Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

40-60 centiméteres víz borítja Csanytelek egy részét - videó

Csongrád megye – 70 ezer hektárt árasztott el a belvíz: a tavaszi katasztrófa óta egyetlen méter csatorna sem épült. Megint "vederben" Csongrád megye.
Nyáron több települést is elborított a belvíz: Csongrád megye egyes települése sosem látott víz alá merültek. A történelem ismétli önmagát, 2010 telére ismét vízbe „borult" megyénk. Még nem tudjuk, hány méter új csatorna épült – de úgy tűnik 10 méter alatti számról beszélhetünk. Ami több mint szomorú, hogy Csanyteleken, közel 10 helyen évtizedek óta megoldatlan a belvízelvezetés. Ma odáig jutottak, hogy belterületen 40-60 centiméter mély, több száz négyzetméternyi vízfoltok alakultak ki. A szivattyút kezelő férfi, egy 1300-as kiszuperált Ladából épített szivattyúval küzdött – alig 50 méterre tőle már ki sem lehet jönni a házból. Ópusztaszeren is elkeserítő a helyzet, homokzsákokkal próbálják védeni a házakat.

Nézzék meg a megye északi részét készült videónkat, melyből az is kiderül, hogy egyesek maguk is nekilátnának a csatornázásnak, ám engedélyek híján erről szó sem lehet. Maradnak a vízben – pusztul a termésük, oda a jövőjük. Felvételünk pénteken, a 3 halálos áldozatot követelő 47-es úti baleset előtt készült.


Zákányszéken is komoly gondot okoz a belvíz. Nézzék meg olvasó-tudósítónk fényképeit, amelyeket a tudosito@delmagyar.hu e-mail címre küldött el!

Belvízben úszik Zákányszék. Fotó: Tudósító (galéria)

Olvasóink írták

27 hozzászólás
12
  • 27. morci 2010. december 07. 18:47
    „lefagyasztani,örülni,korcsolyázni!!!ingyenes,nagy kiterjedésű,és nem kell félni a beszakadástól sem.:)”
  • 26. reader 2010. december 06. 09:49
    „23. hozzászólás Teutatas 2010.12.06. 07:19

    Ez igaz, de ez a cikkben szereplő másik falura is igaz. Nem tanultak a nyár elejiből, semmilyen árkot nem csináltak, bár falunapi babgulyásra, meg böllérnapra van eszük, meg pénzük!”
  • 25. sajtkukac 2010. december 06. 08:39
    „Nem tenném ezt is politikai szájtépés témájává! Büntetném, szigorúan büntetném azt, aki-akik évek alatt beszántották-vetették a csatornákat, mert milyen jó lesz, hogy még két sor kukoricával többet tudnak ültetni. Istenem, ha meg közben jön a víz, mert az olyan, képes ősszel eső, télen hó formájában esni, azt a hétszázát, hát Istenem, majd a belvízpénzből kihúzzák valahogy. Egy fillér kártérítést nem adnék annak, akinek a földrészénél nincs vízelvezető. Sőt, vele fizettetném meg azt, hogy falvakat áraszt el a belvíz. Nem volt ilyen régen, hogy emberek ezreinek életét tegye tönkre pár kapzsi, néha még azt is meglehet kockáztatni, hogy nem is hozzáértő ember. Amit még hiányolok, miért nincs ilyenkor lehetőség, egy telefonszám, egy összefogott csoport, ahol esetleg jelentkezni lehetne segítséget nyújtani? Valaha erre is, ill. hasonló helyzetekre megvolt a forgatókönyv. Vagy az is elúszott? :S”
  • 24. greg 2010. december 06. 07:45
    „A fityesz óta már elvették a önkormik önrendelkezését. Minden védekezési irányítás operációs törzshöz került. Lehet szidni a fityeszt!”
  • 23. Teutatas 2010. december 06. 07:19
    „Jó jó, de még akkor is van egy belterület, van egy polgármester meg vannak összedőlő házak. Holott meg kell nézni, miért nem tett semmit sem a polgármester. Egy ház egy ember egész életének legnagyobb vállalkozása. Legalább is az átlag délalföldi embereknél ez így van. Ne menjünk 10 évet vissza, elég csak tavaszra gondolni, mit is tett azóta? SEMMIT. Valakinek nem kéne börtönbe mennie ezért? Mondjuk elsőre egy monogram jut eszembe: FH.”
  • 22. reader 2010. december 05. 23:56
    „21. hozzászólás Teutatas 2010.12.05. 21:57

