Délmagyar logó

2017. 05. 24. szerda - Eszter, Eliza 13°C | 24°C Még több cikk.

Vargabetű vár a szemétszállításra

Hat kilométer helyett harmincat tesz majd meg oda-vissza az a kukásautó, amely a csongrádiak, felgyőiek és tömörkényiek szemetét viszi a jövőre elkészülő új lerakóba. A pluszköltség pedig a szolgáltatói tarifáknál jelentkezik majd. A hiányzó, három kilométeres útszakasz megépítéséhez hatszázmillió forintra lenne szükség.
Ürítés Csongrádon. Ez a szállítmány még nem utazik messzire. Fotó: Bíró Dániel
Másfél év múlva lesz üzemképes a felgyői hulladéklerakó, a hozzá vezető út átadásának időpontjáról viszont egyelőre csak találgatni lehet. A tizenegymilliárdos hulladékgazdálkodási projekt legnagyobb beruházása jelenleg a földmunkáknál és a régészeti feltárásnál tart, de amint az ásatások első fele lezárul, a feltárt területen megkezdődik a lerakó építése, 2007 novemberére pedig teljes egészében elkészül a létesítmény. A szerződés szerint a kivitelező Mota-Engilnek üzembe helyezve kell átadni a lerakót, tehát jövő év végén, de legkésőbb 2008 elején megkezdheti működését a homokhátsági hulladékgazdálkodási rendszer, amely 82 települést érint. A sors fintora, hogy Csongrádot, Felgyőt és Tömörkényt hátrányosan – legalábbis a dolgok jelenlegi állása szerint.

A helyzet ugyanis az, hogy a lerakóhoz vezető út nem tudni, mikor épülhet meg. Bár légvonalban Felgyő és Tömörkény is körülbelül három kilométerre fekszik a tervezett létesítménytől, közúton eljutni oda csak Gátér érintésével, óriási kerülővel lehet. A problémát bonyolítja, hogy az utolsó három kilométeres szakasz egy három méter széles, lestrapált aszfaltút, aminek felújítása és szélesítése is indokolt lenne, hiszen óriási forgalomnak lesz kitéve, ha beindul a nagyüzem.

Előny az elkerülőnek

A szakminisztérium és uniós pályázatok forrásaiból szeretné megépíttetni a hiányzó útszakaszt a homokhátsági konzorcium gesztori szerepét betöltő csongrádi városvezetés. Bedő Tamás elmondta, tárgyalásokat kezdeményeznek a gazdasági tárcánál. A polgármester ugyanakkor hozzátette, elsőbbséget továbbra is a várost elkerülő 451-es főút építése élvez, csak utána következhet a Gátér–Tömörkény összekötő út kialakítása, amit egyébként a kistérségi társulás is kiemelt feladatai közé sorolt. Bedő korábban úgy nyilatkozott, hogy reményei szerint két éven belül megkezdődhetnek az elkerülő kivitelezési munkálatai.

Illés Tibor, a homokhátsági konzorcium csongrádi munkacsoportjának vezetője érdeklődésünkre elmondta, azért nem futja a tizenegymilliárdból a Gátért Tömörkénnyel összekötő út meglévő szakaszának felújítására, mert a költségek háromnegyedét biztosító unió hulladékgazdálkodás esetén nem támogatja az útépítést. A szakember szerint állami forrásból 350 millió forint kellene az útszakasz szélesítésére, és további 600 millió az összekötő befejezésére, amivel már felszámolhatnák a szemétszállítás kényszerű vargabetűit. Amíg azonban nem történik változás, a felgyőiek, a csongrádiak és a tömörkényiek szemetét fuvaronként átlagosan 25-30 kilométeres kerülővel szállítják majd el a lerakóhoz. Utóbbi község esetében másik változatként felmerülhet, hogy Pálmonostora felé kerülnek a hulladékkal, de lényeges különbség nincs a két útvonal között.

Ésszerűtlennek tartja a kialakult helyzetet Balogh Pál, a víz- és kommunális kft. ügyvezetője. A csongrádi közszolgáltató társaság igazgatója szerint a bér- és a szállítási költségek tekintetében is pluszterhet ró a cégre a vargabetű, de ennek mértéke még nem ismert, így az sem, hogy ez mennyivel drágítja majd a szolgáltatást.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Negatív a szolgáltató mérlege Csongrádon

Közel 43 millió forint veszteséggel zárta az elmúlt évet Csongrád közszolgáltató társasága, a cég… Tovább olvasom