Délmagyar logó

2017. 03. 26. vasárnap - Emánuel 5°C | 10°C Még több cikk.

Bokrosi nem a mézesmadzagra

Bokros - A bokrosi önállósodási bizottság hangadói szerint elkésett ígéret az a fejlesztési csomag, amivel a csongrádi önkormányzat rukkolt elő a napokban.
A bokrosiaknak részönkormányzatot, s vele évi 30 millió forint szabad felhasználású keretet is ajánlottak a városvezetők, csak hogy visszakozzanak.

Nem sokáig hagyták szó nélkül a bokrosi önállósodási bizottság hangadói a csongrádi önkormányzat Bokrosra vonatkozó fejlesztési csomagját. Balogh János bizottsági elnök mézesmadzag-politikának nevezte Csongrád törekvéseit. Gulyás Ferenc volt hegyközségi elnök szerint méltatlan a bokrosiakkal szemben, hogy nem nézik felnőttnek őket, s arra is ígérnek pénzt, amire sohasem kértek. Példaként a Fehér kereszt- és a Bacsa-dűlő tervezett aszfaltozását említette. Úgy véli, az elképzelésekről senkit sem kérdeztek meg a környékükön. A borász leszögezte, ők nem ágálnak a földutak rendbetétele ellen, de semmiképpen sem szeretnék, ha – úgy mint az iskola tornacsarnoka vagy mint a befejezetlen elkerülő út – hitelből valósulnának meg a kitűzött célok.

– Elkésett ezzel a koncepcióval a csongrádi városvezetés. Öt évvel ezelőtt kellett volna így kezelni Bokrost, akkor nem lenne igény a leválásra – hangsúlyozta Gulyás Ferenc, aki a városrészt átszelő 4502-es út nyomvonalának átépítésével sem ért egyet. Szerinte most is hatalmas az átmenő forgalom Bokroson, naponta 50-60 kamion dönget keresztül a falun, ráadásul az elkerülő hiányzó szakaszának megépítéséig tovább romlana a helyzet. Szerinte a csongrádi döntéshozók mostani próbálkozása csupán folyománya annak a zárt ajtók mögött elhangzott ajánlatnak, amire ők nemet mondtak.

Diákok Bokros központjában. Nem nézik őket felnőtteknek? Fotó: Tésik Attila
Diákok Bokros központjában. Nem nézik őket felnőtteknek?
Fotó: Tésik Attila

Gulyás Ferenc elárulta, hogy Gyovai Gáspár alpolgármester és Bedő Tamás polgármester még részönkormányzatot, s vele évi 30 millió forint szabad felhasználású keretösszeget is felajánlott Bokrosnak, ha visszakoznak az önállósodást kezdeményezők. Mivel semmilyen írásos anyagot nem kaptak egy ilyen rendszer működéséről, nem is foglalkoztak vele, csupán az a kérdés merült föl bennük: vajon hol kötött ki ez a pénz idáig, ha nem náluk, Bokroson?

Bedő: külön-külön nem fog menni

A részönkormányzatról lehetett volna tárgyalni, de kész helyzet elé állítottak, amikor az önállósodás érdekében megkezdődött az aláírásgyűjtés – mondta Bedő Tamás. – Ha lezajlik a népszavazás, utána visszatérhetünk rá, mert a bokrosiaknak tudniuk kell, a leválás mindkét fél számára gondokat jelentene. Csongrádon a nem kötelező feladatok ellátására nem jutna elegendő pénz, hiszen jelentősen csökkennének bevételeink, Bokroson viszont drágulna a szennyvízdíj, a bejárók számára emelkednének az utazási költségek, az iskolafenntartásra pedig csak kistérségi működtetésben lenne elegendő fedezet – mondta a polgármester, hozzátéve, a kistérségbe csak a már társult települések hozzájárulásával léphetne be Bokros.

A részönkormányzat kisebb kockázat

A bizottság megalakulása után vetettük fel a részönkormányzati alternatívát. Hogy miért akkor? Mert korábban nem volt igény az önállósodásra – mondta lapunknak Gyovai Gáspár. Az alpolgármester a kritizált fejlesztési célok kapcsán hozzátette, amikor ezeket kigondolták, és határoztak az ügyekben, egységes volt Csongrád és Bokros, szó sem volt különválásról. Gyovai elmondta: most sem áll egyik oldal pártjára, de az számára egyértelmű, hogy sokkal kisebb kockázattal járna a részönkormányzat létrehozása, mint az önállóság.

