Délmagyar logó

2017. 02. 21. kedd - Eleonóra 0°C | 6°C Még több cikk.

Nem sajnálják a járulékot a borászok

Csongrád - Bizakodó kíváncsisággal várják
a magyar borászok, hogyan fogja reklámozni a Magyar Turizmus Zrt. az árujukat, és örülnek a forgalomba hozatali járulék megígért eltörlésének. A borok új minőségi kategorizálása viszont szerintük beviszi a laikus vásárlót az erdőbe.

Idén, várhatóan augusztustól eltörlik Magyarországon a bor forgalomba hozatali járulékát, amelyből a HVG információja szerint évente 1–1,4 milliárd forint folyt be az államhoz. Nagyrészt ebből a pénzből reklámozta az Agrármarketing Centrum a magyar borokat. A kormány még december 27-i határozatával ezt a feladatot is elvette az AMC-től, és átadta a Magyar Turizmus Zrt.-nek. A gazdasági hetilap szerint egyelőre semmit sem lehet tudni arról, hogyan folytatódik az új helyen ez a munka, de a borászok szeretnének beleszólni a menetébe.

– Nagyon biztató ez a döntés, én örülök, mert az AMC-nél a bor népszerűsítése egy volt a sok feladat között, a Magyar Turizmus Zrt-nél azért lesz jobb helyen, mert ez a munka szorosabban összefügg az idegenforgalom szervezésével – mondta lapunknak Ungerbauer György, a Csongrádi Hegyközség elnöke.

Ungerbauer György biztatónak tartja, hogy Magyar Turizmus Zrt. népszerűsíti ezután a magyar borokat. Fotó: Korom András
Ungerbauer György biztatónak tartja, hogy Magyar Turizmus Zrt. népszerűsíti ezután a magyar borokat. Fotó: Korom András

A szőlőtermelő, bort is szűrő és palackozó bokrosi vállalkozó üdvözölte a forgalomba hozatali járulék eltörlését. – Az így beszedett pénzből ellenőri státuszokat is hoztak létre, hogy megnézzék, rendesen fizetünk-e, és azok fizettek többet, akik minőségi bort állítottak elő; ez sem volt szimpatikus – így az elnök.

Ezzel együtt nincs sok idejük örülni a borászoknak, miután még tavaly új kategóriákba kellett sorolni a borokat. A régebbi palackozásúak még kifuthattak, de az új megjelölést most már rá kell vezetni a címkékre. A régi meghatározásokat – asztali bor, tájbor, minőségi bor – váltják újak. Lesz OEM, azaz oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel ellátott, OFJ, vagyis oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott bor, és FJN, földrajzi jelzés nélküli, utóbbi kategóriába kerülhet asztali, táj- és minőségi bor is. – Mi az új információkat a hátsó címkén közöljük, de azok, akik csak egy címkét tesznek a borra, most vakarják a fejüket. Nem lesz könnyű dolguk a laikus vásárlóknak sem. És eddig nagyon nagy mennyiségű minősített – és közben minősíthetetlen – olasz bor kerül az országba, torzítva a piacot. Nagyon kíváncsi vagyok, az új kategorizálással hogyan lehet kiszűrni ezeket a szállítmányokat – mondta Ungerbauer György.

