Délmagyar logó

2017. 07. 26. szerda - Anna, Anikó 16°C | 26°C Még több cikk.

Vasút nélkül maradhat Csongrád

Csongrád - Decembertől – 119 év után – megszűnhet Csongrádon a vasúti közlekedés, ha a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium nem jut egyezségre a csongrádi önkormányzattal. A tizennyolcezres város polgármestere, Bedő Tamás leszögezte, a Kiskunfélegyháza és Szentes közötti szárnyvonalat üzemeltetni kell, de pénzt erre nem tudnak adni.
Csongrád nem szerepel azoknak az önkormányzatoknak a listáján, amelyek – a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) honlapja szerint – részt vállalnának az országos vasúti hálózatból kivont szárnyvonalak működtetésében. Márpedig a Kiskunfélegyháza és Szentes közötti 147-es vonal is azok közé tartozik, amelyeknél a szaktárca nem tartja indokoltnak a vasút országos hálózaton belüli működtetését. Bedő Tamás (MSZP) polgármestert október 27-én tájékoztatta erről a minisztérium, ahol azt szerették volna, hogy november 7-éig foglaljon állást ebben a kérdésben az önkormányzat. A polgármester időt kért a GKM-től, mondván lényeges információk hiányában nem lehet felelős döntést hozni, és azt írta válaszában, hogy tárgyalási szándékuk töretlen, ugyanakkor azt is előrebocsátotta, hogy pályaüzemeltetésre nem tudnak forrásokat biztosítani, viszont a vasútállomásnál kisebb felújításokat át tudnak vállalni, például parkolót építenének.

A csongrádiak ragaszkodnának a vasúthoz, a szaktárca szerint viszont nem érdemes tovább működtetni a szárnyvonalat. Fotó: Miskolczi Róbert

– Ragaszkodunk a 147-es szárnyvonal további működtetéséhez, Csongrád nem maradhat vasút nélkül – szögezte le lapunknak Bedő Tamás. A város képviselő-testülete november végi ülésén tanácskozik az esetleges szerepvállalásról. A polgármester szerint attól még nem lefutott az ügy, hogy Csongrád nincs azon a listán, amelyen az üzemeltetésben részt vállaló települések szerepelnek.

Bonyolítja a helyzetet, hogy igazából az sem egyértelmű, milyen áldozatot vár a minisztérium az önkormányzatoktól, hiszen csupán úgy fogalmaztak a polgármestereknek kiküldött levélben, hogy „az érintett önkormányzatok önként vállalt feladataik keretében kötelezettséget vállalnak a helyi igényekhez jobban illeszkedő, térségi jelentőségű szolgáltatások fejlesztésére". Bár Bedő szerint is félő, hogy a csongrádiak szempontjából kedvezőtlen döntés születik a tárcánál, a polgármester bízik benne, hogy rövid időn belül pozitív fordulatot vesz az ügy.

Más városok

Utánajártunk, vajon más település marad-e vasútvonal nélkül. A 18 ezer 200 lakosú Mátészalkán két vonal is megszűnik, a záhonyi és a zajtai, de a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei kisváros nem marad teljesen vonat nélkül. Hasonló helyzetben van a mindössze 9 ezer 800 lakosú Kunszentmarton is: a lakiteleki vonalon nem lesz személyszállítás, de Szentesre továbbra is el lehet jutni vasúttal. A 21 ezer 660 lakosú Békés, valamint a 16 ezres Sárvár vasútvonalai érintetlenek maradnak. Az általunk véletlenszerűen kiválasztott települések közül egyiken sem szűnik meg teljesen a vasúti személyszállítás.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium sajtóosztályán viszont arról tájékoztatták lapunkat: ahonnan november 7-éig nem jelezték vissza az érintett önkormányzatok, hogy vállalják a szükséges feltételek teljesítését, oda 2007 decemberétől kizárólag autóbuszos közszolgáltatást fog rendelni a tárca. Hozzátették: ez nem jelenti azt, hogy végleges lenne a szárnyvonal lezárása, a településeknek ugyanis később lehetőségük lesz álláspontjuk újragondolására, s akkor a tavaszi menetrendtervezésnél is egyeztetnek velük.

