Délmagyar logó

2017. 02. 23. csütörtök - Alfréd 5°C | 14°C Még több cikk.

Csongrád visszafoglalja földjét

Csongrád - Valaha Csongrádhoz tartozott a közúti híd környékének a város felé eső része, de három évtizede Szenteshez került. Csongrád most visszakéri földjét, a bicikliút építése miatt.
Három kilométeres kerékpárutat építene Csongrád a 451-es főút mellett a várostól a közúti hídig – határoztak az idei első testületi ülésen. A projekt megnevezése szerint „saját közigazgatási területén" – de a kifejezés talán nem is helytálló, mutatott rá Murányi László városatya. Emlékei szerint a híd csongrádi oldala korábban Szenteshez került, a tervezett építkezésnél jobb alkalom nem is nyílhatna a hiba orvoslására. Kiderült: három évtizede, a közúti híd építésekor valóban kissé odébb tolták a szomszédvár határait.

– Akkoriban, hogy egyszerűbb legyen a papírmunka és a felügyelet, valamint ne kelljen mindenről mindkét várossal egyeztetni, Szentes közigazgatási területéhez csapták a csongrádi oldalt – emlékeztetett a képviselő. – Teltek az évek, és valahogy mindenki elfeledkezett erről, nem állították vissza az eredeti állapotot. Régóta tagja vagyok a testületnek, időnként felvetettem a kérdést, de most talán valóban visszakaphatjuk, ami a miénk volt.

A közúti híd csongrádi oldala – a körülötte lévő terület egyelőre Szentesé. A szerző felvétele
A közúti híd csongrádi oldala – a körülötte lévő terület egyelőre Szentesé.
A szerző felvétele

Úgy tudjuk: a közel 140 millió forintos beruházást nem érinti a furcsa helyzet, mint ahogy eddig hátránya sem származott belőle Csongrádnak.

– Úgy gondolom, minden megoldható – fogalmazott Seres Balázs, az önkormányzat mérnöki irodájának vezetője. – Megkeressük kérésünkkel a szentesieket, és ha hajlanak rá, visszaállhat az eredeti állapot. Hosszadalmas folyamat lesz: több állami szervnél is jelezni kell a módosítást, új helyrajzi számokat kell majd kérni.

– Csapataink harcban állnak, visszafoglaljuk a területet – tréfálkozott a hír hallatán Kőrösi Tibor polgármester. A helyzet persze ennyire nem komoly, már csak azért sem, mert a tervek szerint az októberre elkészülő kerékpárút mindkét város kerekezőinek biztonságát egyaránt szolgálja majd.

Olvasóink írták

  • 9. colos2m 2012. február 02. 12:35
    „hank: Úgy értettem, a Tisza folyásirányából nézve a vasúti híd jobb oldali (nyugati) hídfője (is) szentesi területen van.
    Ha a Körös-Torok felől a Baks felé kerékpározik valaki, akkor a kiskréti gátőrház után, még a vasúti fénysorompó előtt átlép Szentesre, majd nem sokkal a kisréti szivattyúház (Zsurmó szélén) előtt újra visszér Csongrádra.”
  • 8. hank 2012. február 02. 01:42
    „colos2m: vasúti híd jobb oldali hídfője szentesi területen? Tehát a vasúti híd és a 451-es közötti szakasz lenne szentesi területen?

    Balotelli: "Ép ésszel felfoghatatlan hogyan adhatták át így, a hídon átvezető kerékpárutat" Sajnos felfogható nagyon könnyen: soha nem adtak át semmiféle kerékpárutat a hídon, mert ilyen nem is létezik. Kíváncsi vagyok, hogy mikor fognak ezért majd büntetni is, mert a járdán tekernek a kerékpárosok nap mint nap, (mivel nincs kint semmiféle tábla ami kerékpárutat jelölne). Ugyebár egy DM-es cikk szerint büntetik a csongrádi kerékpárost ha nincs sárga mellény (holott megfelelő ruházat is elegendő lenne), büntetik ha nincs prizma (pedig a világításban alapból már benne van).

    Az autósokat figyelmeztetik a kerékpárok áthajtására a híd kezdetekor az egyik (Csongrád) irányból. Szentes felöl csak a gát becsatlakozásakor van meg a figyelmeztetés, a híd előtt már nincs. Ennek a Délmagyar utána járt: a hídon hivatalosan nincs kerékpár út, ezért Szentes felöl haladva Csongrád felé nincs semmi oka a kerékpárosnak, hogy átmenjen a híd bal oldalán futó járdára. Egyébként érthetetlen, hogy a jobb oldalon a járda miért van egyáltalán, hiszen mind az eleje, mind a vége le van zárva.