    A "társulat" az nem ért semmit, mert azok nem takarították a csatornát sehol (legisalább a környezetemben). Sok paraszt a saját költségén takaríttatta a vízelvezetőket. Akkor miért fizetteték a díjat??? Az évek folyamán a semmittevésért "járó" díjból lehet, hogy sokan bírtak volna venni egy markoló kinézetű valamit erre a célra. Ennyit róluk, ez a talán egyetlen normális döntés amit most említeni tudok, hogy eltörlik ezt a díjbeszedést!”
  • 21. Teutatas 2010. december 05. 21:57
    „mesunyi: BELTERÜLET
    belterületen nem fizetsz a társulatnak, csak a külterületi föld után fizetsz ahol az ő kezelésében lévő csatorna viszi el a vizet. De az érdekeltségi hozzájárulások azt hallottam , hogy januártól megszűnnek. így nem lehet majd a társulatot felhívni ha víz van a területeden, mivel majd neked kell levezetned.
    Amúgy egyet értek, a nagy földtulajdonosok, akik mondjuk ki a régi tsz elnökök illetve közvetlen környezetükben lévők voltak, a csatornáik nagy részét felszántották. Így a közlekedési folyosó nem vezet le a tiszába, itt az egyik gond. Csanytelek mondjuk speciális, ott a polgármester felelőssége szerintem vitathatatlan. Ugyan ez volt tavasszal is, nem hanyatt kellett volna feküdnie a nyáron, hanem árkokat ásni, de mindig mástól várja a problémái megoldását.”
  • 20. mesunyi 2010. december 05. 19:45
    „16. § (5) b) A helyi önkormányzatok feladata a település belterületén a patakok, csatornák áradásai, továbbá a csapadék- és egyéb vizek által okozott kártételek megelőzése - kül- és belterületi védőművek építésével - a védőművek fenntartása, fejlesztése és azokon a védekezés ellátása;
    Ha ez így van akkor miért kell fizetni minden egyes föld tulajdonosnak a víztársulatnak??? Ha nem is neki a tisztje karban tartani??? Mert ezeket a díjakat ha jól tudom odafizetjük, nem pedig az önkormányzatnak?
    Akkor most ez hogy van???”
  • 19. tromi 2010. december 05. 19:35
    „Flex: ezek a házak gond nélkül álltak a csatorna partján 50 évig. De sajnos jött a rendszerváltás, akik "jóljártak" kaptak földet. De a magyar p§raszt ért a fődhő, így mindent beszántottak ami fekete volt. Ha van is árok rendszer, és tegyük fel tisztítva is van (nincs) akkor sincs hová follyon a belvíz. El kellene kezdeni a tározóktól visszafelé nézni a víz útját, és sok minden megoldódna.Ne a politika mondja meg hogy merre folyik a víz. Most sem arra folyt.

    Másik: az a parasztvakítás hogy csanytelek önkormányzata melyen jól gazdálkodott és melyen gazdag nem ezen az oldalon volt?”
  • 18. greg 2010. december 05. 18:41
    „Még mindig nem demokráciában élünk. :D Alkotmányos köztársaság.”
  • 17. Beemre 2010. december 05. 18:15
    „Visszagondolok gyerekkoromra, mindenfele csatornahálózatok voltak. S ami nem utolsó, rendbe voltak tartva.
    Nádat vágtak, kotortak. Most amit nem temettek be derékvastagságú fákkal van tele.
    A földünk mellet ment el egy nagy kanális, persze "okosan" betemették. Most áll a víz rajta.
    Úgy gondolom annó komoly felelőtlenség volt betemetni ezeket az árkokat csupán azért ,mert évekig aszályos időjárás volt. Bár nemhiszem, hogy ez volt a fő indok.
    Az Alföld ezen vidéke lápos, mocsaras vidék volt. Őseink lecsapolták, bemüvelték. Idővel elfeledkeztünk a dolgokról. A természet pedig szépen újra birtokába veszi a területeket.
    Petőfi is megírta a víz az úr!”
  • 16. nobody 2010. december 05. 18:12
    „ez a riporter fizetést is kap?gáz”
  • 15. Teutatas 2010. december 05. 18:09
    „1995. évi LVII. törvény a vízgazdálkodásról

