Délmagyar logó

2017. 03. 31. péntek - Árpád 5°C | 17°C Még több cikk.

Már nem vitáznak a csongrádi fahíd jövőjéről

A következő évtizedben is megmarad a csongrádi fahíd, amit márciusban 26,5 millió forintból újítottak föl. Habár minden évben szárnyra kap az a rémhír, hogy a közútkezelő nem vállalja a tiszai átkelőhely évente közel hatvanmillió forintba kerülő üzemeltetését, valójában csak a nyolcvanas években volt vita tárgya, hogy megmaradjon-e a híd.
Üzenetértékűnek tartják Csongrádon, hogy viszonylag rövid időn belül a teljes hídszerkezetet felújítatta a közútkezelő a tiszai átkelőhelynél. Három éve a monstrum 18 pontoneleméből hetet újra cseréltek, a többit korszerűsítették, idén pedig mintegy 26 millió forintból 700 négyzetméteren új padozatot kapott a fahíd. Mindez Bedő Tamás polgármester szerint pontot tesz arra a rémhírekkel tarkított időszak végére, mikor a tél beálltakor rendre szárnya kapott az a feltételezés, hogy többé nem szerelik össze Csongrádnál a pontonhidat.

Útban lenne a fahíd

Sokan szorgalmazzák, hogy legyen nemzetközi hajóútvonal a Tisza. Vincze László, Csongrád fideszes országgyűlési képviselője például korábban elérte, hogy a személyhajózás mellett a teherhajózás feltételeinek tiszai megteremtése is helyet kapjon az országos területfejlesztési koncepcióban, amit 2005 végén fogadott el az országgyűlés. A hajózhatóságot duzzasztással vagy mederkotrással lehetne biztosítani a Tiszán, utóbbi esetben viszont útban lenne a fahíd, ami kizárólag kishajóforgalom átengedésére képes. Bedő Tamás szerint nincs realitása, hogy 8-10 éven belül bármelyik megoldást megvalósítaná az állam.

Kétségtelen, a nyolcvanas évek elején tanakodtak azon, hogy mi legyen az idén ötven éve üzembe állított szerkezettel. Basa Zoltán, a Magyar Közútkezelő megyei igazgatója úgy emlékszik, akkoriban kizárólag kompüzemre szerették volna átváltani a híd és komp váltott működését, ám a szakmai elképzelés heves ellenállásba ütközött Csongrádon. Utánaszámoltak, és kiderült, hogy a tervezett kikötős kompüzem kialakítása akkori áron majdnem annyiba került volna, mint egy kisebb fajta – akár egy Körösön átívelő – híd felépítése.

A szakember szerint az új közlekedő felületnek 10-15 évet ki kellene bírni, de mivel – a főképp betakarításkor – az átkelők nem tartják be a 7,5 tonnás súlykorlátozást, elképzelhető, hogy hamarabb tönkremegy a kicserélt padozat.

– Az átkelőhely éves üzemeltetésére egyébként 40-45 millió forintot fordít a közútkezelő, és további 10 millió megy el a kisebb javításokra. Habár az országos átszervezés miatt nemrégiben az állami közútkezelő regionális igazgatóságához került a fahíd felügyelete, Basa Zoltán szerint mindez nem érinti a működtetést, a társaság továbbra is alulról építkezve dolgozza ki éves feladattervét, ebben ezután is helyet kap a csongrádi rév fenntartása.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kordába terelnék a kocsmákat Csongrádon

Rendelet helyett inkább rendet szeretnének a csongrádi kocsmavita érintettjei. A vendéglátók a… Tovább olvasom