Olvasóink írták

  • 14. Nemfalusi 2008. december 13. 16:45
    „Lehet, hogy mindenkinek igaza van? Csongrád lakossága és Bokros lakosságának arányait ha számszerűen nézzük, biztosan több beruházás jutott egy lakosra vetítve, mint Csongrádon. A város ki fogja heverni ezt a traumát, de ha valami történik az iparűzési adóval /központosítják/, óriási bajok lehetnek Bokroson. Nem is beszélve az iskoláról, óvodáról, egészségügyről. A többlet busz és víz-szennyvíz díjat ki tudják és ki is fogják fizetni a bokrosi emberek, hiszen pénz van, munkanélküliség nincs, biztosan jobban magukénak érzik a falut és a majdani testületük - a leválási bizottság szerint - helyt állnak a lakosság helyett, mindenben kártalanítják őket, hiszen mindenre futja majd az ip.űzési adóból.
    Csak óvatosan az ígérgetésekkel, óvatosan!!!!! Minden számtan kérdése.
    Az elszakadás igazi okát másban kell keresni!!
    Az összefogásról, melyre valaki hivatkozik - nos járjunk csak nyitott szemmel és fülekkel a városban! Vannak más hírek is. Én is féltem a bokrosiakat, főleg a gyerekes csaladokat és az időseket.”
  • 13. klj_54 2008. december 08. 00:30
    „Féltem a bokrosiakat!
    Anno Szántód is elvált, de még ma is tart a per!
    Azt látom gondnak -kivülállóként- hogy egyes tisztségviselők csak a saját pénztárcájuk érdekeit képviselik!
    És ezt országos szinten érzem gondnak!”
  • 12. hozzaszolo0 2008. szeptember 30. 15:19
    „Mamus!
    A csongrádi hivatalnál nem is igazán az apparátus létszámával van a gond, hanem egyesek dilettantizmusával. Több irodában is...”
  • 11. Savio 2008. szeptember 29. 22:12
    „A fizetésmentes önkormányzatban pedig nem hiszek. Most ez egy jó manöver, hogy a bokrosiakat megnyerjék maguknak, de ingyen nem fogja egy falu irányítását senki sem felvállalni.”
  • 10. Savio 2008. szeptember 29. 22:09
    „milyen fejlesztésekről beszélsz hank!!!!!
    Kicsit néz körbe és utána beszélj. Csakis olyan fejlesztések valósultak meg melyeket egyébként is meg kellett volna Uniós előírások szerint. Valaki fényképezze le Bokrost!!! Kiváncsi vagyok, tud-e készíteni olyan képet amelyből képeslapot lehetne készíteni. Nincs Bokrosnak egy olyan pontja, amelyre rámondanám, hogy szép. Most pedig nézzen szét vki Nyugat-EU-ban!!!!!”
  • 9. hank 2008. szeptember 28. 10:47
    „Hozzászólónak: valamelyik bokrosi cikkben le volt írva, hogy tiszteletdíj nélkül vállalná el mindenki a képviselőséget, polgármesterséget.
    Tehát ennek nincs bérkltsége. A hivatalnak biztos lesz, de az állam amit elvesz Csonrádtól, azt odaadja majd Bokrosnak.”
  • 8. hank 2008. szeptember 28. 10:44
    „Igen, van néhány cikk, mert újra felerősödtek ezek az igények, hogy Bokros ne legyen része Csongrádnak.

    Azonban igaz, hogy ez a piszkos anyagiakról szól.
    (Valamelyik hozzászólásban valaki ezt írta.)

    Ott van 200 millió iparűzési adó (ami a bruttó bér 1.5%-a).
    Ha kevesebben dolgoznak a cégnél, akkor kevesebb. Ha többen, akkor több.

    Tetszett a leválási bizottság elnökének hozzászólása, amikor arról szólt, hogy mi minden lehetőség van Bokroson, pl. van 1000 méterre termálvíz.
    A másik érdekes hozzászólás: amelyik város nem fejlődik (stagnál) az süllyed, mert mindenki elhúz mellette. ---> teljesen igaz Csongrádra.

    Visszatérve a fix iparűzésire. Ahogy kiszámolták 30 millió marad a kezükben és kész. Ezt meg tudja adni Csongrád is.
    Azonban 1 valami különbözni fog: NEM Csongráddal tárgyalnak a befektetők a leválás után, hanem Bokrossal. És lehet, hogy ez nagyon pozitív változást hozhat. Az idegenforgalom is beindulhat, mert amire Csongrádnak nem volt pénze (pl. a térképészeti kilátó felújítása, megnyitása) azt Bokros megcsinálhatja.

    Ugyanakkor pl. Piroskaváros sem válik le mert jobban járna egyedül, mivel ott van az ipari üzemek egy része.
    Szóval tényleg jókor lép Bokros és úgy érzem, hogy Csongrád önhibáján kívül került ebbe a helyzetbe. Sőt. Ahogy szintén valamelyik Bokrosi hozzászóló (az első a testületi ülésen) jelezte: tulajdonképpen semmi gond nincs, minden megvan. Csak ennél többet szeretnének - tudnának jobban is élni.
    Persze. Mi itt Csongrádon is szeretnénk jobban élni. De ezek a lehetőségek. Szerintem a városrész az embereinek arányában sokkal nagyobb fejlesztést kapott, így egy szavuk sem lehet. Az a korrekt, ha ezeket (vagy egy részét) a leváláskor visszapengetik és a hiteleket átvállalják.