16 munkahely, havonta 1700 utas

1888 óta van vasúti közlekedés Csongrádon. Akkor épült meg a várost Kiskunfélegyházával összekötő szárnyvonal, amelynek folytatásaként 1903-ra elkészült a Szentesre vezető szakasz. Az utóbbi években rendre felmerült, hogy a MÁV megszünteti az itteni közlekedést. Teherforgalmat csak elvétve irányítottak erre a vonalra. A helyi vasutasok becslése alapján az utóbbi hónapokban havonta 1600-1700 utas váltott jegyet a csongrádi vasútállomáson, ahol jelenleg 12 fő dolgozik. Negatív döntés esetén közvetlenül nemcsak az ő állásuk, hanem a Gátéren dolgozó négy fős személyzet munkahelye is veszélybe kerülhet. Úgy tudjuk, a csongrádi vasutasok többségének ez első munkahelye, és nincs is egyéb szakmai végzettségük, amit hasznosítani tudnának.

Olvasóink írták

  • 13. Fodor jános 2007. november 16. 18:59
    „Az utak állapotára való tekintettel a teherforgalmat vissza kellene állitani a vasutra.”
  • 12. Bevándorló 2007. november 16. 10:25
    „A 147-es vonal bezárása helyett a pálya felújítása legalább 80 km/h sebességre jobb eljutási feltételeket biztosítana az 50 km-nél távolabbra utazók esetében. A felújítás a mai technológiai szinvonalon kb.két hónap alatt megoldható. A szentesiek és a csongrádiak sőt még az orosháziak is rövidebb idő alatt ésrövidebb út megtételével juthatnának el a főváros irányába és azon túl is. A felújított pálya a teherforgalom követelményeinek is jobban megfelelne. A felújításhoz járulhat ütemes menetrend bevezetése legalább a reggeli-délelőtti és a délutáni-esti órákban. Az már csak javítana a helyzeten ha mindezek mellé még villamosítanák is a vonalat. A MÁV által nemrégiben beszerzett új villamos motorvonatok itt is tudnának közlekedni nemcsak a Dunántúlon. Kérdés,hogy a három érintett város vezető testületei és a városok vonzáskörzetéhez tartozó települések vezetői hogyan tudnak és akarnak ebben érdekközösséget találni?”
  • 11. Birgány Zsolt 2007. november 14. 15:59
    „Én is rendszeresen utazok ezen a vonalon, és mióta a bpi vonatokhaz igazítozították a menetrendet nagyon megszerettem. Míg évekkel ezelőtt 1 órát kellett volna várni a pesti vonatra Félegyházán most azonnal lehet tovább utazni. Gyakorlatilag ez jelenti a vonal jelenét is, mert ahogy én szabad szemmel lemértem az utazóközönség 90%a pestről jön vagy oda megy minden egyes vonat esetében.
    Ha csak azt nézzük, hogy bezárjuk a veszteséges szakaszokat a szegedi vonatot is el kellene felejteni, úgy ahogy van. Ha ezt zárják be a szegedi szakaszon is le lehet kapcsolni egy egy kocsit csúcsidőben: péntek és vasárnap délután. És annak az 1700 csongrádi jegynek a bevétele a 140km-es szakasszal a pesti vonalról is hiányozni fog. És nem is beszélve a szentesi utasokról
    És hogy mi lesz majd azt egyébként is zsúfolt buszokon.
    Nincs pénz. Majd nem utazom. Mert a sok nemadózó, nem adózik és nekem nem tud az állam alapszolgáltatást biztosítani.
    Ez van XXI. század”
  • 10. Varga András 2007. november 13. 19:42
    „Koka úr ha járt volna erre a 2006 -os árvíznél látta volna a tiszai vasuti hidunkat és össze hasonlíthatta volna a szolnoki vasuti hídéval bizony itt sokkal tőbb hely volt a víz és a sín közt. Vagy jó lessz huladéknak? A mi hidunk, ahol nem kell lassulni akár gyorsíthatna is a vonat nem úgy mint sok fő vonalon.
    Bandi”
  • 9. mantus 2007. november 13. 15:48
    „Igen, csak nézzetek utána hogy kinek a kezében van a Mo-i legtöbb, legnagyobb "vaskohászati" cége.(KJ)
    Csak először tönkre kell tenni a vasutat, hogy "ócsó pénzér" lehessen hozzájutni.”
  • 8. Csíki Pista 2007. november 13. 10:04
    „Varga Ádm, ez kevés. Ha baloldali lennél is, be kellene látnod, hogy a beteg embert nem megölni kell, hanem meggyógyítani. Vajon, hogy lehet, hogy Lengyeországban, de már Romániában is sorra vásárolják meg a mellékvonalakat a privát cégek, akiknek aztán felvirágzik a kezük alatt a helyi vasút.
    http://www.railfaneurope.net/pix/pl/diesel/dmu/SA131/SA131-001_2006_05_25_06.jpg
    http://www.railfaneurope.net/pix/pl/diesel/dmu/SA132/SA132-001_2006_10_15_02.jpg
    http://www.railfaneurope.net/pix/pl/diesel/dmu/SA108/SA108c.jpg
    http://www.railfaneurope.net/pix/ro/private/RegioTrans/P2220005.jpg
    http://www.railfaneurope.net/pix/sk/private/830-193-mt.jpg”
  • 7. mantus 2007. november 13. 10:03
    „Én rendszeresen utazom. Ezen a vonalon.
    Tud valaki olyan tömeg közlekedési eszközt mondani, amivel fel lehet érni Budapestre 8 órára? Az új menetrend szerint nincs ilyen...