Olvasóink írták

  • 3. Elnyomott.1 2012. január 29. 22:57
    „Vega. Nem mindegy hogy a reklám céget Turizmus Zrt-nek ,vagy ép Non-profit KFT-nek hívják ha nem azért jönnek hozzánk mert különlegességekkel tudunk szolgálni,hanem azért mert azt hirdetjük olcsók vagyunk(diszkont)hirdetés.A Magyar borfogyasztó társadalom több rétegre bontható.Kezdjük a tudatlan gazdag,kiveszi meg a legdrágább bort és ezt mondjuk el minél több gazdag barátunknak ám a palackon feltüntetett jól bemagolt információkon kívül semmit nem tud a borról amit fogyasztott.Van egy szolid, ám tudatosabb helyi vagy tájjelegű fogyasztó réteg akinek már van ízlesvilága és némi borfogyasztó kultúrája,akik már tudják mit szeretnének fogyasztani egy étteremben vagy épp otthon.Ezt követően vannak a borászok,borászati műkedvelők és ezt nem bántásnak szánom,kik a bort szívvel lélekkel odafigyeléssel készítik,kezelik és tisztelettel önbecsüléssel fogyasztják is.És van még egy fogyasztó réteg ki korcsmákban,boltokban szerzi be a mindennapi szükségleteit,és ezt sem szabad lenézni,legalábbis piacgazdaságilag.Én egy igen kezdő,de lelkes kézműves borászatot gyakorló ember vagyok,készítek oxidatív és reduktív borokat.Jó pár borász barátommal megkostoltattam boraimat és mindannyian az ízletes és illatosnak jellemezhető borra adták voksukat külön külön.Ugyanezeket a borokat megkostoltattam munkatársaimmal,és meglepő vélemények értek.A száraz az savanya volt,a reduktív kicsit hordóízű,az eperfa hordós meg kesere,és beszámoltam most egy Cabernet savínyón kékfrankos cüvéről.Hozzá kel tennem hogy ezek a komoly bor esztéták elhatárolják magukat a pancsolt boroktól,és esküsznek a termelői borra csak épp nem tudják megmondani mit isznak. Azt gondolom a bor fogyasztás lassan de biztosan kínai stratégiához hasonlóvá villák Magyarországon,legyen olcsó mert ez amúgy sem tud sokáig hatást kiváltani.Tudom hogy ez szörnyen hangzik de az egységes borászatnak vége. És a társadalmi lecsúszások miatt ez nem visszafodítható folyamat,kocsis bor lesz a minőségi borból itthon.”
  • 2. fóbia 2012. január 28. 09:04
    „Nem is értem.. Reklámozza mindenki a saját termékét! Miért voltak a borászok eddig is ilyen kiváltságos helyzetben?”
  • 1. Vega 2012. január 26. 17:11
    „hát igen, a szóban forgó járulékot nevezték bevezetésekor "nyolc forintos"-nak (anno ennyit kellett fizetni forgalombahozatalkor literenként). ezt most megszüntették és most azt várják a Magyar Turizmus Zrt.-től, hogy kvázi ingyen csinálja tovább a bormarketinget. no de ne gondoljuk azt, hogy a "nyolc forintokból" befolyt összeg kizárólag csak az AMC-hez vándorolt, ugyanis az MgSzH is gazdálkodott ebből. ha borász volnék első látásra énis örülnék a kialakult helyzetnek, de jelenleg elmondható hogy a Magyar Turizmus Zrt. még csak nem is tudott arról, hogy hozzájuk csatolták a bormarketing ügyét. nyilatkozni nem nyilatkoznak, nyilván lövésük sincs hogy mi legyen. az is lehet hogy majd 0 pénzből 0 munka lesz, vagy kitalálnak majd egy másik járulékot más formában, ami borászt és fogyasztót egyaránt érinteni fog majd. nyugtával dicsérjük a napot...

    "eddig nagyon nagy mennyiségű minősített - és közben minősíthetetlen - olasz bor kerül az országba, torzítva a piacot. Nagyon kíváncsi vagyok, az új kategorizálással hogyan lehet kiszűrni ezeket a szállítmányokat - mondta Ungerbauer György."
    az még hagyján kedves György, de az olaszok szerint ők évente 500ezer hektoliter bort exportálnak hazánkba, miközben itthon papíron csak a fele lett importálva (upsz!). a boroscimkékre vonatkozó bármilyen új törvény ezen a helyzeten nem fog változtatni. ehhez kemény hatósági fellépés kell.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tilos plakátolni Csanyteleken

Önkormányzati épületre tilos plakátolni Csanyteleken. Tovább olvasom