    16. § (5) b) A helyi önkormányzatok feladata a település belterületén a patakok, csatornák áradásai, továbbá a csapadék- és egyéb vizek által okozott kártételek megelőzése - kül- és belterületi védőművek építésével - a védőművek fenntartása, fejlesztése és azokon a védekezés ellátása;
    Most ezek után igaz amit a cikk ír, egy kérdés van, ha 10 éve nem csinált semmit az azóta is regnáló polgármester, és ha 10 éve ugyan ott vannak bajok, miért nem csinált semmit az önkormányzat és a polgármester? A település veszélyeztetéséért nem felelősek véletlenül? Nem kéne a rendőrségnek eljárást indítani ellenük? Házak mennek tönkre, életek munkája lesz az enyészeté, mert a fenti jogszabályi előírás nem érvényesült. Ha jól emlékszem pont Csanytelek hirdette magáról nem is olyan rég, hogy jó gazdasági helyzetben vannak, tényleg nem tudtak venni egy pár szivattyút meg tömlőt? Építő jellegű lenne ha a büntetőjogi konzekvenciák levonásra kerülnének.”
  • 14. rókus1 2010. december 05. 16:49
    „Mórahalmon is áll a pincékben a víz!-bezzeg régen!!! ,illetve régebben(még a jó kis átkos szocializmusban!) ezzel kapcsolatban mindenki tette a dolgát,és nem csak akkor jajgatott amikor a víznek már nem volt elfolyási lehetősége.Kötelező feladata volt a tanácsnak,mint hatóságnak és a lakosságnak is a megelőzés,vagyis az árkok ,elfolyók,csatornák rendbetartása,tisztítása. Arra meg pláne senki sem gondolt,hogy betemeti csakúgy,és csakazért is,mert neki úgy tetszik!.....hát így van ez,ahogy a mondás tartja:minden rosszban van vmi jó is,és minden jóban vmi rossz is........”
  • 13. Herli 2010. december 05. 15:41
    „12. hozzászólás flexsnake** 2010.12.05. 15:19

    Ilyen esetben nem a földnek kell a vizet elszívni, hanem a feladat az lenne, hogy a felesleg el legyen vezetve, az árkok, fokok, gyűjtök rendszerén át a folyókba.
    Ennyi a trükk és semmi más.
    Tessék megnézni egy 100 éves vízügyi térképet e rendszerekről. Igen kitűnően működtek.”
  • 12. flexsnake** 2010. december 05. 15:19
    „az esővízcsatornák sem oldanak meg semmit.A föld már nem tud több vízet bevenni.”
  • 11. Herli 2010. december 05. 15:10
    „Hol vannak a régi jó árkok, fokok, amelyek elvezették anno az esővizet?
    Hát beszántották, elboronálták.
    Most szívhatják...- a vizet.”
  • 10. maug 2010. december 05. 14:25
    „Hát ez van!
    Demokráciában mindenki csak saját magát szidhatja!
    Ti választottátok a polgármestert, a közgyűlést, az ország vezetését! Ti vagytok értük, ők vannak értetek? Kinek mi a fontos? Majd most kiderül. Nem jut pénz szivattyúra? Akkor biztosan máshová lesz az adóból befolyt pénz elköltve. Ha fizettek egyáltalán adót. Ha nem fizettek, akkor miből fizessék ki a segítséget?”
  • 9. abrakapokusz 2010. december 05. 14:07
    „Re.: 8. segesvarics 2010.12.05. 13:58

    Köszi.”
  • 8. segesvarics 2010. december 05. 13:58
    „- A vízügytől, a tűzoltóságtól és magánszemélyektől is kértünk és kaptunk szivattyúkat, most 11 berendezés dolgozik a falu belterületén, de ennyi sem elég - nyilatkozta lapunknak Forgó Henrik. Csanytelek polgármestere szerint egy kistelepülés képtelen felkészülni ilyen helyzetre, nincsenek az önkormányzatnak milliói, hogy szivattyúkat vásároljon. A védekezésbe minden mozgósítható embert bevontak, de a belvíz elvezetése a vízügyre, a vízitársulatokra vár. Ami a helyi csatornákat illeti, Forgó Henrik megjegyezte, akkora keresztmetszetű elvezetőt senki nem tervez, amely elbírná ezt a vízmennyiséget. Az Atikövizig csongrádi szakaszmérnökségének tegnap délutáni tájékoztatása szerint közel két tucat belterületi lakóházat veszélyeztet a belvíz Csanyteleken.”
27 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Lakókat költöztettek ki gázömlés miatt

Gázvezetéket vágott át egy munkagép péntek délelőtt Csanyteleken, az idősek otthona mellett. Az ömlő gázt elzárták. Tovább olvasom