Délmagyar logó

2017. 06. 24. szombat - Iván 19°C | 33°C Még több cikk.

... de a nővérem, a Macus, az szokta vezetni

DélmagyArchív 1914: Milyen közlekedési balesetek voltak egy olyan városban, ahol alig volt autó?
A mai autóforgalmon edződve azt gondolnánk, Szegeden az 1910-es években igazán kies volt a közlekedés. A Délmagyarország 1912. március 24-iki száma azonban egészen másképp látja:

Szegeden és egyebütt is Magyarországon, az utcán úgy járnak-kelnek az emberek, mintha csak álomban járnának. Senkinek eszébe nem jut, hogy balra kellene menni. A kocsik, társzekerek meg éppenséggel a legnagyobb nyugalommal keresztezik az egymás útját, jobbra-balra mennek, ahogy éppen eszükbe jut.

Milyenek is voltak a korabeli balesetek?

Kocsibaleset a Kölcsey utcában. Délmagyarország 1911. március 11.
Kocsibaleset a Kölcsey utcában. Délmagyarország 1911. március 11.
A Délmagyarország 1911. március 11-én azt adta hírül, hogy a Kölcsey utcában postakocsi és villamos ütközött össze. Az akkori 3-as villamos előtt nem tudott áthajtani egy postai csomagszállító lovaskocsi, mert kereke a villamossínek közé szorult. A villamos vezetője fékezett és csengetett, a kocsis pedig ostorával a lovak közé csapott, de az ütközés elkerülhetetlen volt. A villamos néhány ablaka betörött, a kocsi pedig felborult, de hajtója csak könnyebb sérülést szenvedett. A rendőrbiztos pedig megállapította, hogy senki sem felelős az esetért, mert mindenki megtett minden tőle telhetőt.

Tűzoltóbaleset. Délmagyarország 1913. május 8.
Tűzoltóbaleset. Délmagyarország 1913. május 8. A folytatás itt olvasható.
Egy másik kocsibaleset 1913-ból: egy tűzesethez igyekeztek a szegedi tűzoltók; az egyik szerkocsit Pafkovics Rezső önkéntes  tűzoltó hajtotta, nagyon gyors iramban. Mikor a nehéz kocsi a Dugonics-térre ért, Pafkovics a Tisza Lajos-körűt előtti fordulónál nem lassított, pedig ott az 1913-ban kibővített 3-as villamossín mellett még nem simították el az aszfaltozást. A kocsi kereke beakadt a villamos sínébe és az egyik hátsó kerék eltörött, a kocsi pedig azonnal felborult. A szerencsétlenség hírére olyan nagy tömeg verődött össze a Dugonics-téren, hogy a villamos- és a kocsiforgalom jó negyedórára fennakadt.

Direkt az autó előtt tekergett a biciklis suhanc

Kővel dobálták meg a suhancok. Délmagyarország 1911. július 6.
Kővel dobálták meg a suhancok. Délmagyarország 1911. július 6.
A Délmagyarország 1911. július 6-án autós balesetről is írt, ebben azonban nem az autó vagy az autós okozott problémát. Az országúton robogó személygépkocsit egyszerűen megdobálták a kölykök az útszélről. A kárvallott kereskedő arcát össze kellett varrni, az újság pedig megjegyezte:

Régi panasz már, hogy az országúton állandóan köveket dobálnak az automobilokba és kötelességük lenne a hatóságoknak, hogy ezt az uzust megszüntetnék.

Kerékpárost ütött el az autómobil. Délmagyarország 1913. augusztus 1.
Kerékpárost ütött el az autómobil. Délmagyarország 1913. augusztus 1.
1913. július 31-én a Kossuth Lajos sugárúton történt különös baleset. Jámbory Lajos autója a rókusi pályaudvarról a város felé hajtott. A sofőr arra készült, hogy az autó előtt kerékpárral haladó Daruvári István enyvgyári tanoncot megelőzze. Ez sehogyan sem ment neki, mert a suhanc folyamatosan az autó elé irányította a biciklit. A sofőr bedühödött, elrántotta a kormányt, az autó megugrott az útpatkán, elsodorta a kerékpárost, majd felborult, utasai kirepültek a kövezetre. Szerencsére senki sem sérült meg komolyabban.

És nem a Macus vezetett

Az első szegedi autóbaleset, amelynek bírósági tárgyalásáról a Délmagyarország beszámol, halálos kimenetelű gázolás volt. 1913. szeptember 1-jén történt a szeged-dorozsmai országúton. A Borbély-Komáromi cég autója elütött egy ittasan közeledő férfit. Az ügyészség szerint az autót az út egy szakaszán a tulajdonos 14 éves lánya vezette, akit az apa azért ültetett az autómobilba, hogy ellenőrizze a frissen felvett 21 éves sofőrt. Ezért a lányt is megvádolták.

Autóbaleset bírósági tárgyalása a Délmagyarországban 1913. szeptember 1-jén.
Autóbaleset bírósági tárgyalása a Délmagyarországban 1913. szeptember 1-jén.

- Ön vezette a gépkocsit? - kérdezte az elnök.

- Dehogy vezettem. Én nem is tudom még vezetni, de a nővérem, a Macus, az szokta vezetni. Ebéd után, fél egykor indultunk el Dorozsmáról. A dorozsmai vasúti vendéglő közelébe érve észrevettem, hogy egy ember halad gyalogosan az utón. Kezében üveg volt, és ivott belőle. A sofőr többször tülkölt, aztán erősen fékezett, de hasztalan volt minden. A keskeny úton nem lehetett kitérni, mert az árokba szaladtunk volna. Az embert elütötte a gépkocsi, a jobboldali kerék alá került, amely teljesen keresztülment rajta. Én ékkor ijedtemben elájultam, és csak később tudtam meg, hogy az illető Czékus Károly gazdálkodó volt és meghalt – vallotta a lány.

Az autó 25-30 kilométer/óra sebességgel haladt a baleset idején. A sofőrt felmentették.

Akkora volt a sötétség, hogy oszlopnak hajtott

Autóbaleset a Petőfi-sugárúton. Délmagyarország 1914. július 26.
Autóbaleset a Petőfi-sugárúton. Délmagyarország 1914. július 26.
Szerencsésebben ért véget 1914-ben a Szegedi Kereskedelmi és Autóforgalmi Rt. elnökének balesete. Fabriczky István éjszaka jött haza autómobilon Szabadkáról, de az út végére kifogyott az autó karbidlámpája.

A korabeli Petőfi sugárúton pedig akkora sötétség volt, hogy Batta Milivoj sofőr nekiment egy villamos oszlopnak. A kocsi összetört, de megúszták súlyos sérülések nélkül.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az éjszaka, amikor Szeged átállt a jobboldali közlekedésre

DélmagyArchív 1941: Az átszerelt közlekedési táblák éjszakája. Ekkor álltunk át a jobboldali… Tovább olvasom