    Valaki valahol írta, hogy a busz, ivóvíz drágább lesz. És hogy miért?
    Egyszerű: a személyszállítás veszteséges. Nem azért van busz naponta Bokrosra több alkalommal, mert a volánoknak megéri. Hanem azrét, mert a város jelentős összeggel beszáll. Tessék csak utána nézni, szerintem ez nem titkos adat.
    Igaz, ha valaki diák igazolvánnyal akar helyi jegyet venni Bokrosra, az nem lehetséges. Ugyanakkor ha diákkal pl. Lakitelekre vesz jegyet, akkor az már olcsóbb, mintha helyi közlekedéssel menne ki. Tehát azt szerettem volna mondani, hogy Csongrád és Bokros viszonylatban a távolsági buszok is helyi jegyet adnak el, mert ez helyi közlekedésnek számolják. Kissé etikátlan, de ez van.
    Továbbá ha valaki olyan szerencsés, hogy a munkahelye kifizeti a hazajárását tömegközlekedéssel akkor azt csak Csongrádig fizeti, mivel Bokros az Csongrád része. Ez nyilván változni fog, ha különválik Csongrádtól.
    A vízszolgáltatás, szemétszállítás(?) árának emelkedése is egyszerűen magyarázható. Az iparűzésiből Csongrád kapott. Benne a szolgáltató cég is ha szükséges volt. Ez most változik. Szerintem teljesen jogos, mert Csongrád üzemelteti a tisztítót, ami nem olcsó.

    Hank”
  • 7. Nemzet 2008. szeptember 26. 21:35
    „Jó is lesz, meg nem is. Nézőpont kérdése. Lásd: Bokros-csomag”
  • 6. mamus 2008. szeptember 26. 20:31
    „De akkor Csongrádon sem kell ám ekkora hivatali apparátus!!!!!!”
  • 5. hozzászóló0 2008. szeptember 26. 11:06
    „Vajon az "előkészítő bizottság" tagjai gondoltak arra, hogy önálló község alakulásakor mindent 0-ról kell kezdeni? Pl. polgármesteri hivatalt kell felállítani, x fővel, ennek pedig több 10 milliós bér- és járulékköltségei vannak. Az csak hab a tortán, hogy ez iszonyú adminisztrációs munkával fog járni.
    És azt kiszámolták, hogy ha nekik foklyik be az iparűzési adó, milyen hatással lesz ez az adóerőképességükre? Mert amit a réven beszednek, elfolyhat ám a vámon!
    De ez csak egy példa volt...”
  • 4. mamus 2008. szeptember 26. 09:23
    „Hát bizony , ha Bokros tényleg leválna nagy bajban lenne Csongrád. Ezt úgy látom már Bedő is látja. Neki, mint polgármesternek már most keresnie kellene a megoldást a hiányzó pénz pótlására, és nem a bokrosiakat riogatni, hogy nem tudnak megállni a lábukon.
    Márcsak azért is, mert 2 év nem olyan sok idő, és elég blama lesz számára, hogy polgármestersége idején levált egy településrész.
    MEGOLDÁS?”
  • 3. Manana 2008. szeptember 26. 08:23
    „Akik most föggal-körömmel ragaszkodnak Bokroshoz,miért nem tették ezt,mikor mindent Szentesre vagy máshova vittek.Bokros régmultra visszanézve mindig is Bokros volt.Csak mióta az "fm"létezik lett Csongrád "külső".Hát Csongrádra meg irják ki,hogy Szentes alsó!”
  • 2. csongrádi 2008. szeptember 25. 21:36
    „Ha egyszer az fm (avagy ki tudja hogy hívják épp) majd úgy dönt elmegy vagy lehúzza a rolót akko ne jöjjenek vissza sírva Csongrádhoz a Bokrosiak... El lehet menni kéremszépen:)”
  • 1. Kuci 2008. szeptember 25. 07:31
    „Nem értem miért drágul a szennyvíz a településen ők is befizettek mindent időben . S mint olvashatuk Gyovai is most kapkod , ami szerintem is késő . S megint olyan beruházásról van szó ami állítólag a cikk szerint egyeztettve sem volt megint .. Akkor ha ez így van megint egy baklövés a Csongád FALU részéről ...”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Késik a csongrádi sírkert stációinak felújítása

Csongrád - Egy orosházi vállalkozás átvenné a csongrádi köztemető üzemeltetését, de a polgármester szerint jól végzi a dolgát a városgondnokság. Tovább olvasom