    Végül, de nem utolsó sorban azt a kerékpárutat kellene kicsit fejleszteni, ami Csongrádról egészen Baksig húzódik, azaz húzódna, de sajnos a közepét elfelejtették megépíteni, így tényleg csak nyugodt túrázóknak ajánlanám és esetleg megszállott montisoknak akik szeretik ha az út felrázza őket. :-)”
  • 7. colos2m 2012. január 31. 13:11
    „nádtető: valóban hihetetlen, mennyire nem ellenőrzött adatok hangzanak el a cikkben:
    - valóban nem a közúti, hanem a vasúti híd jobb oldali hídfője fekszik szentesi területen
    - ez valóban akadályozhatja a kerékpárút építését, mivel a kerékpárutat a meglévő észak-déli irányúval a vasúti híd lábánál kívánják csatlakoztatni (a meglévő régi hídra vezető Zsurmó melletti út felújításával) mivel a hídra felvezető 451-es kiszélesítése az északi oldalon (ahol a kerékpárút vezetne) a szükséges 10 méter magas töltés miatt rengetegbe kerülne ezen a szakaszon.
    - A terület már a vasút, a vasúti híd építése előtt is Szentesé volt (valószínűleg semmi köze a híd építéséhez - hacsak városvezetőink elődei nem volt évtizedekre előrelátóak) mivel már az 1891-es vármegye térképen Szenteshez tartozott a terület. (a vasúti hidat 1903-ban adták át ha jól emlékszem)
    (lásd: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f2/Csongr%C3%A1d_county_map_%281891%29.jpg) )
    - A két város közötti határvonal azért így van (valószínűleg) mivel régen (is) a Tisza középvonala jelentette a kelet-nyugati határt, és ugye a Tisza a szabályozás előtt máshol folyt. Az északi határt pedig a csongrádi Mentettrét (Tiszán túli terület a Körös-től délre) és a szentesi Felsőrét közötti határ-út jelezte (most is aszfaltos, Magyartésre vezet), aminek egyenes meghosszabbítása a jelenleg is érvényes határvonal.
    http://maps.google.com/maps?q=csongr%C3%A1d&hl=hu&ie=UTF8&ll=46.700789,20.17828&spn=0.104659,0.199814&sll=35.995785,-90.087891&sspn=31.405783,51.152344&hnear=Csongr%C3%A1d,+Magyarorsz%C3%A1g&t=m&z=13

    Mindenesetre valóban 300 métert szentesi területen kellene építkezni.”
  • 6. Balotelli 2012. január 30. 23:33
    „A szentesi oldalon valóban az a 2-300 m életveszélyes.Ép ésszel felfoghatatlan hogyan adhatták át így, a hídon átvezető kerékpárutat? Valószínűleg a pályázati pénz elcsordogált más irányba(egy-két zsebbe), és arra már nem futotta.Na de most? Most aztán oda lesz figyelve.......most más politikai szelek fújnak ám .....”
  • 5. nádtető 2012. január 30. 14:11
    „Döbbenetes a tájékozatlanság.A cikk írójának is utána illett volna nézni.Semmi köze a Zsúrmó területének,a közúti híd építéséhez,az a vasúti híd építésével kapcsolatos.Persze M úrnak mindegy,fő ,hogy mondhatott valamit.”
  • 4. majdénmegmondom 2012. január 30. 12:07
    „van egy jobb ötletem: a vonat úgyis ritkán jár, haladjon át otta kerékpárút.........vayg egy "záhonyiátrakót " kellene még építeni EU pénzből persze”
  • 3. majdénmegmondom 2012. január 30. 12:06
    „nemértem, ha friss a belinkelt térkép, akkor miis a GOND? kedves murányi ÚR ?!?!?!?”
  • 2. macska125 2012. január 30. 12:05
    „Szentesre is kellene hatni, hogy azt a kis pár száz méteres szakaszt rakja már bele..!! A szentesi oldalba.
    Életveszély a kamionok közt át- meg vissza közlekedni, érthetetlen miért nem épült meg anno?????????”
  • 1. Beroesz 2012. január 30. 10:41
    „A térkép szerint a közúti hídnál a határ a híd közepén húzódik. A vasúti hídnál lép át Szentes a Tiszán, de ott már épített Csongrád kerékpárutat. A tervezett kerékpárút egészen a híd közepéig Csongrád területén fut.

    http://www.openstreetmap.org/?lat=46.6911&lon=20.1923&zoom=14&layers=M”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bozótvágóval hadonászott mert barátját őrizetbe vették

Valószínűleg kábítószert fogyasztott az a 27 éves férfi, aki öngyilkossággal fenyegetőzött és… Tovább olvasom