    Lehet hogy csak a menetrenden kellene változtatni...
    De én sajnos sose láttam ezt helikopterről, és úgy biztos jobban lehet ezt tudni... (és az olcsóbb is...Neki)”
  • 6. Varga Ádám 2007. november 13. 08:57
    „Annak ellenére is egyet értek a vonal bezárásával, hogy abszolút jobboldali vagyok. Közel lakunk a vasúthoz, nap mint nap látom a vonatot, szinte tök üresen. Akkor meg minek. 1600-an váltanak jegyet. Tegyük fel átlagosan 500 ft-ért (amúgy ennél alacsonyabb) azt beszorozzuk kijön 800 000 Ft. 12-ember bruttó bérére nem elég, és akkor még nem számoltuk a vonatot. Véleményem szerint meg életveszélyes a vasúti pálya.”
  • 5. Zsuzsa 2007. november 13. 08:00
    „Ma senki nem foglalkozik avval, hogy mi lesz az EMBERREL. Hivatkoznak a gazdaságosságra,csak arra nem egyesek haszna mi
    ebből.Az a egy -két ember mennyi hasznot,húz ezekből a vonal bezárásokból. Mennyi EMBER marad munkanélkül, mennyi lesz aki esetleg a családját nem tudja eltartani,gyerekét tanítatni ebben a FEJLŐDŐ országban.”
  • 4. nagypappa 2007. november 13. 03:22
    „Ebben az a szomorú, hogy a jelenlegi árak alapján egy négy tagú családnak jobban megéri kocsival, mint vonattal közlekednie. Akkor még még a tisztaságról, a szolgáltatás minőségéről nem beszéltem. Drasztikusan csökken az utasszám.
    Egy biztos, ha csak egy hónapra leáll a vonatközlekedés, nem fog újra indulni. El kezdik széthordani a síneket, talpfákat.
    Az önkormányzatok nagyon szeretnék, ha megmaradna a vasúti közlekedés, sajnos csak az nincs meg aki ennek a veszteségét finanszírozná. A MÁV nem vállalja.”
  • 3. kovanan 2007. november 13. 02:40
    „szerintem le kéne bontani az egész országot, amit lehet eladni, amit lehet ellopni, a maradékot elpocsékolni! JA!? Hogy már ezt csinálják? Akkor nem szóltam!”
  • 2. brrrrrr 2007. november 13. 01:41
    „Helikopterrel való közlekedésé a jövő, igaz Kóka? A jó édes a......”
  • 1. nem csongrádi vagyok 2007. november 12. 23:13
    „kurva jó, hogy visszafejlődünk a XIX. századba! Mínusz vasút, óvoda, iskola, minden megszűnik! Ez az! Ez a fejlődés!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Beépülhetnek a csongrádi zártkertek

Csongrád - A vízpartokon lesz építési korlátozás, Csongrád zártkerti övezeteiben viszont szabadon… Tovább olvasom