  • 4. Hidegen 2010. január 13. 22:01
    „Szerintem meg teljesen felesleges az a kivilágítás. A kerékpárokat kell kivilágítani!!! Ja és az sem árt ha oda is figyel az a szerencsétlen bicajos...”
  • 3. Hoppá 2010. január 13. 20:31
    „Úgy hallottam, hogy a városi felújítási munkákkal egyidőben a gát világítása is meg fog történni, erre már nyert pénz áll rendelkezésre. A gátfalában lesznek a világító testek.”
  • 2. hírfigyelő 2010. január 13. 19:20
    „A világítás tényleg jó ötlet! A köröstoroki napok alkalmával, elég sok embert elsodortak a felelőtlen biciklisek, mert nem látták őket!”
  • 1. hién 2010. január 13. 15:53
    „Végre egy korrekt hír, DE : Ha már fejlesztenek ,akkor legalább annyit még kigazdálkodhatnánakm hogy legalább a városi szakaszon a gáton megoldhatnának egy normális közvilágítást, illetve a vársogondnokság felügyelhetne, hogy ne legyen olyan koszos, szemetes a gátszakasz sétány része,i lletve a kutyasétáltatók ne oda piszkíttassák a kutyáikat! Amugy tényleg korrekt!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Marad a dagonya a csongrádi tanyák körül

Járhatatlan dűlőutat, széttöredezett aszfaltutat hagytak maguk után a csongrádi elkerülő építői, ezért a városszéli tanyák lakói bepanaszolták a kivitelezőt. Tovább olvasom